ویتامین B6 یک ویتامین محلول در آب است که اغلب می توانید آن را به عنوان مکمل در مجموعه ویتامین B مصرف کنید. البته می توان از مکمل های تکی یا آمپول ویتامین B6 نیز استفاده کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویتامین های مهمی که باید قبل از مصرف هر گونه مکمل یا به طور کلی در رژیم غذایی خود داشته باشید.

این مقاله رژیم غفاری را آماده کرده ایم، نه تنها برای دانستن خواص و عوارض ویتامین B6، بلکه برای اینکه بدانید کدام میوه ها ویتامین B6 دارند و چند روز باید قرص ویتامین B6 مصرف کنید؟! قرص ویتامین B6 برای چیست؟ پس تا پایان این مقاله درباره خواص ویتامین B6 برای بدن با ما همراه باشید

قرص های ویتامین B6 برای چیست؟

ویتامین B6 خواص زیادی برای بدن دارد که از آن جمله می توان به اثرات آن در بهبود وضعیت روحی، عملکرد مغز، کمک به درمان کم خونی، سلامت چشم، بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی و... اشاره کرد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

درمان کم خونی و سلامت عروق

یکی از فواید ویتامین B6 کاهش هموسیستئین، نوعی اسید آمینه، در خون است. این اسید آمینه در صورت وجود در سطوح بالای سرم، به دیواره رگ های خونی آسیب می رساند و منجر به تشکیل پلاک در دیواره رگ ها و سیاهرگ ها می شود که خطر ترومبوز و قلب و سکته را افزایش می دهد.

یکی از ویتامین های ضروری برای تولید گلبول های قرمز که همراه با ویتامین B12 و آهن مصرف می شود ویتامین B6 است و افرادی که این ویتامین ها را ندارند دچار کم خونی یا کم خونی هستند و به همین دلیل برای پیشگیری یا درمان آن باید ویتامین های B کمپلکس دریافت کنند.

حافظه و عملکرد اعصاب

یکی از خواص ویتامین B6 تاثیر آن بر بهبود عملکرد مغز و به ویژه حافظه است. همچنین همانطور که گفته شد ویتامین B6 باعث کاهش میزان هموسیستئین در خون می شود و در نتیجه از تاثیر منفی آن بر سلول های عصبی و نورون ها جلوگیری می کند.

ویتامین B6 علاوه بر اینکه در پیشگیری از بیماری آلزایمر و بهبود عملکرد حافظه موثر است، می‌تواند باعث تولید هورمون‌هایی مانند سروتونین و نوراپی نفرین شود که نه تنها به عملکرد مغز و بهبود تمرکز و دقت کمک می‌کند، بلکه باعث تقویت عملکرد ویتامین B6 نیز می‌شود. حالم را بهتر میکند. اثرات هورمون سروتونین در پیشگیری و بهبود علائم افسردگی، اضطراب و درد برای محققان واضح است و افرادی که از کمبود ویتامین B6 رنج می برند اغلب مستعد ابتلا به اختلالات عصبی هستند.

فواید ویتامین B6 برای سلامت چشم

بسیاری از مردم فکر می کنند که ویتامین A تنها مسئول سلامت چشم و پیشگیری از بیماری های چشمی است. با این حال، ویتامین B6 همچنین به پیشگیری از بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن کمک می‌کند. متصل. ویتامین B6 به جلوگیری از کاهش بینایی کمک می کند.

تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی

برای بسیاری از افراد، سندرم پیش از قاعدگی دوران سختی است، همراه با درد و مشکلات عصبی، از جمله سردرد و سردردهای شدید. این افراد می توانند 10 روز قبل از قاعدگی از مکمل B کمپلکس استفاده کنند که علائم سندرم پیش از قاعدگی را کاهش می دهد. زیرا یکی از ویتامین های این ترکیب ویتامین B6 است که به کاهش درد و علائم اضطراب، بی قراری و فشار در این دوران کمک می کند. از درد شکم و حالت تهوع در دوران بارداری و قبل از قاعدگی جلوگیری می کند.

علائم افسردگی را کاهش می دهد

ویتامین B6 نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا می کند زیرا برای ایجاد انتقال دهنده های عصبی که احساسات را تنظیم می کنند، مانند سروتونین، دوپامین و گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) ضروری است. ویتامین B6 همچنین ممکن است در کاهش سطوح بالای آمینو اسید هموسیستئین در خون که با افسردگی و سایر مشکلات روانپزشکی مرتبط است، نقش داشته باشد.

بسیاری از مطالعات نشان داده اند که علائم افسردگی با سطوح پایین خون و مصرف ویتامین B6، به ویژه در افراد مسن که در معرض خطر کمبود ویتامین B هستند، مرتبط است.

مطالعه ای روی 250 فرد مسن نشان داد که سطوح پایین ویتامین B6 خون خطر ابتلا به افسردگی را دو برابر می کند. با این حال، استفاده از ویتامین B6 در پیشگیری یا درمان افسردگی موثر نبوده است. یک مطالعه کنترل‌شده دو ساله روی تقریباً 300 مرد مسن‌تر که افسردگی پایه نداشتند، نشان داد کسانی که مکمل‌های B6 و B12B مصرف می‌کردند، بیشتر در معرض علائم افسردگی B6 و B12B بودند.

پیشگیری و درمان کم خونی با کمک به تولید هموگلوبین

ویتامین B6 به دلیل نقشی که در تولید هموگلوبین دارد، ممکن است در پیشگیری و درمان کم خونی مفید باشد. هموگلوبین پروتئینی است که اکسیژن را به سلول های شما می رساند. اگر هموگلوبین پایینی دارید، سلول های شما اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. در نتیجه ممکن است احساس کم خونی کنید و احساس ضعف یا خستگی کنید.

تحقیقات سطوح پایین ویتامین B6 را به کم خونی به خصوص در زنان باردار و زنان در سنین باروری مرتبط دانسته اند.اما کمبود ویتامین B6 در بزرگسالان سالم نادر است، بنابراین تحقیقات در مورد استفاده از ویتامین B6 در درمان کم خونی محدود است.

یک مطالعه موردی در یک زن 72 ساله مبتلا به کم خونی به دلیل سطوح پایین B6 نشان داد که درمان با فرم فعال تر ویتامین B6 علائم را بهبود می بخشد. مطالعه دیگری نشان داد که مصرف روزانه 75 میلی گرم ویتامین B6 در دوران بارداری علائم کم خونی را در 56 زن باردار که به درمان با آهن پاسخ ندادند، کاهش داد. تحقیقات بیشتری برای درک اثربخشی ویتامین B6 در درمان کم خونی در جمعیت هایی غیر از افراد در معرض خطر کمبود ویتامین B، مانند زنان باردار و افراد مسن، مورد نیاز است.

به پیشگیری از سرطان کمک می کند

دریافت ویتامین B6 کافی می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را کاهش دهد. مشخص نیست که چرا ویتامین B6 می تواند به پیشگیری از سرطان کمک کند، اما محققان بر این باورند که این ویتامین با توانایی آن در مبارزه با التهابی که می تواند باعث سرطان و سایر بیماری های مزمن شود ارتباط دارد. 12 مطالعه تحقیقاتی نشان داده اند که تغذیه کافی و سطوح خونی B6 با کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ مرتبط است.

خطر ابتلا به این نوع سرطان در افراد با سطوح بالای B6 در خونشان حدود 50 درصد کمتر است. تحقیقات در مورد ویتامین B6 و سرطان سینه نشان می دهد که بین ویتامین B6 و سرطان سینه به خصوص در زنان یائسه ارتباط وجود دارد.

سایر فواید ویتامین B6

ویتامین B6 ممکن است چرخه خواب را در انسان تنظیم کند که به دلیل تأثیر ویتامین B6 بر تولید ملاتونین در بدن است. ملاتونین می تواند ساعت بیولوژیکی را تنظیم کند و در نتیجه خواب و بیداری افراد را تنظیم می کند. افرادی که همزمان ویتامین B6 مصرف کردند و آسم داشتند. آنها کاهش خس خس سینه و همچنین کاهش دفعات حملات آسم را نشان داده اند و به همین دلیل بسیاری معتقدند که این ویتامین در درمان آسم موثر است. البته این به معنای شفای او نیست. علاوه بر این، برای پیشگیری یا بهبود وضعیت سنگ کلیه می توان به تأثیر ویتامین B6 و منیزیم بر افراد آسیب پذیر اشاره کرد.

مشکلات ویتامین B6

ویتامین B6 محلول در آب است یعنی پس از مصرف مکمل های غذایی یا غذاهای حاوی این ویتامین بدن نمی تواند آن را ذخیره کند و به همین دلیل پس از جذب مقدار مورد نیاز یا جذب در روده، مازاد آن در ادرار حل شده و دفع می شود. بنابراین، استفاده فراوان از آن همیشه عوارض جانبی ایجاد نمی کند. اما با آمپول ویتامین B6 یا استفاده بیش از حد از مکمل های ویتامین B6 نمی توانید به بدن خود آسیب برسانید و بهتر است هر روز مقدار مورد نیاز خود را مصرف کنید. البته مصرف ویتامین B6 در غذا بهتر از مصرف مکمل است. زیرا شما می توانید نیاز خود را به انواع ویتامین ها و مواد معدنی که روی یکدیگر تاثیر می گذارند را برطرف کرده و از عوارض جانبی ویتامین B6 جلوگیری کنید.

چند روز باید قرص ویتامین B6 بخوریم؟!

استفاده روزانه از مکمل های ویتامین B مجتمع یا فردی برای بدن کافی است و عوارضی ایجاد نمی کند. با این حال، بهتر است از قرص ها و مکمل ها فقط طبق دستور پزشک استفاده کنید و اگر قادر به جذب این ویتامین ها از غذا نیستید.

نحوه مصرف ویتامین B6

بهترین راه برای مصرف ویتامین B6 دریافت آن از طریق غذا است. غذاهای حاوی ویتامین B6 شامل لوبیا، گوشت گاو و به خصوص جگر گاو، سینه مرغ کبابی، موز، ماهی تن، توفو، هویج، برنج قهوه ای، غلات غنی شده، فندق، شیر، سیب زمینی، سویا، اسفناج و... کدام میوه ها حاوی ویتامین B6 هستند؟ آووکادو مهمترین میوه ای است که ویتامین B6 بدن را تامین می کند که می تواند 30 درصد نیاز روزانه فرد را تامین کند.

ویتامین Bsh-brist

کمبود ویتامین B6 رایج نیست، زیرا در جوامع پیشرفته، غذای مصرفی سرشار از انواع ویتامین ها است و بنابراین هیچکس از کمبود ویتامین B6 رنج نمی برد. علائم کمبود ویتامین B6 معمولاً عصبی است و شامل علائم نوروپاتی محیطی، کم خونی، تشنج، افسردگی، بی نظمی، ضعف عضلانی، مشکل در تمرکز و غیره است. با این حال، اگر رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، از کمبود ویتامین B6 رنج نخواهید برد و نیازی به نگرانی در مورد کمبود ویتامین B6 ندارید.

البته برخی از افراد از رژیم های غذایی سخت مانند گیاهخواران و خام گیاهخواران پیروی می کنند. اگر کمبود ویتامین های گروه B دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. رژیم های کاهش وزن شدید نیز اغلب مصرف بسیاری از منابع ویتامین را محدود می کنند و در نتیجه نیاز به مکمل دارند. به همین دلیل رژیم غفاری طرفداران زیادی دارد. نه تنها محدودیت قابل توجهی در مصرف مواد غذایی ایجاد نمی کند، بلکه به تامین سلامت و نیازهای روزانه مردم نیز اهمیت می دهد. اگر می خواهید در مورد رژیم غذایی بهاره غفاری بیشتر بدانید، روی رژیم غفاری کلیک کنید. اگر دوست دارید همین الان رژیم غذایی خود را دریافت کنید، لطفا روی رژیم لاغری آنلاین کلیک کنید.

متن کامل مقاله را بخوانید: https://exirchemi.com/product/vit-b6-hydro/