میلگرد پروفیلی با اسکلت گرد و توپر است که اکثر مردم آن را نوعی فلز آجدار مورد استفاده در ساختمان سازی می شناسند. به طور کلی، مواد میلگرد فولادی است. اما باید بدانید که تنوع تولید این محصول بسیار زیاد است و انواع لاستیک تولید و در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر می خواهید انواع مقاومت ها، پیش بینی قیمت میلگرد و کاربردهای آن ها را بشناسید و تفاوت مقاومت های A3، A2، A1 و A4 را بدانید، با ما همراه باشید.


چرا از میلگرد در ساختمان سازی استفاده می شود؟

مقاومت فشاری بتن بسیار خوب است و برای خرد کردن بتن نیروی زیادی لازم است. در عین حال، سازه ای با این سطح از مقاومت فشاری، مقاومت کششی و پیچشی نسبتا ضعیف است. برای این منظور در سازه های بتنی از آرماتورهای رزوه ای برای افزایش مقاومت کششی و پیچشی بتن استفاده می شود.

ترانس بار یکی از پرمصرف ترین و پرکاربردترین پروفیل های فولادی است که در پروژه های صنعتی و ساختمانی به دلیل گستردگی ابعاد، ابعاد و اشکال مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع طناب بر اساس جنسیت

میلگردها به طور کلی به دو دسته میلگردهای ساده و میلگردهای آجدار تقسیم می شوند. از انواع زره می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تقویت اروپایی (کربن، منگنز، سیلیکون، آلیاژ و غیره)

فولاد کربن (میله پایه "سیاه")

گالوانیزه

اپوکسی پینوی

فایبرگلاس پلیمری و ضد زنگ

میلگرد اروپایی

یکی از ویژگی های مهم پشتی اروپایی مواد آن است که عمدتا از منگنز ساخته شده است. بادبند اروپایی به دلیل خاصیت خمشی بادوام ترین نوع مهاربندی است. یکی دیگر از ویژگی های این محصول سهولت استفاده از آن است. به طور کلی این مهاربندی برای استفاده در مناطق زلزله خیز یا در پروژه هایی که نیاز به ساخت و ساز پیچیده دارند توصیه نمی شود.

قاب فولادی فول کربن

رایج ترین نوع میلگرد، میلگرد «مشکی» است که به استثنای چند مورد در انواع و اقسام پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد. ضعف اصلی زره ​​مشکی این است که به سرعت فرسوده می شود. اگر این فرسایش زیاد باشد باعث ترک خوردن بتن اطراف می شود. برای شرایطی که میلگرد ممکن است در معرض رطوبت و تجمع آب باشد، گزینه های مناسب تری نسبت به میلگرد سیاه وجود دارد. با این حال می توان نتیجه گرفت که بهترین نوع میلگرد موجود از نظر استحکام و دوام، میلگرد مشکی می باشد.

میلگرد با روکش اپوکسی

آرماتور روکش اپوکسی در واقع یک آرماتور با روکش اپوکسی مشکی است. این آرمیچر مقاومت نسبی مشابهی دارد. در برابر خوردگی مقاوم است. با این حال، پوشش اپوکسی بسیار ظریف است. با افزایش آسیب به پوشش، به نظر می رسد که بدتر می شود.

میلگرد گالوانیزه

اگر بخواهیم میلگرد اپوکسی و گالوانیزه را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که میلگرد گالوانیزه چهل برابر بیشتر از رنگ سیاه در برابر خوردگی مقاوم است و در نتیجه ممکن است گرانتر از میلگرد اپوکسی باشد. از آنجایی که این نوع میلگردها آسیب پذیری کمتری دارند، ارزش بیشتری نسبت به میلگردهای رزین اپوکسی دارند.

میلگرد ساخته شده از پلیمر تقویت شده با الیاف (GFRP).

گریت FRP یک محصول کامپوزیتی است که به جای میله های فولادی برای جلوگیری از آسیب ناشی از خوردگی گریتینگ در محیط های خورنده و اسیدی استفاده می شود. استفاده از گریتینگ های FRP یک انتخاب عالی برای تقویت بتن در مناطقی است که نزدیکی به میدان های الکتریکی و مغناطیسی مشکلی ندارد. این محصول به دلیل مقاومت در برابر سولفات ها و کلریدها و مقاومت در برابر خوردگی و خوردگی کاربرد فراوانی دارد.

انواع اتصالات

میلگرد FRP را می توان برای طراحی و ساخت ساختمان های جدید استفاده کرد. این مصالح با خواصی که دارند باعث کاهش قطر و افزایش فاصله سازه های بتن آرمه اعم از دال، تونل، فونداسیون و ... می شوند. بنابراین نمی توانند ارتعاشات ناشی از زلزله یا تجهیزات صنعتی را تحمل کنند.

اتوی استیل

میلگرد استنلس استیل بهترین نوع میلگرد برای استفاده در اکثر پروژه های موجود است و گران ترین میلگرد موجود در بازار است. قیمت این نوع میلگرد حدود هشت برابر میلگرد اپوکسی است. با این حال، فولاد ضد زنگ در همه موارد به جز موارد خاص گران است.

اما برای کسانی که دلیلی برای استفاده از آن دارند، میلگرد فولادی 1500 برابر قویتر از میلگرد سیاه است. میلگرد استنلس استیل در شبکه‌ها و آرماتورها و نگهدارنده‌ها و حتی در مصالح تزئینی مانند آهن‌کاری کاربرد دارد و کاربرد اصلی آن در شرکت‌های راهسازی و ساختمانی برای تکمیل مقاومت کششی سیمان است.

میلگردها انواع مختلفی دارند که با توجه به خواص و کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند اما بیشتر میلگردهای مورد استفاده در صنعت بتن و بتن فولاد معمولی است که در ایران به شرح زیر طبقه بندی، تولید و مصرف می شود. البته این طبقه بندی بر اساس استاندارد روسی است که در ایران رایج است.

میله تقویت کننده

میلگردهای تقویت کننده حاصل شمش های فولادی نورد گرم است که به دلیل ویژگی های فنی خاص برای افزایش مقاومت در برابر نیروهای کششی مختلف استفاده می شود. مهمترین ویژگی این نوع میلگرد مقاومت بالای آن است. میله تقویت کننده می تواند تا 180 درجه خم شود و به راحتی در قسمت های مختلف سازه استفاده می شود.

اتصالات ترانس

میلگرد ترانس یکی دیگر از انواع میلگردهایی است که در حین کار پرداخت می شود.این نوع میلگرد علاوه بر ساخت و ساز برای مصارف تزئینی نیز استفاده می شود.میلگرد ترانس انواع مختلفی دارد و هر کدام با توجه به خود در موقعیت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. کاربرد و ویژگی ها

میله تغذیه بلبرینگ ترانسفورماتور

بدون دوگانگی

گوشی رو عوض کن

نوار ترانس شش نقطه ای

نوار ترانس آسیب دیده

شبکه سیمی جوش داده شده

مش سیم جوشی (WWF) به گونه ای است که میله ها با زاویه 90 درجه روی هم قرار گرفته و با جوش نقطه ای در تقاطع ها به یکدیگر جوش داده می شوند. میله های به کار رفته در این محصول از فولاد پر کربن بوده و انعطاف پذیر نیستند. در نتیجه معمولاً برای ساخت پی بتنی کف، دیوار، پل، جاده و غیره استفاده می شود.

توری جوشکاری شده سنگین را می توان برای دیوارها، آسفالت جاده، بسترهای جعبه، سازه های زهکشی و کانال های بتنی کوچک استفاده کرد.

میله های فلزی برای تولید توری

یکی دیگر از محصولات مناسب برای بتن میلگرد فلزی یا مش سیمی تقویت شده است. مش فلزی با برش موازی میله های فولادی ساخته می شود. مش سیم معمولاً در مناطقی که ضخامت بتن مورد نیاز است یا برای تقویت بتن سبک استفاده می شود. آرماتور مش را می توان در پیاده روها و دال های بتنی کوچک استفاده کرد. چون وزن چندانی ندارند.

انواع دنده

انواع یراق آلات بر اساس سایز

تجهیزات را می توان بر اساس اندازه آنها به دسته های مختلفی تقسیم کرد. هر سایز آرماتور ضخامت و قطر متفاوتی دارد و برای کاربردهای خاصی استفاده می شود.انواع سایزهای مختلف آرماتور:

بند آرماتور 8

میله تقویتی 10

میلگرد 12

آرماتور 14

آرماتور 16

منطقه 18

20 استخوان

تسلیحات 22

میلگرد 25

زره 28

میلگرد 32

نوع کارخانه تولید میلگرد

کارخانه های بسیاری در زمینه تولید تسلیحات فعال هستند. در مجموع می توان گفت کشور ما در تولید تسلیحات به حد خودکفایی رسیده است و در این زمینه به کشورهای دیگر وابسته نیست. دلیل این مشکل این است که میزان میلگرد مصرفی در ساختمان و صنایع مختلف زیاد است. از مهم ترین کارخانه های اسلحه سازی ایران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میلگرد کارخانه ذوب آهن اصفهان

میلگرد راد همدان

میلگرد ظفر بناب

میلگرد امیرکبیر خزر

موتور وسط

milgerad siaden شکرگزاری

میلگرد هشترود

نیشابور عمران

و...

انواع میلگردهای تقویت کننده طبق استانداردهای تولید (طبق استانداردهای روسیه):

میلگرد (A1 (S240

درو (AA) (C40).

گیج (A) (S400).

Amran (A4 (S500:

نحوه تشخیص انواع لوله ها

میلگردهای گروه A1 ساخته شده از فولاد نرم معمولاً مسطح (بدون خم) ساخته می شوند و به دلیل عدم خمیدگی بالاتر هستند. آرمیچر A3 طبق استاندارد ملی و مبحث 9 دارای ضربدر کاری (7 و 8) می باشد ولی آرمیچر A2 دارای مارپیچ کار می باشد.

نکته 1: اگر افسر یا ناظر سازه هستید باید به نوع آرماتور استفاده شده در سازه توجه کنید. اگر نوع به وضوح در نقشه ها قابل مشاهده نیست، با طراح تماس بگیرید.

نکته 2: میلگرد را از تولید کنندگان میلگرد مورد اعتماد خریداری کنید. به دلیل سود مردم می توانند با تولید میلگرد A2 تلاش کنند.

نکته 3: اگر ناظر ساخت و ساز هستید و در مورد نوع آرماتور مطمئن نیستید، نمونه ای از آرماتور را برای تشخیص به آزمایشگاه ارسال کنید.

در کشورهای مختلف، فولادهای مورد استفاده در انواع میلگرد با استانداردهای متفاوتی تولید می شوند و در هر استاندارد، فولادها دارای طبقه بندی خاصی در رابطه با خواص مکانیکی خود هستند. اکثر فولادهای میلگرد ایران توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید می شود که مطابق با استاندارد روسیه می باشد. این فولادها به سه گروه فولاد نوع A-1، فولاد نوع A-2 و فولاد نوع A-3 تقسیم می شوند:

فولاد A-1 از نوع صاف و دارای استحکام تسلیم و استحکام کششی (تنش شکست) به ترتیب 2400 و 3600 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

فولاد A-2 دارای دنده هایی با مقاومت تسلیم 3400 و مقاومت کششی 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

فولاد A-3 یک فولاد آجدار با مقاومت خمشی 4000 و مقاومت کششی 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

تولید کنندگان اندازه گیری های مختلف قطر میله را دارند. در سیستم روسی که در ذوب آهن اصفهان استفاده می شود، ربا تا قطر 40 میلی متر ساخته می شود.

آرمیچر A1

اگر بخواهیم تعریفی از میلگرد A1 داشته باشیم باید بگوییم که یک میلگرد ساده بدون هیچ پله ای در سطح آن است. این نوع آرماتورها معمولاً به عنوان "تقویت کننده پلاستیک" شناخته می شوند.

میلگرد A1 یک استوانه فولادی است که ترکیب شیمیایی آن تقریباً 24 درصد کربن و 60 درصد سیلیکون دارد، بنابراین نسبت به سایر میلگردهای A2-A4 نرمتر و استحکام کششی کمتری دارد.

میلگرد A1 با فشار جریان 2300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و فشار ترکیدگی 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع به عنوان میلگرد نرم شناخته می شود و عمدتاً صاف و بدون پله می باشد.

این آرماتور برای آهنگری و جوشکاری مناسب است.

میلگردهای A1 به دلیل محتوای شیمیایی کم کربن برای استفاده در جوشکاری مناسب هستند. اما از نظر سختی در گروه کالاهای نرم قرار می گیرند.

Armadra aa

بک بند A2 نوعی بک مارک است که در جایی متوقف نمی شود و به انتهای پشت می چرخد. این نوع به دلیل پس‌زمینه‌اش به شبکه‌ای با پایه‌های مارپیچی ساده نیز معروف است.

تنش تسلیم 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش شکست 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل پلاستیک (در زمان شکست) منجر به میلگرد A2 شد که به عنوان میلگرد نیمه خشک (شکننده) و نیمه نرم شناخته می شود.

در استاندارد ملی ایران 3132 به این نوع مشبک شماره 340 بار می گویند.

آرماتور A2 برای استفاده در ساخت سبک انتخابی بسیار مناسب است و حتی در ساخت گیره نیز کاربرد دارد.

Ramtra A

آرماتور A3 با تنش واقعی 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش شکست 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع به عنوان میلگرد خشک (شکننده) شناخته می شود که برای عملیات ساختمانی مناسب بوده و شیاردار و عمدتاً عرضی است. اما در کجا نمی توان از این نوع محصول استفاده کرد؟

آرماتور A3 برای آهنگری مناسب نیست و در گوشه های تیز تغییر شکل زیادی دارد و عملیات جوشکاری روی این گونه آرماتورها به هیچ وجه مجاز نمی باشد.

میله تقویت کننده A4

نوع دیگری از میلگردهای شکافدار میلگرد 4 میلگرد می باشد. تولید میله های آجدار با استحکام بالا علاوه بر تسهیل در طراحی و صرفه جویی در پروژه، از هدر رفتن منابع جلوگیری می کند. در گذشته به دلیل نبود امکانات لازم در خطوط نورد، در تولید آرماتورهای پرمقاومت با مشکلاتی مواجه می شد و عمدتاً از فولادهای با معادل کربن بالا استفاده می شد که به دلیل شکل پذیری کم باعث نگرانی مهندسان شد. . او علاوه بر مشکلات مربوط به جوشکاری سازه، طراح نیز بود.

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نورد، اتوماسیون بالا از نظر کنترل دما و سرعت سرمایش و همچنین وجود سیستم ترمکس، امکان تولید معاملات 520 به بالا از میلگردهایی با جوش پذیری مطلوب و معادل کربن کم فراهم شده است. است مکانیک خواص تولید شده با انعطاف پذیری کافی.

سازمان ملی استاندارد ایران نیز 500 و 520 میلگرد آرماتور را بر اساس استانداردهای بازنگری شده بین المللی تایید و به بهره برداری رسانده است.

تفاوت بین تقویت کننده A2 و A3

تفاوت پشتی های A3، A2، A1 و A4 موضوع بسیار مهمی است که همه افراد فعال در بازار آهن به آن نیاز دارند و می خواهند بدانند. زیرا این نام معمولا در بازار استفاده می شود. تفاوت قاب پشتی A2 و A3 را می توان در ظاهر و سهولت استفاده تشخیص داد.

در طراحی پایه از میلگرد طولی A3 و میلگرد عرضی A2 استفاده شده است. راه دیگر برای تشخیص این شکل پا است. در میلگردهای A3 پاها به صورت ضربدری هستند اما در A2 هیچ شریکی وجود ندارد. در میلگردهای A2 پایه ها یکسان است اما در میلگردهای A3 هفت و هشت می باشد.

تفاوت بین نوارهای A3 و A4

میلگرد درجه 3، کشش 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و کرنش 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تغییر شکل نسبی پلاستیک 14 درصد به عنوان زره سخت، مناسب برای کارهای عمومی، صنعتی و ساختمانی. ضمن اینکه به دلیل عیوب زیاد و گوشه های تیز اصلا برای عملیات جوشکاری مناسب نیست. الیاف درجه 4 دارای محصولات نورد دوکی شکل بوده و مطابق با استاندارد 3132 سازمان ملی استاندارد ایران تولید و به فروش می رسد. کابینت های A4 گیج 520 و 500 می باشد.

این درجه دارای حداقل استحکام کششی 520 مگاپاسکال و شکل پذیری حداقل 18 درصد است. این قسمت از فولاد در دسته میلگردهای تقویت کننده بسیار سخت قرار می گیرد و بیشتر در کارهای ساختمانی استفاده می شود. تفاوت حلقه های A3 و A4 را می توان در استفاده، کارایی و قیمت ثابت مشاهده کرد

پیشنهاد:

لازم به ذکر است که در روش آلیاژسازی، فروآلیاژها در طی فرآیند فولادسازی برای ایجاد فولاد مورد نیاز برای تولید چارچوب مورد نظر اضافه می‌شوند و شمش‌های تولید شده در طی فرآیند نورد به شکل دلخواه در می‌آیند و سپس در محیط آزاد سرد می‌شوند. ...

در این حالت لنگرهای تولید شده از سطح بیرونی به مرکز دارای خواص مکانیکی و شیمیایی یکسانی هستند. و در مقابل زلزله و فشار مقاومت یکنواخت و مناسب تری از خود نشان می دهد.

اما برای میلگردهای تقویت کننده تولید شده به روش ترمکس، فولاد میلگرد استفاده شده دارای کلاس آنالیز شیمیایی پایین تری است و برای به دست آوردن مقاومت مورد نیاز طبق استاندارد، آرماتور تولید شده که دمای بالایی دارد از لوله های آب عبور داده می شود و اب. سطح بیرونی در یک حرکت خنک می شود. در این حالت سطح آرماتور تا عمق مشخصی (مثلاً 400) مقاومت بالاتری دارد و هسته آرماتور مقاومت کمتری (مثلاً حدود 340) دارد. بنابراین هنگام استفاده از این نوع آرماتورها در سازه های تحت فشار و زلزله خیز باید احتیاط های لازم را به عمل آورد و در محاسبات آنها دقت مضاعفی به کار برد. قیمت تمام شده میلگردهای آلیاژی نسبت به ترمکس بیشتر است.