آکواریوم لاست چمبرز دبی جاذبه های گردشگری چکاوک تراول

وی از ثبت 13 اثر معنوی مدت اخیر در شهرستان رامسر خبر داد و با اشاره به اینکه چای رامسر به ثبت ملی خواهد رسید گفت: احیای انجمنهای فرهنگی هنری در شهر کتالم و ساداتشهر باید هر چه سریعتر اتفاق بیفتد. تداوم روند ساخت جاده آسیایی در دراز مدت بر اهمیت و جایگاه بین المللی پارک ملی گلستان لطمه می زند و روند نابودی ذخایر طبیعی و وحوش آن را شدت می بخشد. امکانات رفاهی مناسبی در پارک ملی گلستان برای اقامتهای کوتاه مدت فراهم شده است، تا افرادی که قصد سفر به آن جا را دارند بتوانند از این امکانات استفاده نمایند. شما میتوانید در این مسافرخانه اتاق اجاره کنید ولی باید بدانید امکانات آن محدود است و درجهیک نیست. پارک جنگلی رویان فاصله چندانی تا شهر ندارد و شما در آن امکانات متعددی چون سرویسهای بهداشتی، آلاچیق و وسایل بازی و سرگرمی خواهید یافت. این امکانات رفاهی پارک شامل سرویس بهداشتی، میز و نیمکت، سطل آشغال و… پوشش گیاهی پارك شامل جنگل های نیمه مرتفع در نواحی استپی خشك است. این مجموعه تفریحی تنها به تلهکابین خلاصه نشده و شامل تفریحات دیگری چون زیپلاین، جت اسکی، پیست کارتینگ، زمین بازی پینت بال، شهربازی، رستوران و کافیشاپ نیز میشود. ساحل گیسوم یک منطقه تفریحی و اختصاصی هم دارد که با پرداخت هزینه میتونید وارد بشید و از امکاناتش مثل سرویس بهداشتی، کافی شاپ، سایه بون و انواع بازی های آبی و دریایی استفاده کنید. این دشت زیبا یکی از بهترین جاهای تفریحی برای مردم تهران و روستاهای اطراف می باشد، برای رسیدن به این ییلاق زیبا باید از جاده هراز به سمت روستای لهاش رفته و به سمت در یک جاده خاکی که رسیدید دشت اول را در روبروی خود خواهید دید و بعد از 30 دقیقه پیاده روی به دشت دوم که در قسمت بالای کوه و در میان جنگل قرار دارد خواهید رسید در این دشت اسب های وحشی را بصورت پراکنده خواهید دید، و لازم است بدانید بخاطر قرار گیری این دشت بالای کو و میان جنگل مه آلود است.

در اطراف این دریاچه پوشش گیاهی بسیار متنوع و خوبی بخاطر وجود آب و خاک حاصل خیز وجود دارد، گیاهان، درختان و گلهای وحشی در اطراف این دریاچه منظرهای دلانگیزی را به وجود آورده است، جالب است بدانید این دریاچه این روزها تبدیل به مرداب شده است اما بازهم جذابیت خود را دارد در اطراف این دریاچه همچنین مرغزارهایی بزرگ و چراگاه هایی ییلاقی نیز وجود دارد که منظره ای فوق العاده منحصربفردی را به وجود آورده است. درختان جنگلی در مناطق كم ارتفاعتر و درختان كاج در نقاط بلندتر دیده می شوند. با وجود این جریان آب، درختان و گیاهان اطراف رشد كرده اند و به زیبایی های این مكان افزوده اند. در این پارک نزدیک به ۱,۳۵۰ گونه مختلف گیاهی رشد میکند و بهلطف چنین تنوعی، پارگ گلستان بهعنوان مقصد شماره یک طرفداران گل و گیاه به شمار میرود. خزه هایی که بر روی صخره های اطراف آبشار رشد کرده اند نیز بر زیبایی طبیعت آبشار شصت کلاته افزوده اند و بهترین جاذبه طبیعی را برای پیاده روی و گردش به وجود آورده اند. دشت و آبشاردریوک دارای چشم اندازهای بی نظیر و منحصربفردی می باشد، از جمله این جاذبه ها می توان به آبشار کوهره، چهلچشمه، چشمه لهرا و اشلک اشاره کرد. این دشت دارای پوشش گیاهی همچون گون، خرگوشک، آویشن یا اوشم، شنگ، لواش، سیرک یا تلم، پیازک، قارچ وحشی، کاسنی، گلپر یا الرگ، شیرین بیان، باریجه، چای کوهی، بارهنگ و والک می باشد و همچنین علاوه بر گیاهان دارویی و خوراکی پوشش گیاهی از انواع گل های زنبق وحشی بنفش و ارغوانی، زرد مرغک و شقایق نیز در این دشت وجود دارد. قدم زدن بر فراز ابر ها تجربه بی نظیری است که روستای فیلبند به گردشگران و بازدیدکنندگان خود هدیه می دهد، این روستای زیبا در نزدیکی شهرستان بابل واقع شده است و همانطور که پیشتر اشاره کردیم، یکی از برترین روستاهای توریستی موجود در شمال کشور به شمار می آید، شاید برایتان سوال شده باشد که ریشه نام این روستا چیست؟

حتی محلی های این منطقه نیز در ماه های گرم سال به ییلاق فیلبند می روند و از هوای خنک این منطقه لذت می برند . دمای این پارک در روزهای گرم از ۲۵ تا نهایتا ۳۵ درجه سانتیگراد متغیر است و از آنجا که در جنگل ممکن است هر لحظه بارندگی شود، استفاده از لباسهای ضدآب ضرورت دارد.پارک ملی گلستان بافت زیستبومی متغیری دارد و بسته به نوع تفریحاتی که در بازدید از این جنگل در نظر دارید، تجهیزات لازم را انتخاب کنید. با وجود تفریحاتی مانند ماهیگیری، زیبایی جاده و چشماندازهای شگفتانگیز جنگل و دریا سفری خاطره انگیز را تجربه خواهید کرد. از ویژگیهای این پارک میتوان به و جود جنگلهای کمنظیر هیرکانی و گونههای باارزش شوکا و مرال در آن اشاره کرد. وجود شکارچیان غیر مجازی که حیوانات پارک ملی گلستان را شکار میکنند و گهگاه برای رد گم کردن محیطبانان، اقدام به روشن نمودن آتش نیز میکنند، خطری جدی برای گونههای کمیاب جانوری و جنگلهای این منطقه محسوب میشوند. در این نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز به تشریح مشکلات پارک ملی گلستان پرداخت و گفت:وجود جاده ترانزیتی که از داخل جنگل گذر میکند، باعث تلف شدن حیوانات و نیز افزایش زباله در محیط پارک شده است. البته این وضعیت فقط در مورد گراز وجود دارد و بقیه حیوانات پارک مثل تمام حیوانات ایران به شدت از انسان هراسان و گریزانند.۱۴۹ گونه پرنده متعلق به ۱۵ راسته، ۴۲ تیره و ۸۹ سرده در پارک ملی گلستان شناسایی شده است که از این تعداد پرنده ۴۸ نوع در فصل بهار و تابستان در منطقه مشاهده میشود و ۶۲ گونه بومی پارک ملی هستند.

فصول پاییز و زمستون هم هوای منطقه بسیار سرده و بارشها به شکل برف خواهد بود و ممکنه مسیر جاده هراز به سمت روستای فیلبند به خاطر یخزدگی بسته بشه. بهترین زمان برای مسافرت به جنگل گلستان، بهار و تابستان است؛ اما این جنگل در پاییز زیباییهای خاص خود را دارد و اگر از آن دسته طبیعتگردان عاشقپیشهای هستید که در فصل برگریزان هوای مسافرت به سرتان میزند، برای مسافرت به جنگل گلستان، لباس گرم و تجهیزات لازم بههمراه داشته باشید. در روزهای گرم تابستانی، سفر به این منطقه رونق پیدا میکند و بساط پیکنیک و طبیعتگردی در مناطق حوالی آن پهن میشود. تصاویری که برخی محیط بانان و فعالان محیط زیست این استان گردآوری کردهاند و نشان میدهد، چه وضعیت دردناکی در منطقه حفاظت شده جهاننما و پارک ملی گلستان حاکم است؛ تصاویری که پیشتر به امید تغییر رویه در مدیریت این مناطق ارزشمند، در اختیار مسئولان محیط زیست استان هم قرار گرفته، ولی با بی توجهی ایشان مواجه شده است. منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: محمد مهدی کریمی)برای اینکه جذابیتهای پارک گلستان تکمیل شود و گردشگران علاقهمند به کوهپیمایی از این جنگل دست خالی برنگردند، در پارک گلستان کوههای مرتفعی خودنمایی میکنند که عظمت و زیبایی این جنگل را دوچندان کردهاند.

حسین باقری در جریان بازدید از مسیر جاده بین المللی تهران - مشهد در منطقه جنگل گلستان افزود: با تکمیل این طرح از سال آینده زائران حرم رضوی از داخل این جاده به مشهد مقدس سفر خواهند و ما امیدواریم این طرح سال آینده به پایان رسد و شاهد تکمیل این مسیر باشیم. پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است. از نظر توپوگرافى، اين پارک بىنظير از صخرههاى مرتفع آهکى تا تپهماهورهایى با شيب و فراز کم تشکيل شده و از نظر اقليمى بين درياى خزر و مناطق خشک شرقى قرار گرفته است و به همين لحاظ اقليمهاى متفاوت از نواحى بسيار مرطوب تا قسمتهاى نيمهخشک را در بر مىگيرد. پارک ملى گلستان بين دو حوزه نيمه نم پسند و نيمه خشکى پسند قرار دارد و به تدريج در حرکت به طرف شرق، سيماى طبيعى آن به حالت استپيک تغيير پيدا مىکند، به همين جهت عناصر گياهى نواحى سهگانه فوق را مىتوان در پارک مشاهده کرد. مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به تداوم آتشسوزی در پارک ملی گلستان گفت که عملیات خاموشکردن آتش منطقه قوشهچشمه این پارک ملی صبح فردا با حضور ۲۰۰ نیروی تازه نفس و استفاده از سه بالگرد ادامه پیدا خواهد کرد. همچنین مأموران سازمان حفاظت محیطزیست نیز به منظور ارائه اطلاعات و راهنماییهای لازم به بازدیدکنندگان و گردشگران عزیز در ورودیهای پارک ملی گلستان حضور دارند. اگر کمی همت کنید و مسیر نسبتا سخت تا آبشار دوم را طی کنید، به آبشاری با ارتفاع حدود ۱۵ متر خواهید رسید که جمعیت کمتری برای بازدید در آن حضور دارند. حال اگر جز آن دسته افرادی هستید که به ماجراجویی علاقهمندید، بهتر است بدانید در ادامه راه و با 20 دقیقه پیمایش در مسیری سخت، میتوانید آبشاری دیگر از مجموعه آبشارهای لوه را به تماشا بنشینید که به آبشار 75 متری معروف است، توجه کنید که برای بازدید این آبشار، مجبور هستید در طول مسیر از راههای سخت و گل آلود عبور کنید، پس با احتیاط بسیار قدم بردارید و تجهیزات مناسب همراه داشته باشید.

شما میتوانید هنگام سفر به این بهشت زمینی، از همان جادهی زیبا شروع کنید و تا پایان آخرین روز سفرتان همچنان یکسره به تماشای جاهای دیدنی کلاردشت و زیبایی های بی نظیر آن بنشینید. به گزارش ایرنا پارک ملی گلستان قدیمی ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم نظیر برای حیات وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری از جمله نیمی از گونه های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره گاه زیست کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. از لحاظ حیات وحش جانوری به دلیل موقعیت ویژه کوهستانی و آبی دارای گونههای متفاوتی است. پل دوازده چشمه از دیگر بناهای تاریخی در این شهر می باشد، این پل در دوران صفویان به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است، این پل بر اثر زلزله ای شدید در همان دوران تخریب گشت و در دوران قاجار این پل مورد مرمت قرار گرفت، این پل تاریخی دارای 107 متر طول و ارتفاعی حدود 6 متر و حدود 12 طاق بر روی پایه های مستطیل شکل دارد. دامنه تغییرات ارتفاعی در این منطقه بین ۴۵۰ و ۲,۴۱۱ متر از سطح دریا متغیر است. حداقل ارتفاع پارک در تنگراه و حداکثر آن در قله دیورکجی ۲،۴۱۱ متر است.اختلاف ارتفاع در پارک حدود ۲۰۰۰ متر است (از ۲۴۱۱ متر تا ۴۰۰ متر از سطح دریا) که همین طیف ارتفاعی تنوع زیستگاهها و ریزبومهای متعددی را ایجاد کرده است. گرگان مرکز استان گلستان یکی از سه استان کناره دریای خزر است که از متنوع ترین شرایط محیطی را دارد. هر جاذبه طبیعیاش در اوج زیبایی بینظیر است و با سایر جاذبههای طبیعی استان متفاوت است و برای لذت بردن از آن هرکدامشان، باید همه آنها را دید. آبشارهای خروشان نظیر آبشار اوچر، چشمههای جوشان مانند چشمه دوشان، سردارخانه و جانو و همین طور کوهها و درهها از جاذبههای این پارک هستند.

دهکده توریستی پاقلعه، روستای تاریخی کشکک، مقبره امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و موزه مردمشناسی رامیان تنها برخی از جاذبههای گردشگری این منطقه هستند که ساخته دست بشر بهحساب میآیند. رسیدن به روستای ایرا بعد از خروج از لواسان با عبور از برگ دنیا و نیکنام قریه یا این که از مسیر جاجرود با عبور از کنار سد لتیان و گذر از نیکنامده و انشعاب از روستای کلان به آسانی میسر میشود . محیط های پیرامون از جنگل های پهن برگ خزری پوشیده شده است. این پارك به دلیل برخورداری از سه تیپ مختلف آب و هوایی دارای اكوسیستم های جنگلی، كوهستانی و بیابانی است. این ناحیه که دارای اکوسیستمهای کوهستانی مرتفع و آبی میباشد در سال ۱۳۵۴ به پارک ملی مبدل شد. سیالان که محلیها به آن «سیولان» هم میگویند کوهی است که در منطقه کوهستانی البرز مرکزی و در مرز استانهای قزوین و مازندران قرار دارد. با توجه به این همسایگی، خصوصیات طبیعی دو منطقه از جمله نوع جانوران و گیاهان شبیه به هم است، اما خجیر با توجه به فاصله بیشتری که از تهران دارد، دستنخوردهتر و سالمتر ماندهاست. این چشمه با گرمایی ملایم و مطبوع در میان مردم روستای زیارت از اهمیت ویژهای برخوردار است و آنها برای درمان انواع بیماریهای پوستی و درد مفاصل از آن بهره میجویند.چشمه آبگرم زیارت، چهار مظهر (محل پدیدار شدن آب) و محل خروجی به فاصله تقریبی ۱۰ تا ۲۰ متر دارد. وی بیان کرد: بهره برداری درست و هدفمند از ظرفیت گردشگری پارک ملی گلستان و استفاده حداکثری از نیروهای بومی برای جذب و راهنمایی بازدید کنندگان موجب افزایش درآمد ساکنین منطقه می شود. ساخت این جاده به مصوبه ای در سال 82 از سوی دولت وقت برمی گردد که مقرر شد برای افزایش دسترسی به پارک و امداد رسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، این جاده احداث شود.

شرايط طبيعى پارک باعث تشکیل زيستگاههاى مناسبى براى زندگى پستانداران وحشى شده و گوناگونى اين جانوران را نيز افزایش داده است.منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سعید سعادتی)جاده گلستان که اصلیترین مسیر ارتباطی شمال کشور و استان خراسان (و یکی از محورهای ارتباطی تهران-مشهد) است، از این جنگل میگذرد. آبشار لونک از دو آبشار تشکیل شده است که در کنار یکدیگر قرار گرفته و عرض آنها به بیست متر میرسد. آبشار لونک یکی از جاهای دیدنی گیلان میشود که در شهرستان سیاهکل قرار دارد. ضلع شمالی با سنگی که در امتداد آن قرار دارد به دو قسمت تقسیم میشود: قسمت غربی آن ۸۰/۱۴ متر و قسمت شرقی آن که از سر سنگ جدا میگردد ۱۵ متر است. در این دشت آلودگی های نوری کم بوده و می توانید ستاره های درخشان و شهاب سنگ ها را مشاهده کنید. به دلیل بالا بودن رطوبت نسبی محیط روی تخته سنگ ها نیز پوشیده از خزه و گلسنگ است. رهایی از زندگی شهری و مدرن و پناهآوردن به طبیعت، با تمام زیباییها و آرامشی که دارد، یکی از مهمترین خواستهها و اهداف مردمی است که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند. رامسر یکی از شهر های شمالی ایران است که به واسطه طبیعت بکر و زیبایش مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار می گیرد طوری که می توان آن را یکی از زیباترین شهرهای توریستی ایران نام برد. شغل اکثر مردم روستا از قدیم الایام کشاورزی ( کشت گندم و جو به صورت دیم) و باغداری و دامپروری ( پرورش گاو ، گوسفند و طیور ) بوده که به مرور ایام چون اکثر زمین های روستا در مناطق شیب دار واقع می باشد و عدم آبرسانی مناسب، امروزه تقریبا جز معدوی باقی مانده از نسل های قدیمی، جوانان روستا به علت عدم وجود درآمد کافی از این راه، دیگر به کشاورزی و دامپروری نمی پردازند و برای یافتن شغل مناسب راهی شهر شده اند و به تدریج زمین های روستا تبدیل به ویلاهای خوش ساختی می شود که هر سال بیشتر از سال قبل توسط مهاجرانی از شهرهای مختلف سر از خاک برمی آورند.

پارک ملی کویر به عنوان یکی از بزرگترین و قدیمیترین مناطق حفاظت شده ایران به شمار می رود و مابین استان های سمنان، تهران، قم و اصفهان قرار گرفته است. پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است. دکتر «محمود قاسمپوری» با اشاره به اینکه همایش ملی پارکهای ملی و مناطق تحت حفاظت با یاد شهدای محیطبان در تاریخ 2 الی 4 خرداد در سالن همایش­های شهید باشقره در مرکز بازدیدکنندگان گلشن پارک ملی گلستان برگزار می شود، به «پیام ما» میگوید: «پارک ملی گلستان بهعنوان اولین پارک ملی کشور که اکنون بیش از 65 سال از تأسیس آن می­گذرد، دارای دو مرکز بازدیدکنندگان، چهار تفرجگاه و امکانات مطلوبی است که ظرفیت بسیار خوبی را در بین تمام پارک­های ملی دارد. این پارک جنگی دارای جاهای دیدنی، تفریحات، امکانات خاص و متنوع و … این کوه زیبا همچنین دارای یک آبشار بسیار زیبا و جذاب می باشد، این آبشار یخی در جبهه جنوبی کوه دماوند قرار گرفته است و در تمام طول سال یخ زده است اما در فصل تابستان که گرما به اوج می رسد یخ های این آبشار ذوب و جاری می شوند. تماشای صید ماهیان خاوری، اسكله، تاسیسات بندر تركمن و سواحل جزیره آشوراده از جاذبه های این ناحیه به شمار می آید.

آشوراده به شكل جزیره است و آب و هوای معتدل مرطوب دارد. کلبه ییلاقی دیلمان به دلیل آب و هوای مساعد و طبیعت دست نخورده اش، همه ساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. این مسیر 50 کیلومتری از شالیزارهای سرسبز برنج شروع می شود، از جنگل های انبوه می گذرد و در انتها از ییلاق های سرسبز سردر می آورد. همچنین اگر قارچ هایی را در این منطقه سرسبز مشاهده کردید، تا زمانی که از سمی نبودن آن ها مطمئن نشده اید هرگز آن ها را نخورید، چرا که بخش قابل توجهی از قارچ های این منطقه سمی هستند. نکته قابل توجه در این ناحیه این است که دره های متعدد موجود در این منطقه سرشار از چشمه های کوچک و بزرگ است. نکته قابل توجه در این منطقه آن است که متاسفانه طی چند سال گذشته همواره شاهد آتش سوزیهای متعدد در این منطقه حفاظت شده بوده ایم به گونهای که در یکی از آتش سوزیها گونههای زیادی از حیات وحش و گیاهان در آتش سوختند. تعریض این جاده اکنون به یک معضل زیست محیطی مبدل شده به نحوی که بسیاری از مجامع و دوستداران حیات وحش و طبیعت خواستار لغو عملیات تعریض و جاده سازی در این پارک هستند. جدا از موقعیت مکانی پارک، طبیعت و پوشش گیاهی که پارک دارا است، منظره بی نظیری را در داخل بافت پارک پدید آورده است. بهلطف این آبشارها و رودخانههای خروشان، پارک ملی گلستان به مکانی خاطرهانگیز برای طبیعتدوستان تبدیل شده و محیطی تمامعیار برای گردشگران فراهم کرده است. بسیاری از این چشمهها از زیر برف میجوشند و از دامنههای پرشیب دنا سرازیر میشوند و پس از پیوستن به یکدیگر رودخانههای سرد، شیرین و زلال بشار و خرسان را تشکیل میدهند. منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Saeed K)جذابیتهای پارک گلستان تنها به گونههای جانوری و گیاهی آن ختم نمیشود و از آنجایی که آب منشا زندگی است؛ چشمههای زلال، آبشارهای زیبا و رودخانههای خروشانی در این پارک جریان دارند.

این نکته حائز اهمیت است که خیلی از افراد تصمیم دارند تا فصول پائیز و زمستان از راه برسد تا به جنگلها و پارکهای ملی سفر کنند و از فضای پائیزی و زمستانی آن جا لذت ببرند اما عمده مردم از فضای سبز جنگل و آب و هوای بهاری و تابستانی بیشتر استقبال میکنند. از این پارک که میگذرید وارد یک راه جنگلی در کوه میشوید، در میانه راه تا آبگرم لاویج یک آبشار کوچک ولی بسیار زیبا وجود دارد که همه مسافران ترجیح میدهند در آنجا حداقل برای نیم ساعت هم که شده بایستند و از زیبایی این آبشار برای ثبت خاطرات و عکس و فیلم استفاده کنند و البته یک مغازه کوچک با نوشابه و تنقلات هم آنجا هست که اگر خواستید میتوانید خرید کنید. عبور جاده بینالمللی تهران - مشهد از میان این پارک سبب شده تا زائران امام هشتم و مسافران نوروزی ساعاتی هر چند کوتاه از استراحتگاه این پارک استفاده کنند. بهار: جوانه های سبز بهاری، مه و نم نم باران، شکوفه های ریز گل ها که در گوشه گوشه زمین به چشم می خورند از زیبایی های بهار دالخانی هستند. دریاچه و سد میجران قبل از جنگل دالخانی قرار دارد و در طول مسیر، تابلو های راهنما به سمت دریاچه و سد میجران را مشاهده می کنید که شما را به نزدیکی دریاچه و سد میرساند.

در پایان لطفا اگر اطلاعات دیگری در مورد آب پری دارید، آن را با ما و مخاطبان ایران دوست ایرانگرد در میان بگذارید. آب پری به تمام امکانات رفاهی مجهز است. عبدوس بیان کرد: یکی از نیازهای جدی پارک ملی گلستان خرید خودرو، موتورسیکلت و اسب برای سرکشی و کنترل منطقه است همچنین علاوه بر امکانات و تجهیزات اندک از کمبود نیروی انسانی و محیط بان رنج می بریم. وی به بروز آتش سوزی چندی قبل و سوختن 240 هکتار از جنگل های منطقه اشاره کرد و گفت: محیط زیست گلستان برای مهار آتش این منطقه حفاظت شده علاوه بر نیروی انسانی فقط یک دستگاه کامیونت، یک دستگاه وانت و 2 دستگاه رودفایلر (خودروهای اختصاصی آتش نشانی) دارد که با این تجهیزات اندک امکان کمک رسانی مطلوب به تمام پارک ملی گلستان وجود ندارد. مشاهده آثاری مانند آتشکدهها، قلعهها، کاخ و برجهایی که از دورههای مختلفی تاریخی بر جای ماندهاند هر بینندهای را مسحور خود خواهند کرد. تصاویری از پلنگ ایرانی را در پارک ملی گلستان مشاهده میکنید. این گروهها اغلب جنگلنوردی خود را از نزدیکی شاهرود آغاز کرده و در کنار آبشار مسیر خود را خاتمه میدهند. با برنامه ریزی سفری چهارروزه می توان قسمتی از جاذبه های مهم استان گلستان را دید و سری هم به دشت نازساری زیستگاه گونه منحصر به فرد گوزن زرد ایرانی زد. کوچکترین و ظریفترین گوزن ایران، شوکای خجول و گریزپا در این پارک جایی برای خود دارد.