امروزه فرش ماشینی به بخش مهمی از خانه های ما ایرانیان تبدیل شده است. با توجه به اینکه فرش ماشینی محصولی گران قیمت است، انتخاب یک فرش ماشینی خوب و با کیفیت، بادوام و مقرون به صرفه بسیار مهم می شود، به خصوص اگر بدانید که ماشین فرش ماشینی یکی از محصولات غیر ممکن است. از نظر کیفیت و دوام!

فرش ماشینی نوعی فرش مصنوعی است که بر خلاف فرش دستبافت توسط ماشین های صنعتی بافته می شود. به دلیل سرعت تولید و ارزان بودن مواد اولیه از قیمت ارزان تری نسبت به فرش دستباف برخوردار است و از مزایای آن می توان به سادگی در اجرای آن، بهترین مدل ها و بالاترین کیفیت انواع هنرها اشاره کرد. و تصاویر شخصی در مورد آن

فرش‌های ماشینی بر روی ماشین‌های مختلفی مانند Texima، Vandville، Shonaher، Alfa، CRX، ASR، VTR و غیره تولید می‌شوند. جنس هر فرش می تواند اکریلیک یا BCF و مخلوطی از دو یا الیاف ابریشم مصنوعی جدید (پلی استر) باشد.

لازم به ذکر است فرش 100% اکریلیک از کیفیت و قیمت بالایی برخوردار است اما امروزه فرش های ابریشم مصنوعی به دلیل کرکی بودن و نظافت آسان و پایداری و درخشندگی بالا و عدم شانه شدن بهترین کفپوش در بازارهای جهانی به شمار می روند. فرش های پایه دار به 350، 440، 500، 700، 1000، 1200 و 1500 شانه تقسیم می شوند. تراکم فرش بسته به نوع دستگاه و شانه می تواند بین 700 تا 4500 باشد. لازم به ذکر است که فرش هایی به نام پتینه نیز وجود دارد، فرش پتینه یکی از فرش های مدرن تولید شده به سبک قدیمی است.

کدام فرش را انتخاب کنیم؟

ما از نظر الیاف چندین نوع فرش داریم که می توان 5 مورد از آن ها را نام برد: نخی، اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن و نایلون. ویژگی های هر یک از این فرش ها در زیر توضیح داده شده است.

1. قالیچه های پشمی: فرش های پشمی فرش هایی هستند که از نخ پشمی (معمولاً از گوسفند) تهیه می شوند. الیاف پشم طبیعی و در نتیجه بادوام هستند. همچنین گرد و غبار را جذب نمی کند. پتوهای پشمی به دلیل نرم بودن طرفداران زیادی دارند. این نوع فرش بادوام بوده و گرما را جذب می کند. به راحتی لک نمی شود و اگر لکه دار شود به راحتی تمیز می شود. اگر اتاق شما در فضای خنک تری نسبت به بقیه خانه است، از فرش پشمی استفاده کنید. البته چون رطوبت را جذب می کند برای مکان های مرطوب مناسب نیست.

از آنجایی که این فرش بادوام است، برای اتاق های پر رفت و آمد مانند اتاق نشیمن یا اتاق غذاخوری مناسب است. اکثر فرش های پشمی از 100% نخ پشم ساخته می شوند. اما این فرش ها دارای لکه هایی هستند. یعنی 80 درصد پشم و 20 درصد نایلون یا پلی پروپیلن مخلوط را فرش پشمی می گویند.

2. فرش پلی پروپیلن: 30 درصد از بازار فرش به فرش های ساخته شده از نخ پلی پروپیلن که به نام الفین نیز شناخته می شود، اختصاص دارد. این نوع فرش در برابر رطوبت و کپک بسیار مقاوم است و برای خانه هایی که در مناطق مرطوب زندگی می کنند مناسب است.

از آنجایی که این نوع فرش بادوام، ضد لک و شستشوی آسان است، برای محیط های پرتردد به ویژه اتاق خواب کودکان مناسب است. همچنین از آنجایی که این نوع فرش ها بسیار نرم هستند، می توان از آنها برای خواب نیز استفاده کرد.

3. فرش های پلی استر: الیاف پلی استر به دلیل ظاهر براق یکی از پرطرفدارترین نخ ها برای قالی بافی هستند. در واقع از این نوع الیاف می توان فرش هایی با رنگ های مختلف تولید کرد. یکی دیگر از دلایل محبوبیت فرش های پلی استر مقاومت در برابر لکه آنها است. الیاف پلی استر سلول های بسته ای هستند. این بدان معناست که آنها هیچ سوراخی ندارند که لکه ها بتوانند وارد آن شوند و در داخل فرش باقی بمانند.

بیشتر بخوانید: https://ghalikhane.com/brand/negin-carpet