سرمایه گذاری در بازار فولاد یکی از بهترین راه ها برای صرفه جویی در اموال در کشور است. در ایران سال هاست که رشد اقتصادی رو به افزایش است. در این شرایط همه سعی می کنند با تبدیل پول خود به دلار، طلا، خانه، زمین و ... ارزش سرمایه گذاری خود را حفظ کنند. در این زمان برخی کارشناسان نیز بازار اطلاعات فلزی را انتخاب می کنند.

در سودآوری بازار آهن و افزایش سرمایه و حفظ دارایی شکی نیست. اما سرمایه گذاری در این بازار نیز مانند هر بازار دیگری ریسک ها و قوانین خاص خود را دارد. اگر بدون دانستن و در نظر گرفتن بایدها و نبایدها در این بازار سرمایه گذاری کنید، نه تنها سودی نخواهید داشت، بلکه سودی هم نخواهید داشت. با این حال، خواص اصلی آن نیز به راحتی از بین می رود.

اگر به فکر سرمایه گذاری در آهن هستید، قطعا ایده خوبی دارید. با این حال، ما به شما توصیه می کنیم که عجله نکنید. حتما همه جوانب بازار، ریسک ها، چالش ها و ... را در نظر بگیرید تا به آب نزنید. ما سعی خواهیم کرد هر آنچه را که قبل از سرمایه گذاری در این بازار باید بدانید را مرور کنیم. قبل از اینکه به عملکرد این بازار در سال 1401 نگاه کنیم، با درک بهتری شروع می کنیم.

سال 1401; بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار فولاد

سال 1401 یکی از پرتلاطم ترین سال های مالی بود. به خصوص در نیمه دوم سال، تورم اقتصاد به حدی رسیده است که حتی بسیاری از اقتصاددانان را متعجب کرده است. امسال ارزش ارز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است و همه بازارهای مالی دچار آشفتگی شده اند زیرا این اطلاعات بر قیمت همه کالاها و کالاها تأثیر می گذارد. از جمله این بازارها، بازار آهن است. این بازار به دلایل مختلف بیش از سایر بازارها متاثر از نوسانات ارز و دلار است. به محض اینکه دلار رفتار نزولی یا صعودی از خود نشان دهد، قیمت تمام قطعات فلزی نیز تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل در نیمه دوم سال 1401 که نرخ دلار و در نتیجه رشد فولاد بسیار بالا بود، یکی از بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار آهن در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفت. اکثر کسانی که در سال 1401 در این بازار سرمایه گذاری کردند، سود زیادی به دست آوردند.

مقایسه مزایای سرمایه گذاری در آهن با سایر بازارهای مالی

همانطور که اشاره کردیم، در سال 1401 همه بازارهای مالی رکوردهای بی سابقه ای را ثبت کردند. بازار آهن در سه ماهه دوم سال نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر افزایش قیمت داشت. به عنوان مثال قیمت تیرآهن فولادی در اسفند 1401 نسبت به اسفند 1400 حدود 15200 قطعه افزایش یافته است. افزایش باورنکردنی معادل 93 درصد. به همین ترتیب، بخش‌های دیگر، مانند تسلیحات، رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کردند. در مقایسه با پایان سال 1400، قیمت زره تقریباً 9800 قطعه افزایش یافت که نزدیک به 55٪ را به خود اختصاص داد.

از سوی دیگر، بازارهای مالی دیگر مانند طلا، املاک و خودروها مطمئناً عقب نمانده اند. سکه و طلا فواید زیادی دارند. قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی از ابتدا تا پایان سال 1401 حدود 142 درصد بازدهی داشت و در نهایت هر گرم طلا در سال گذشته با افزایش 113 درصدی در رتبه دوم سودآورترین بازارهای مالی قرار گرفت. دلار که دلیل اصلی این گرانی است از ابتدای سال 1401 تا پایان سال 85 درصد گران شده است. پس از آن بازار سهام با رشد 42 درصدی و املاک 37 درصد در دور بعدی بازارهای مالی از نظر سود افزایش یافت.

آیا سرمایه گذاری در بازار آهن سود دارد؟

همانطور که آمارهای سال 1401 نشان می دهد، سرمایه گذاری در بازار فولاد نسبت به بازارهای مالی اصلی بازده قابل توجهی دارد. بدیهی است که این موضوع در سال های اخیر تکرار شده و کارآمدی این بازار بر همگان ثابت شده است. به عنوان مثال در سال 1400 سودآوری بازار آرماتور به 23.5 درصد رسید. اگر این بازده را با بازدهی بازارهای دیگر مانند سکه و دلار در دهه 1400 مقایسه کنید، این نکته بیشتر تقویت می شود. زیرا سکه در آن سال تنها 0.4 درصد رشد و برای دلار 8 درصد را تجربه کرد.

بنابراین از آنجایی که همیشه توصیه می کنیم تمام دارایی های خود را در یک سبد سرمایه گذاری نکنید، می توانید در کنار دلار، طلا و ... در این بازار حساب باز کنید. به خصوص که اتو کالای مصرفی است و در هر صورت مشتری های خود را دارد. این دوره ها فقط در صنعت ساخت و ساز نیستند. آنها همچنین در بسیاری از صنایع دیگر مانند خودروسازی، کشتی سازی و غیره استفاده می شوند. البته قبل از ورود به این بازار باید نکات مهمی را که به آنها می پردازیم در نظر بگیرید.

مهم ترین نکاتی که در سرمایه گذاری روی اتو باید در نظر گرفت

قیمت پروفیل های فولادی بر اساس وزن آنها محاسبه می شود. به همین دلیل، حتی خریدهای تناژ کوچک نیز به بودجه بالایی نیاز دارند. از این رو ورود به این بازار با سرمایه کم چندان منطقی و عملی به نظر نمی رسد.

از طرفی سرمایه گذاری های کلان در این بازار با ریسک بیشتری همراه است. زیرا سود و زیان بیشتری خواهد داشت. بنابراین، شما باید تمام جوانب را در نظر بگیرید و قبل از اقدام، مطمئن ترین اقدامات را انجام دهید. در مرحله بعد، به مهم ترین عواملی که باید در نظر بگیرید می پردازیم.

یاد بگیرید که روند قیمت را پیش بینی کنید

همانطور که می دانید در این بازار نیز مانند بازار طلا و دلار روزانه قیمت ها منتشر می شود. علاوه بر این، نرخ دلار، مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور و غیره به شدت بر قیمت ها تأثیر می گذارد. به همین دلیل دامنه نوسانات قیمت در این بازار زیاد است. بسیاری از افراد بی تجربه نگران این هستند که آیا هزینه آرمیچر قابل پیش بینی است یا خیر. یا می توانید هزینه سایر پروفیل های فولادی را نیز تخمین بزنید؟

با این حال، پیش بینی روند بازار کار آسانی نیست. به ویژه با توجه به شرایط سخت و بحرانی اقتصاد کشور در سال های اخیر که تحت فشار شدید تحریم ها بوده است. با این حال، برای یافتن بهترین فرصت سرمایه گذاری در بازار آهن، باید بتوانید تا حدودی وضعیت بازار را ارزیابی کنید. برای این کار باید با عوامل اصلی موثر بر قیمت این قطعات آشنا شوید.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل فولادی را بشناسید

هنگام تعیین ارزش روزانه برای قطعات فولادی عوامل زیادی در نظر گرفته می شود. برخی از این عوامل تأثیر بیشتری دارند، برخی دیگر ممکن است ساختار قیمت را به طور غیر مستقیم تغییر دهند. طبیعی است که اگر می خواهید روی فلز سرمایه گذاری کنید باید به همه این موارد توجه کنید که در زیر به مهمترین آنها اشاره می شود:

نرخ مبادله ای: قیمت دلار رابطه مستقیمی با نرخ ارز دارد. کوچکترین تغییر در نرخ ارز باعث نوسان این بازار می شود. زیرا هر دو بازار مهم اقتصادی هستند. از طرفی این قطعات یکی از کلیدی ترین محصولات وارداتی و صادراتی به شمار می روند. این امر بازار را نسبت به تغییرات نرخ ارز حساس تر می کند.

قیمت طلا: اجزای فلزی مانند طلا از فلزات گرانبها محسوب می شوند. در نتیجه طبیعی است که قیمت بین المللی یا داخلی پول و طلا رابطه مستقیمی با قیمت های این دوره ها داشته باشد.

شاخص های جهانی: برای سرمایه گذاری غیرفعال، باید بازارهای جهانی را نیز تحلیل کنید. عرضه جهانی فولاد بر اساس قیمت های صادراتی از کشورهای تامین کننده عمده مانند چین تعیین می شود. بنابراین هرگونه رویداد کوچک سیاسی، اقتصادی یا غیره در این کشورها باعث می شود که قیمت های جهانی به طور قابل توجهی تغییر کند. از سوی دیگر، اعداد عرضه و تقاضای جهانی نیز می تواند این شاخص را تغییر دهد.

جالب اینجاست که شاخص داخلی ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان صنعت فولاد می تواند بر قیمت جهانی فولاد تاثیرگذار باشد. اما این رابطه دو طرفه است یعنی نرخ ملی تحت تاثیر نرخ کلی قرار می گیرد. زیرا مواد اولیه و نیاز داخلی کشور نیز از طریق واردات از این بخش ها تامین می شود

رویدادهای اقتصادی و سیاسی روز

تحولات سیاسی یا اقتصادی در هر نقطه از جهان می تواند به طور غیر مستقیم بر قیمت آهن در بازار تأثیر بگذارد. به خصوص اگر ایران یا کشورهای تامین کننده درگیر این مسائل باشند این تاثیر بیشتر خواهد بود. بنابراین برای کار و سرمایه گذاری در بازار آهن نیاز به آگاهی از اخبار داخلی و خارجی دارید. به خصوص اگر نشانه هایی از تفاوت ایران با سایر کشورها را مشاهده کردید، حتما بیشتر توجه کنید.

پیشنهاد و تقاضا

یکی از عوامل اصلی که می تواند قیمت هر محصول را تغییر دهد، میزان عرضه و تقاضا است. قیمت تمام شده قطعات فلزی نیز در این امر موثر است. در واقع در مقایسه با بازار طلا و دلار، کار در این بازار به پول بیشتری نیاز دارد، بنابراین به ندرت شاهد افزایش ناگهانی تقاضا هستیم. با این حال، برای شناسایی بهترین فرصت های سرمایه گذاری در بازار فلزات، باید عرضه و تقاضا را پیش بینی کنید.

برای مثال باید بدانید که در فصول سرد سال معمولا شاهد یک رکورد نسبی در بازار هستیم. بنابراین خرید در نیمه دوم سال و فروش در نیمه اول کم ریسک به نظر می رسد. البته ناگفته نماند که شرایط اقتصادی یک کشور گاهی این قانون را زیر پا می گذارد. همانطور که در نیمه دوم 1401 م

سرمایه گذاری بلند مدت یا کوتاه مدت؟

سرمایه گذاری در آهن برای کوتاه مدت و بلند مدت امکان پذیر است. هر کدام از این نوع سرمایه گذاری ها مزایا و معایب خود را دارند. در ادامه هر دو روش را به اختصار بررسی می کنیم.

سرمایه گذاری در بازار آهن در بلندمدت

تجربه نشان داده است که قیمت سنگ آهن در ایران به مرور زمان افزایش می یابد. بنابراین سرمایه گذاری بلندمدت قطعا نتیجه خواهد داد. پس می توان نتیجه گرفت که در این نوع سرمایه گذاری ریسک کمتری می کنید. با این حال، برای رسیدن به درآمد مورد نظر خود باید مدت زیادی صبر کنید. از طرفی باید سرمایه گذاری اولیه بالایی برای ملک خود انجام دهید تا در این مدت ارزش خود را از دست ندهد. همچنین هزینه های نگهداری واحدها در این مدت را در نظر بگیرید.

به یاد داشته باشید که به طور کلی این بازار در مقایسه با سایر بازارهای مالی مانند طلا، دلار، املاک و غیره پتانسیل سرمایه گذاری بلندمدت زیادی ندارد. به خصوص قطعات فولادی بسیار شکننده هستند. باید بدانید که اگر این قطعات در شرایط مناسب نگهداری نشوند به سرعت زنگ می زنند و کیفیت آن ها افت می کند. این افت کیفیت قطعا تاثیر منفی روی قیمت در زمان فروش خواهد داشت.

سرمایه گذاری کوتاه مدت

برای سرمایه گذاری کوتاه مدت روی آهن، باید بدانید که نوسانات این بازار بسیار بالاست. اگر بتوانید روند قیمت بازار را به طور دقیق پیش بینی کنید، می توانید در مدت زمان کوتاهی با خرید و فروش بخش ها سودهای کلانی به دست آورید. برای شروع نیازی به سرمایه گذاری به اندازه روش قبلی ندارید. از طرفی در مدت زمان کوتاهی به سود مورد انتظار دست خواهید یافت.

با این حال، باید توجه داشته باشید که در کوتاه‌مدت، قیمت‌ها به همان اندازه که احتمال دارد کاهش می‌یابد، وجود دارد. بنابراین، شما باید ریسک بالایی داشته باشید. اگر تجربه یا دانش کافی در مورد بازارهای مالی، اقتصاد و حتی سیاست ندارید، انجام چنین سرمایه گذاری هایی توصیه نمی شود.

مفیدترین قطعات را انتخاب کنید

قطعات فولادی مختلف، از صفحات و تیرها گرفته تا پروفیل ها، لوله ها و غیره. به طور معمول، سرمایه گذاری در هر یک از این بخش ها نتیجه می دهد. با این حال، بهتر است روی بخش های تولیدی تمرکز کنید. در زیر سودآورترین دوره سرمایه گذاری را پیشنهاد می کنیم:

آرماتور بهترین زمان برای سرمایه گذاری در بازار سخت افزار

حتما می دانید که این قطعه یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است. در بسیاری از پروژه های عمرانی و شهری می توان آثار این اقدامات را یافت. علاوه بر این، این قطعه در صنایع دیگری مانند خودروسازی، ساخت ابزارآلات مختلف، ماشین آلات صنعتی و ... نیز کاربرد دارد. یکی از دلایل بهره وری این بخش مصرف و تقاضای بالای آن است. علاوه بر این، صادرات این مرحله نیز تقریباً همیشه بازار موفقی را ایجاد می کند.

از سوی دیگر، قیمت این بخش تا حدودی توسط دولت عرضه کننده این بخش در بورس کنترل می شود. در نتیجه سرمایه گذاری در آن با ریسک کمتری همراه خواهد بود. آره، به یاد داشته باشید که چندین ماه قبل از سرمایه گذاری، قیمت میلگرد را از طریق یک مرجع مورد اعتماد بررسی کنید. در این مورد، با پیش بینی روند بازار، می توانید بهترین فرصت را برای سرمایه گذاری در بازار فلز پیدا کنید.

کمربند; زمان مناسب دیگری برای سرمایه گذاری

این بخش یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی است که یک گزینه سرمایه گذاری شایسته محسوب می شود. این بخش فولادی انواع و اندازه های مختلفی دارد. ما به شما پیشنهاد می کنیم با اندازه ها و انواعی که معمولا استفاده می کنید بروید. در ایران تیرآهن از نوع IPE سایز 12 تا 20 بیشتر در صنعت ساختمان استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر مطالعه مقاله معتبرترین روش برآورد هزینه تیر و مقاطع فولادی است.!!

بهترین روش های خرید را برای سرمایه گذاری در بازار آهن انتخاب کنید

فروش سخت افزار در مراکز مختلف از کارخانه ها گرفته تا کارخانه های خرده فروشی در حال حاضر کارخانه ها این قطعات را با قیمت پایین به فروش می رسانند. مشخص كردن؛ تعداد متقاضیان زیاد است و ... مشکلات زیادی دارد

پس بهتر است سراغ کسب و کار یا شرکت ها بروید. برای سرمایه گذاری، خرید از معامله گران توصیه می شود. زیرا این مراکز معمولاً ارتباط مستقیمی با کارخانه ها دارند و قطعات را مستقیماً از این سازندگان تامین می کنند. در نتیجه آنها محصولاتی را با قیمت های مقرون به صرفه به شما ارائه می دهند.

در هر صورت دقت کنید که برای سرمایه گذاری مطمئن باید یک مرکز مطمئن انتخاب کنید. زیرا کیفیت دوره بسیار متفاوت است و خرید دوره بی کیفیت به جز ضرر برای شما خوب نیست. بازرگانی آراد آهن یکی از مراکزی است که می تواند شریک مطمئنی برای سرمایه گذاری های سودآور، ارائه قیمت مناسب، فراهم آوردن شرایط نگهداری و ... باشد. برای اطلاعات بیشتر و شناخت این شرکت می توانید به سایت www.aradahan.com این مجموعه مراجعه کنید.

آیا می توان به بورس اعتماد کرد؟

گاهی اوقات قطعات یدکی با قیمت های بسیار مناسب در بورس عرضه می شود. اما شرایط بسیار خاصی دارد. به عنوان مثال، قبل از خرید باید کد سهام را دریافت کنید. ضمنا خرید فقط از طریق دلال و همچنین به صورت مزایده امکان پذیر است که شانس موفقیت بسیار کمی دارد. مهمتر از همه، شما باید مجوز ساخت و ساز برای پروژه داشته باشید تا به عنوان مصرف کننده واقعی این هزینه دولتی لحاظ شوید.

قبل از سرمایه گذاری در تجهیزات، شرایط نقدینگی را در نظر بگیرید

فراموش نکنید که فلزات مانند دلار یا طلا نیستند و شما می توانید برای جواهرات خود هزینه کنید. اگر بازار سقوط کند، پیدا کردن خریداران خوب کار آسانی نیست. علاوه بر این، شما باید زمانی که قیمت ها بالا هستند خرید کنید تا به سود مورد نظر خود برسید. ارائه این اطلاعات ممکن است کمی طول بکشد.

بنابراین پیشنهاد می کنیم تمام دارایی های خود را در این بازار سرمایه گذاری نکنید. مخصوصاً خانه، ماشین و... دارایی های اصلی خود را به تجهیزات تبدیل نکنید تا دچار مشکل نشوید.

هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی را فراموش نکنید.

اگر آهن را به مقدار زیاد خریداری می کنید، باید بدانید که هزینه حمل بار افزایش می یابد. به خصوص زمانی که فاصله مبدا و مقصد زیاد باشد.

علاوه بر این باید فضای مناسبی برای نگهداری این قطعات در نظر بگیرید. اگر این قطعات با دیوار، کف و ... تماس داشته باشند و یا در انباری مرطوب و بدون تهویه مناسب نگهداری شوند، به زودی پوسیده می شوند. این پوسیدگی باعث می شود دیگر کارایی لازم را نداشته باشند و هیچکس حاضر به خرید و خوردن آنها نباشد. بنابراین قبل از سرمایه گذاری در بازار فلزات حتما این عوامل را در نظر بگیرید.

سرمایه گذاری در بازار سخت افزار؛ فرصتی بی نظیر برای کسب درآمد بیشتر

اهمیت زیاد آهن در صنعت و اقتصاد، استفاده زیاد از این قطعات در صنایع مختلف و .... سرمایه گذاری در فولاد را به فرصتی طلایی تبدیل کرده است. وضعیت این بازار در سال های اخیر این را به خوبی ثابت کرده است. گاهی اوقات سود در این بازار از بازارهای مالی اصلی مانند: دلار و طلا بیشتر است. البته اگر بایدها و نبایدهای مهم را در نظر بگیرید، سرمایه گذاری در این بازار سودآور است. به عنوان مثال، شما باید مقداری دانش از تحلیل بازار و تجربه پیش بینی قیمت داشته باشید. همچنین سودآورترین قطعات را بشناسید. شرایط نگهداری قطعات و چندین مورد دیگر که در این مقاله به آنها پرداخته ایم را در نظر بگیرید.

فراموش نکنید کارهای عاطفی بدون تردید، خرید در زمان های نامناسب، تهیه لوازم از مراکز نامعتبر و ... آسیب های جبران ناپذیری به شما وارد می کند. پیشنهاد می کنیم برای به حداقل رساندن ریسک سرمایه گذاری در این بازار از تجربیات و دانش متخصصان این حوزه کمک بگیرید. برای مشاوره رایگان با شماره 34055-031 تماس بگیرید.