منظور از صرافی نوعی از سهام خصوصی یا سرمایه گذاری مشترک است که فعالیت اصلی آن خدمات صرافی از جمله خرید و فروش سکه و سکه طلا است. روش کار هر نوع صرافی، تجارت بین ارزهای فیزیکی و دیجیتال و سود بردن از تفاوت قیمت خرید و فروش ارز است.

در اقتصاد هر کشور افراد مختلف اعم از حقیقی و حقوقی مشارکت دارند و در ارائه خدمات خود بر این مجموعه اقتصادی اثر می گذارند. تجار و بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری واقعی نمونه ای از این قبیل افراد هستند.

صرافی یکی از گروه هایی است که در اقتصاد هر کشور در زمینه خرید و فروش پول فعالیت می کند و اغلب به دلیل نقشی که در معاملات در این زمینه دارد مورد تاکید دولت ها قرار می گیرد. آنچه در رابطه با این فعالان در عرصه اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد این است که این افراد شکل و قالب تاسیس و کمترین سرمایه را دارند و شیوه کار و خدمات مشخصی را دارند که بر اساس قوانین و هزینه ها تعیین می شود. آئین نامه.

بنابراین در این مقاله ابتدا به این سوال که صرافی چیست پاسخ می دهیم و پس از ارائه انواع، روش ها و خدمات این مجموعه ها به تعریف صرافی ها و نهادهای بانکی دیجیتال، متمرکز و غیرمتمرکز می پردازیم.

صرافی چیست؟

صرافی ها یکی از گروه هایی هستند که در اقتصاد هر کشوری به صورت فیزیکی و دیجیتالی در خرید و فروش ارز حضور فعال داشته اند و در معاملات این حوزه نقش آفرینی می کنند. احساسات کار آنها همواره معطوف به دولت ها، به ویژه بانک های مرکزی بوده است.

در پاسخ به این سؤال که صرافی چیست، چگونه کار می کند و خدمات آن چگونه است، باید گفت که صرافی به معنای معامله در انواع مختلف پول است. اما امروزه در قوانین کشور ما به نوع خاصی از شرکت های سهامی یا سهامی که فعالیت آن به ویژه خدمات بورسی می باشد، این نام داده می شود.

معاملات ارزی نیز بر اساس دستورالعمل اجرایی تأسیس، بهره برداری و نظارت بر صرافی ها عبارتند از: «خرید و فروش نقدی، انجام حواله ارزی با واسطه موسسات اعتباری و تأمین ارز. خدمات از طریق کارگزاران در چارچوب قوانین و مقررات پولی و همچنین خرید و فروش طلای ضرب شده توسط بانک مرکزی.

برای راه اندازی صرافی مجوز صرافی لازم است. در کشور ما برای اشخاص حقیقی و حقوقی (فقط بانک ها، موسسات مالی و اعتباری) امکان پذیر است. با این تفاوت که مبادله اشخاص حقیقی صرفاً به صورت مشترک و مبادله بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری صرفاً به صورت مشارکتی امکان پذیر است.

پس از پاسخ به این سوال که مبادله چیست؟ در بخش زیر، پس از معرفی نوع مبادله و معرفی نوع مبادله; استقرار، دستورالعمل های عملیاتی و عملیاتی نحوه کار و خدمات آن را شرح می دهد. نظارت بر صرافی های مصوب سال 1394.

نوع تبادل را وارد کنید

در بخش قبل، پس از پاسخ به سؤالات مبادله چیست و چگونه کار می کند، چه خدماتی ارائه می دهد، معنای لغوی صرافی، مبادله انواع مختلف پول است. اما امروزه در قوانین کشور ما نوع خاصی از شرکت سهامی یا سهامی نامیده می شود که فعالیت آن به ویژه عملیات بورس است.

پس از پاسخ به سوال مبادله چیست، در این قسمت به این سوال پاسخ خواهیم داد که مبادله شامل چه نوع مبادله ای است؟ از آنجایی که صرافی جنبه های مختلفی دارد، در این بخش انواع مبادله از چند منظر ارائه می شود.

قبل از تایید مدیر عامل مبنی بر ایجاد، مدیریت و نظارت بر بورس، یک نوع صرافی به این صورت بود که بورس به دو گروه دارای حق خرید و فروش فقط سکه نقدی و سکه طلا تقسیم می شد. و صرافی های بانک ها و موسسات اعتباری که غیر از این موارد می توانند فعالیت های ارزی دیگری از جمله نقل و انتقال ارز را نیز انجام دهند که با تصویب بخشنامه فوق این بند از بین رفته و امروزه تمامی صرافی ها انجام می دهند. حذف تمام فعالیت های تبادل مشکلی ندارد

از دیگر انواع صرافی ها می توان به صرافی های ایجاد شده توسط اشخاص حقیقی و حقوقی اشاره کرد که از طریق ثبت در سامانه جامع ثبت شرکت ها ایجاد می شود. صرافی هایی که اشخاص حقیقی ایجاد می کنند لزوماً باید به صورت شرکت مشترک ایجاد شوند، اما صرافی هایی که توسط اشخاص حقوقی (فقط بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری) ایجاد می شود، فقط به صورت صرافی خصوصی حق تأسیس خواهند داشت. شرکت سهامی. شرکت سهامی. البته هر دو گروه صرافی خدمات و روش های کاری مشابهی دارند.

نوع دیگر صرافی، تقسیم آن به صرافی های فیزیکی و دیجیتالی است. صرافی فیزیکی به معنای صرافی است که ارز را به صورت حضوری و نقدی خرید و فروش می کند. و صرافی های دیجیتال صرافی هایی هستند که ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین و اتریوم را خرید و فروش می کنند.

صرافی چگونه کار می کند؟

برای ارائه پاسخ صحیح به مشکل بازخورد، درک نحوه عملکرد آن و تعیین نوع بازخورد مهم است. لذا در این فصل نحوه عملکرد بورس را که جزء کل گروه بازارهای سهام و شرکتهای خصوصی مستقل است توضیح داد.

روش کار صرافی ها، چه فیزیکی و چه دیجیتالی، به این صورت است که به مشتریان خود امکان خرید و فروش یک ارز (مانند دلار یا بیت کوین) را در مقابل ارز دیگر (مانند یورو) ارائه می دهند. یا اتریوم).

در این حالت عملکرد، میزان ارزی که مشتری امکان خرید آن را دارد و همچنین قیمت فروش ارز به نرخ روز و جاری ارزهای مورد خرید و فروش بستگی دارد که شخص مربوطه آن را اعلام می کند. . به مسئولان و هر لحظه می تواند تغییر کند، تمرکز بورس هاست. اما صرافی در انواع مختلف آن چه کاربردی دارد؟ پاسخ این است که بورس ها با استفاده از تفاوت نرخ خرید و فروش سود خود را به دست می آورند. مثلا نرخ خرید دلار 30 تومان است اما نرخ فروش 31 تومان است.

به این ترتیب اگر تصمیم به خرید 100 دلاری دارید باید 3100 تومان به صرافی بپردازید; اما اگر بخواهید همان 100 دلار را به صرافی بفروشید صرافی به شما 3000 می دهد.

خدمات صرافی

در قسمت های قبل انواع مبادلات را نشان دادیم و گفتیم که بورس در انواع مختلف خود اعم از سرمایه گذاری مشترک و شرکت های خصوصی مستقل روش کار و کسب سود خود را از مابه التفاوت قیمت خرید دارند. و درآمد فروش

سوال دیگری که در مورد نقل و انتقالات باید پاسخ داده شود این است که خدمات نقل و انتقالات چیست و شامل چه مواردی می شود؟ پاسخ به این سوال در ماده 1 بخشنامه اداری تأسیس، مدیریت و نظارت بر نقل و انتقالات با توجه به خدمات انتقال مشخص شده است که به شرح زیر است:

خرید و فروش ارز به صورت نقدی، چه فیزیکی مانند دلار و یورو و چه دیجیتال مانند Dogecoin و Tether

خرید و فروش سکه طلا

معاملات مربوط به انتقال ارز خارجی

خدمات ارزی در خارج از مرزهای کشور از طریق دلالان و در چارچوب قوانین و مقررات ارزی.

لازم به ذکر است که خدمات ارزی در خارج از مرزهای کشور دو مورد است: 1- پرداخت توسط مشتری در صرافی داخل کشور و دریافت ارز آن از کارگزار خارج از کشور. 2- پرداخت توسط مشتری به کارگزاری. اخذ معادل ارز از مبادلات خارج از کشور و داخل کشور.

صرافی ارز دیجیتال

یکی از انواع صرافی هایی که امروزه با ظهور و گسترش ارزهای دیجیتال در بازارهای تجاری جهان ظاهر شده است، صرافی های ارز دیجیتال است. بسیاری از مردم ممکن است این سوال را داشته باشند که صرافی و قیمت ارز دیجیتال چیست؟

در پاسخ به این سوال که صرافی ارز دیجیتال چیست، باید گفت که صرافی ارز دیجیتال نوع خاصی از صرافی است که در بستر اینترنت خدمات ارائه می دهد و افراد را برای تبادل ارزهای دیجیتال خود مانند بیت کوین تسهیل می کند. و اتریوم را با یکدیگر مبادله کنید. این تبادل می تواند یک سایت یا یک اپلیکیشن موبایل یا هر دو باشد.

صرافی متمرکز و غیرمتمرکز

صرافی های رایج و دیجیتالی که اغلب افراد در رابطه با صرافی ها با آن مواجه می شوند، بحث صرافی های متمرکز و غیرمتمرکز است. بنابراین، در این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که صرافی متمرکز و غیرمتمرکز چیست؟

صرافی متمرکز (CEX) یا (Centralized Exchange) یک صرافی ارز دیجیتال با مالک خاصی است که به عنوان شخص ثالث، خدماتی را به عنوان واسطه در معاملات ارزهای دیجیتال بین فروشندگان و خریداران ارزهای دیجیتال ارائه می دهد.

از سوی دیگر، صرافی بیت ارز (DEX) یا (اکسچنج های غیرمتمرکز) نوعی صرافی آنلاین است که به گونه ای عمل می کند که معامله گران ارزهای دیجیتال می توانند بدون واسطه شخص ثالث و بدون ایجاد حساب کاربری در این صرافی معامله کنند. معامله.

انتقال بانکی

نوع صرافی که در کشور ما خدمات صرافی ارائه می کند صرافی بانکی است که روش کار خاص خود را دارد. بنابراین در این قسمت به ارائه این صرافی ها می پردازیم و به این سوال که صرافی بانکی چیست پاسخ می دهیم.

حواله بانکی نوعی تراکنش است که توسط بانک ها یا سایر موسسات مالی و اعتباری انجام می شود. بر اساس بخشنامه اجرایی تاسیس، بهره برداری و نظارت بر بورس، صرافی بانکی صرفاً به صورت سهامی خاص قابل تاسیس است و حداقل سرمایه برای تاسیس آن 250 میلیارد ریال است.