پیانو یکی از محبوب ترین سازهای کیبوردی است. احتمالاً شنیده اید که پیانو را یک ساز بومی می نامند، شاید این نام با تولید طیف بسیار گسترده ای از صداها همراه باشد، زیرا پیانو بالاترین فرکانس صوتی را بعد از ارگ کلیسا در بین همه سازها دارد و این یکی است. یکی از دلایل اصلی محبوبیت این ابزار است.

هانس و پیانو

این پیانو اولین بار در حدود سال 1700 توسط بارتولومئو کریستوفوری دی فرانچسکو ساخته شد.

بارتولومئو کریستوفوری یک نوازنده و ساز ایتالیایی بود که بیشتر به خاطر اختراع پیانو شهرت داشت.

قبل از اختراع پیانو یک ساز هارپسیکورد در بازار وجود داشت که در ایتالیایی به آن هارپسیکورد نیز می گویند اما یکی از نقاط ضعف آن عدم پویایی صدا بود. آموزش موسیقی ویولا

بنابراین کریستوفوری که نوازنده و سازنده هارپسیکورد بود به این فکر افتاد که دینامیک صدای ساز را برای اجرای بهتر و احساسی تر تنظیم کند که در نهایت منجر به اختراع اولین پیانو شد، اما جالب است بدانید که پیانو تقریبا ترک کرد. تا یک دهه پس از ساخت آن ناشناخته بود، تا اینکه یک نویسنده ایتالیایی مقاله ای در مورد پیانو نوشت که به زودی به آلمانی ترجمه شد و به طور گسترده در شهر پادوآ ایتالیا منتشر شد و یادآوری کرد که نوازنده این اختراع توانسته بود کلیدها را به آرامی فشار دهد. تولید صدایی با ضربات ملایم تر (پیانو) و ضربات قوی تر و در نتیجه صدای قوی تر (فورته) به سرعت توجه آهنگسازان و نوازندگان آن زمان را به خود جلب کرد.

تمرکز تولیدکنندگان آلات موسیقی بر تولید پیانو است

مقاله منتشر شده توسط کریستافوری علاوه بر ویژگی‌های پیانو، نمودارهایی از سازوکار پیانو را نیز در بر داشت و به دلیل محبوبیت ساز پیانو در بین آهنگسازان و نوازندگان آن زمان، توجه سازندگان موسیقی را به خود جلب کرد. سازهایی مانند هارپسیکورد و بر اساس آن مقاله دست به تغییر و ایجاد ساز جدید هارپسیکورد با قابلیت تولید دینامیک صدا زدند و آن را Gravi Cembalo Kele Piano Forte نامیدند که از دو قسمت اصلی پیانو (به معنای نرم و ضعیف) و فورته تشکیل شده است. (به معنای قوی). با تغییرات و به روز رسانی های انجام شده در طول سال ها، آموزش موسیقی در کرج منجر به ایجاد پیانوهایی شد که امروزه از آنها استفاده می کنیم.