ماشین آلات سنگین یکی از واحدهای مهم حمل و نقل انواع کالا در داخل و خارج از مرزها می باشد. نبود یا خرابی این ماشین ها به طور غیرمستقیم تاثیر زیادی بر جامعه و قیمت کالاها دارد. این پادشاهان جاده از قطعات ریز و درشت ساخته شده اند که تاثیر بسیار زیادی بر سلامتی آنها دارد.

در واقع می توان گفت که یک وسیله نقلیه سنگین از چهار قسمت اصلی شاسی، موتور، گیربکس و دیفرانسیل تشکیل شده است. در این مقاله شما را با انواع قطعات ماشین آلات سنگین آشنا می کنیم; با تهران همراه باشید.

انواع قطعات خودروهای سنگین

انواع لوازم یدکی ماشین سنگین تاثیر زیادی بر سلامت و عملکرد خودرو دارند و ترافیک را روان نگه می دارند. اگر به هر دلیلی قطعه ای از ماشین آلات سنگین دچار نقص یا خرابی شد، باید در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید. البته خرید اینترنتی انواع لوازم یدکی کامیون و ماشین آلات سنگین را می توانید از فروشگاه یکتا تهران انجام دهید.

تاخوگراف

تاخوگراف بخش مهمی از حمل و نقل وسایل نقلیه سنگین است. این دستگاه اطلاعات مهمی مانند سرعت خودرو را در اختیار راننده قرار می دهد. با کمک تاخوگراف زمان استراحت و خواب راننده نیز تنظیم می شود.

دو نوع تاخوگراف دیجیتال و آنالوگ وجود دارد.

یک توربو که یک ماشین سنگین را شارژ می کند

توربوشارژرها

این قطعه که در خودروهای سنگین وجود دارد می تواند هوای زیادی را وارد محفظه سیلندر کند. در نتیجه عملکرد و قدرت موتور افزایش می یابد. این سیستم قابلیت کاهش وزن موتور و بهینه سازی مصرف سوخت و همچنین افزایش راندمان خودرو را دارد. در واقع، خودروهای با توربوشارژ بالا نسبت به خودروهای دیگر سوخت کمتری مصرف می کنند. (لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از خودروهای سواری مجهز به سیستم توربوشارژر نیز هستند.) در مقاله توربوشارژر خودروهای سنگین به اهمیت این قسمت و بررسی آن پرداختیم.

اینترکولر

خودروهای سنگین از تهویه مطبوع برای خنک کردن هوای ورودی استفاده می کنند. این عامل باعث افزایش عملکرد موتور می شود. اینترکولر بخش مهمی از یک وسیله نقلیه سنگین است که روی یک موتور توربوشارژ نصب شده است. این به این دلیل است که موتورهای توربین با فشرده سازی هوا دما را افزایش می دهند. در نتیجه کولر نصب شده در جلوی رادیاتور از گرم شدن هوا جلوگیری می کند. وجود این قسمت برای فصول گرم و مناطق گرمسیری ضروری است.

کروز کنترل ماشین سنگین

کروز کنترل

یکی از مهم ترین قطعات مورد استفاده در خودروهای سنگین مانند کامیون و اتوبوس است و قابلیت کنترل خودکار سرعت خودرو را دارد.

سیستم ترمز الکتریکی کامیون EBS

EBS یا سیستم ترمز الکترونیکی

این نوع جدید ترمز سیگنال های الکترونیکی، هشدار خطرات و قدرت بیشتری برای توقف خودرو ارائه می دهد. در واقع این قطعه مهم و کاربردی قابل نصب بر روی انواع تریلر، کامیون و اتوبوس با اتاق ثابت و متحرک می باشد. در هنگام ترمز EBS، ترمز کمکی خودرو را همزمان با ترمز کردن چرخ ها متوقف می کند. به همین دلیل نسبت به ترمزهای معمولی ایمن تر است.

سیستم کامیون TCS

سیستم tcs یا کنترل کشش

وجود این قطعه در ماشین آلات سنگین به قدری مهم است که نبود آن مخرب و غیر قابل جبران است. به خصوص سیستم کنترل کشش به راحتی می تواند از سر خوردن خودرو در جاده های برفی و سرد جلوگیری کند.

سیستم های GPS

سیستم GPS برای اطلاع دادن به راننده در مورد موقعیت فعلی وسیله نقلیه استفاده می شود. علاوه بر این، در برابر سرقت و سرقت وسایل نقلیه سنگین نیز محافظت می کند.

متداول ترین بازوی مورد استفاده برای ماشین آلات سنگین

وسایل نقلیه سنگین شبانه روز ساعات زیادی را در جاده می گذرانند. این عامل منجر به افزایش استهلاک برخی از قطعات آنها و در نهایت نیاز به تعویض یا تعمیر می شود. در این قسمت از مقاله شما را با پرکاربردترین قطعات ماشین آلات سنگین آشنا می کنیم.

دیسک های کلاچ، تسمه روتور، فیلترها، روغن و لاستیک ها از مفیدترین قطعات هستند. علاوه بر این قطعات، قطعات دیگری نیز در کاربردی ترین انواع ماشین آلات سنگین وجود دارد که تعویض مرتب آن ها حائز اهمیت است.

قطعات الکتریکی برای ماشین آلات سنگین

تجهیزات الکتریکی هر خودرو اعم از کامیون و اتوبوس، کاربردی ترین قطعات هستند و عملکرد منحصر به فردی دارند. چراغ راهنما، شمع، سنسور گاز، ecu و غیره در این دسته قرار دارد.

فیلترهای ماشین با ظرفیت بالا

این قطعه از خودرو در برابر آلودگی محافظت می کند و عمر تجهیزات سنگین را افزایش می دهد. نیاز به تعویض منظم دارد، حدود 6 ماه. از جمله روغن موتور، هیدرولیک، فن، روغن سوخت و...

قطعات هیدرولیک کامیون

اگر بخواهیم پرکاربردترین ها را در این قسمت نام ببریم شیر کنترل، پمپ هیدرولیک، جک هیدرولیک و همچنین لنت، کالیپر، کمک فنر، دیسک چرخ و .... این قطعات نیز در دسته تعمیرات قرار می گیرند و در صورت خرابی اقدام به تعمیر قطعه اصلی دستگاه سنگین می کنند.

قسمت متصل به زمین

لاستیک، تیغه، میخ و غیره قطعاتی هستند که در اثر تماس مستقیم با خاک مرتب فرسوده می شوند و نیاز به تعویض دارند.

قطعات موتور سنگین

گیربکس، شاسی، دیسک، کاسه نمدی، بلبرینگ و بلبرینگ نیز در رده قطعات موتور با کارایی بالا قرار می گیرند.

انواع قطعات کامیون

انواع قطعات کامیون

کامیون ها وسایل نقلیه ای هستند که مسافت های طولانی را در جاده ها حمل می کنند و بیش از 6 تن کالا را حمل می کنند.

اساسا کامیون ها به دسته های سنگین، متوسط ​​و سبک تقسیم می شوند. برای ساخت و طراحی انواع قطعات کامیون از فولاد، آلومینیوم و پلاستیک استفاده می شود.

اساساً دسته بندی قطعات کامیون شامل:

قاب

شاسی تاثیر زیادی بر شکل و اندازه کامیون دارد. در واقع اتاقی است که قسمت های دیگری مانند موتور، کابین، مخزن سوخت، باتری و فرمان در آن نصب می شود.

توپ راگامار

از دو قسمت غلتک و بلبرینگ تشکیل شده است. توپ، یاتاقان، کیسه صحرایی و واشر قطعات مهم کامیون هستند.

یک کلاچ می تواند اصطکاک بین دو قسمت متحرک را کاهش داده و صاف کند.

شیر فلکه

روی سر سیلندر قرار می گیرد و بخش مهمی برای کنترل ورودی هوا، سوخت و دود است.

گیربکس

این قطعه نقش بسیار مهم و اساسی در انتقال نیرو به خودروهای سواری از جمله کامیون دارد. گیربکس می تواند سرعت موتور و سرعت خودرو را تنظیم کند و بین چرخ و سرعت موتور تعادل ایجاد کند.

برای افزایش عمر گیربکس خود، آن را به طور مداوم چک کنید و در صورت نیاز به تعویض روغن، سریعا این کار را انجام دهید.

قطعات تجهیزات سنگین

باغ آسیاب

این قسمت بسیار مهم کامیون وظیفه انتقال نیرو از گیربکس به دیفرانسیل را بر عهده دارد.

فوق العاده

سپر بین خودروهای سبک و سنگین تقسیم شده و نقش کمک فنر را ایفا می کند. در نتیجه در صورت تصادف خسارت خودرو کمتر می شود.

گلگیر

بال آن نیم دایره و فنری شکل است که از پلاستیک و گاهی فلز ساخته شده است. این قطعات کامیون به چرخ ها سرویس می دهند.

پارچه

کاپوت وسیله ای کاربردی و قابل مشاهده است که از موتور و سایر اجزای مهم کامیون محافظت می کند

برس ریش ژل Hov

اینها قطعات کوچکی هستند که وجود آنها تاثیر زیادی بر سلامت ماشین آلات سنگین دارد.

بلبرینگ میل لنگ

نبود این قطعات در خودروی سنگین باعث آسیب قابل توجهی به بدنه خودروی سنگین از جمله تریلر می شود.

ماشین لباسشویی

این قطعه ماشین سنگین یکی از کوچکترین و کارآمدترین قطعات یدکی خودرو است.

بالاترین قیمت SAF بود

این قسمت از خودرو وظیفه سلامت فیزیکی کامیون را بر عهده دارد

حلقه

این یک حلقه فلزی پهن است که چرخ در آن نصب می شود و در تمام وسایل نقلیه سنگین استفاده می شود. یک رینگ خوب و مناسب می تواند چرخ را متعادل کند و از آن مراقبت کند.

قطعات یدکی وسایل نقلیه بزرگ مانند کامیون کمپرسی گارودان، صفحات سود، گیربکس، جک سطلی، صندلی، بخاری، چرخ های عقب کامل، رله ها، پلاس، چرخ دنده های بلبرینگ، هاب ها، توپی چرخ های جلو، مانیتور و غیره.

همانطور که خواندید هر یک از این لوازم جانبی و قطعات جایگزین اینفویدک سنگین برای خودرو و کامیون نقش بسیار مهمی در کیفیت وسیله نقلیه و ایمنی راننده دارند. بنابراین، اگر هر یک از این قطعات یدکی خودرو آسیب دیده یا فرسوده شده است، باید در اسرع وقت تعویض یا تعمیر شود.

اخرین حرف

ماشین آلات سنگین نقش بسیار مهمی در حمل و نقل دارند. این خودروها ساعات زیادی از شبانه روز را در جاده می گذرانند و به همین دلیل قطعات و لوازم جانبی آن ها سریعتر از سایر خودروها تمام می شود. اطمینان از سلامت و ایمنی مسافران و اطمینان از اینکه محموله به سلامت به مقصد می رسد ضروری و ضروری است.