برای محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش، استفاده از عینک های خوب و استاندارد برای تمام فصول، همه سنین، حتی کودکان توصیه می شود. انتخاب یک فریم عینک استاندارد و زیبا و همچنین انتخاب عدسی (شیشه) برای عینک و استفاده از عینک مناسب با محیط بسیار مهم است. این مقاله از Lux Glamour به بررسی انواع مختلف عینک آفتابی و نحوه تشخیص تفاوت بین یک لنز خوب می پردازد. با ما بمان:

چرا عینک آفتابی بزنیم؟

با افزایش شدت و مدت تابش نور خورشید در فصل تابستان، نیاز به استفاده از عینک آفتابی دو چندان می شود. در طول روز، عینک آفتابی علاوه بر اینکه با تنظیم نور، دید محیط اطراف را آسانتر می کند، از آسیب به شبکیه و عدسی چشم جلوگیری می کند که پس از آن در نور شدید، چشم ها احساس خستگی می کنند. از دیگر فواید آن می توان به پیشگیری از آب مروارید، آب مروارید و تغییر در مرکز بینایی اشاره کرد، زیرا قرار گرفتن طولانی مدت چشم در معرض نور شدید، احتمال آسیب دیدگی چشم را افزایش می دهد.

هدف از تاریکی و روشنایی مورد استفاده در لنزهای تماسی چیست؟

سایه روشن و تیره در عینک آفتابی. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که چرا برخی از لنزهای عینک آفتابی تیره تر هستند؟ رنگ عینک آفتابی طیف وسیعی از روشن تا کاملاً تیره را در بر می گیرد که در چهار گروه زیر طبقه بندی می شود که هر کدام در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرند:

در گروه اول رنگ لنزها کاملاً یکنواخت بوده و هیچ گونه رنگ روشن و تیره ای ندارد. این لنزها شدت نوری که به چشم می رسد را به همان اندازه کاهش می دهند.

لنزهایی که قسمت بالای لنز تیره و قسمت پایین روشن تر است. این لنزها طوری طراحی شده اند که در برخی موارد شدت نور بالای سر بیشتر از سطح زمین است و نسبت تصویر بالای شیشه ها را تیره می کند تا شدت نور در قسمت های بالایی کاهش یابد.

در مجموعه ای از لنزها، بالا و پایین لنز تیره و وسط آن روشن است. در برخی شرایط مانند ماهیگیری که شدت نور بالای سر و انعکاس نور از سطح زمین یا آب زیاد است، این دو ناحیه تاریک و وسط آینه روشن می شود.

برخی از عینک های آفتابی دارای سطح بیرونی آینه یا جیوه هستند زیرا چنین عدسی هایی پرتوهای بسیاری از جمله مادون قرمز را منعکس می کنند و بنابراین از گرم شدن چشم جلوگیری می کنند.

انواع عینک آفتابی:

عینک آفتابی برای موارد مختلف استفاده و عیوب چشمی ساخته شده است تا افراد دارای مشکلات چشمی بهترین بهره را از عینک ببرند. انواع عدسی های عینک آفتابی با توجه به عملکرد آنها عبارتند از:

عینک فتوکرومیک

لنزهای فتوکرومیک برای افرادی که بینایی ضعیفی دارند و به عینک نیاز دارند ایده آل هستند. لنزهای فتوکرومیک علاوه بر طبی بودن، به عنوان عینک آفتابی نیز عمل می کنند، در زیر نور خورشید تیره می شوند و اشعه های مضر UV را مسدود می کنند. محیط خانه، رنگ آنها دوباره روشن می شود.

عینک پلاریزه، عینک آفتابی مناسب برای رانندگی

نور منعکس شده از آب، برف یا سطوح صاف می تواند تابش خیره کننده ناخواسته ایجاد کند. لنزهای پلاریزه دارای فیلترهای کانالی هستند که می توانند نور منعکس شده توسط پرتوهای خورشید از سطوحی مانند آب، برف و سطوح صاف را کاهش دهند که برای کاربردهایی مانند رانندگی و ورزش مفید است. این لنزها همچنین تصویر کریستال مایع روی داشبورد خودرو را محو می کنند و بهترین عینک آفتابی برای رانندگی هستند.

انواع عدسی عینک رنگی

لنزهای فیلتر رنگی به روش های مختلفی ساخته می شوند و هر کدام برای کاربرد خاصی ساخته شده اند. برخی از رنگ ها دامنه رنگ را افزایش می دهند در حالی که برخی دیگر آن را کاهش می دهند.

رنگ‌های مختلف این قابلیت را دارند که در موقعیت‌های خاص دید را افزایش دهند و حتی اگر رنگ خاصی را بر اساس زیبایی آن دوست دارید، بهتر است در نظر داشته باشید که رنگ‌ها بیشتر برای عملکرد عینک استفاده می‌شوند تا زیبایی آن، پس اول همه، هدف از خرید عینک آفتابی خود را مشخص کنید و با توجه به محیطی که می خواهید از آن استفاده کنید، رنگ مناسب را انتخاب کنید.

بطری شیشه ای زرد

عینک آفتابی با لنز زرد. اگر در حین ورزش از عینک آفتابی استفاده می کنید، لنزهای رنگی را برای تقویت دید ورزشی خود انتخاب کنید. عینک آفتابی با لنزهای زرد به شما کمک می کند تا محیط اطراف خود را در نور کم یا هوای مه آلود و همچنین ورزش هایی مانند اسکی، دوچرخه سواری، بسکتبال به وضوح ببینید. ، تنیس و بدمینتون واجد شرایط هستند.

لازم به ذکر است که استفاده از لیوان های زرد و قهوه ای برای استفاده روزانه توصیه نمی شود.

شیشه با شیشه سبز

عینک هایی با لنزهای سبز نور آبی را فیلتر می کنند و درعین حال افزایش کنتراست و وضوح تصویر، تابش خیره کننده را کاهش می دهند. عینک های سبز نیز تابش خیره کننده را کاهش می دهند. برای ورزش، رنگ سبز را برای ورزش هایی مانند تنیس، بیسبال و غیره انتخاب کنید. توصیه می شود قبل از خرید این عینک را امتحان کنید و رنگ های مختلف را با همان درخشندگی نگاه کنید و بهترین عینک را خریداری کنید.

عینک با لنز خاکستری

خاکستری یک رنگ خنثی محبوب است که به چشم اجازه می دهد رنگ را در خالص ترین شکل آن ببیند خاکستری تابش نور خورشید را کاهش می دهد خاکستری بهترین انتخاب برای رانندگی و ورزش های فضای باز مانند گلف، پیاده روی یا دوچرخه سواری است

عینک قرمز و قرمز

لنزهای قرمز، لنزهای قرمز و عینک هایی با لنزهای قرمز با مسدود کردن نور آبی کنتراست را افزایش می دهند و به لنزهای راحتی معروف هستند زیرا برای چشم راحت هستند و راحتی بیشتری را برای چشم فراهم می کنند. در دراز مدت. آنها همچنین در هنگام استفاده از رایانه، تابش خیره کننده و خیره کننده را کاهش می دهند و عینک های محبوبی در بین کاربران رایانه هستند.

لیوان با شیشه آبی

لنزهای آبی رنگ عمدتاً نور آبی ساطع می کنند که برای استفاده طولانی مدت توصیه نمی شود. لنزهای آبی برای اهداف خاصی مانند گلف و تنیس یا برای هدف قرار دادن رنگ سبز طراحی شده اند.

عینک آفتابی برای کودکان

وقتی هوا گرم است، کودکان زمان زیادی را صرف بازی در بیرون از خانه می کنند. به دلیل حساسیت بالای چشم کودکان نسبت به بزرگسالان، بهتر است از عینک های معمولی استفاده شود که از ورود اشعه های مضر فرابنفش به چشم جلوگیری می کند. هنگام خرید عینک برای کودکان خود، حتماً آن را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید، به ویژگی ایمنی بیشتر توجه کنید و از خرید عینک های فانتزی که بیش از حد سنگین و سنگین هستند خودداری کنید.

انتخاب یک جفت عینک

در انتخاب یک عینک خوب باید به نوع فریم آن توجه کرد و با رعایت نکات زیر از خرید عینک مناسب اطمینان حاصل کرد:

از انتخاب قاب های سنگین خودداری کنید فریم های سنگین می تواند باعث بریدگی، زخم و حساسیت پوستی در نواحی بالای گوش و بینی شود.

فریم شیشه باید محکم و مقاوم باشد و اگر از شیشه دودی استفاده می کنید باید به گونه ای باشد که ضخامت شیشه به خوبی پنهان شود.

رنگ و شکل فریم عینک را با توجه به شکل و رنگ پوست خود انتخاب کنید.

از فریم های خیلی کوچک خودداری کنید، هرچه فریم بزرگتر و پوشش شیشه ای بیشتر باشد، اشعه ماوراء بنفش بیشتر می تواند به چشم ها و پوست حساس اطراف چشم آسیب برساند.

فریم عینک را متناسب با شخصیت خود انتخاب کنید. اگر فردی قوی و مصمم هستید به سراغ قاب های کلاسیک بروید و اگر شخصیتی خلاق و خوش برخورد دارید به سراغ قاب های رنگارنگ و طرح های دایره ای و اسطوره ای بروید.

چگونه عینک های UV را اندازه گیری کنیم؟

اشعه ماوراء بنفش (UV) دارای سه نوع طول موج است: UVA، UVB و UVC. اشعه UVC توسط لایه اوزون جذب می شود و به زمین نمی رسد، در حالی که اشعه UVA توسط عدسی چشم جذب می شود و به چشم آسیب نمی رساند. ما در مورد UVB صحبت می کنیم که بسیار مضر است و باعث سوختگی پوست و آسیب چشم می شود.

عدسی عینک های ارزان قیمت دارای ماده ای به نام (Triace tate) می باشد. این ماده تنها 40 درصد اشعه ماوراء بنفش را جذب می کند و حتی برای چشم نیز خطرناک است زیرا رنگ تیره شیشه دودی باعث گشاد شدن قرنیه می شود و چون اشعه های مضر را جذب نمی کند باعث ورود آن به چشم می شود. تشخیص عینک آفتابی استاندارد هستند استفاده از دستگاه UV متر در اکثر فروشگاه های عینک موجود است. UV متر باید UV عینک را 98 درصد یا بالاتر نشان دهد. ممکن است گاهی علامت «400 UV» را در کنار برخی عینک ها دیده باشید. این نماد توانایی محافظت در برابر UVB را نشان می دهد. البته این علامت می تواند نادرست باشد، بنابراین مراجعه به عینک فروشی برای اندازه گیری UV الزامی است.

آیا فنر تاریخ انقضا دارد؟

اگر از آن دسته افرادی هستید که فکر می کنید اگر برای مدت طولانی از عینک آفتابی استفاده کنید، محافظت شما در برابر اشعه ماوراء بنفش کاهش می یابد، خوشبختانه اینطور نیست. حتی ایجاد خراش های کوچک روی عینک تاثیری بر سطح محافظتی ندارد و به چشم آسیب نمی رساند. اما اگر لکه های بزرگ ناشی از لکه های روغن و آب وجود دارد، بهتر است عینک را سریع با دستمال نرم تمیز کنید تا آسیبی به چشم ها وارد نشود.

مطالعه مقاله کامل: https://sapticstore.ir/