کاهش وزن برای مردان و زنان مهم است. اما ممکن است از خود بپرسید تفاوت لاغری بین زنان و مردان چیست؟ چه عواملی بر روند کاهش وزن زنان و مردان تأثیر می گذارد؟ آیا می توان از یک رژیم کاهش وزن هم برای زنان و هم برای مردان استفاده کرد؟

با توجه به تحقیقات انجام شده در مورد روند کاهش وزن خانم ها و آقایان می توان گفت که در روند کاهش وزن خانم ها و آقایان تفاوت هایی وجود دارد که در ادامه این مقاله از فرازطب بیشتر توضیح خواهیم داد.

تفاوت کاهش وزن در مردان و زنان

مردان و زنان از نظر فیزیولوژیکی متفاوت هستند. به همین دلیل است که بدن آنها به غذا واکنش متفاوتی نشان می دهد. برخلاف تصور، طبق تحقیقاتی که روی بدن زنان انجام شد، مشخص شد که زنان تمایل بیشتری به غذا خوردن نشان می دهند!

به همین دلیل اشتهای بیشتری دارند. یکی از مهم ترین دلایل این تفاوت، هورمون های بدن زن و مرد است. بدن زنان به چربی بیشتری نیاز دارد، بنابراین احتمال افزایش وزن آنها بیشتر از مردان است.

از طرفی روش های مقابله زن و مرد با استرس نیز با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثال، وقتی مردان استرس دارند، از تکنیک هایی مانند پیاده روی برای مدیریت استرس خود استفاده می کنند. برخی از زنان تمایل دارند در موقعیت های احساسی بیشتر غذا بخورند!

به همین دلیل سعی می کنند با خوردن غذا اضطراب خود را کنترل کنند. علاوه بر این، دیگران با نقاشی، گوش دادن به موسیقی و روش های کم تحرک بر استرس خود غلبه می کنند. به همین دلیل است که مردان بیشتر از زنان وزن کم می کنند.

و بسیاری از مردان توجه زیادی به تغییر وزن ندارند. اگر زنان به خاطر کوچکترین تغییر وزن خود دچار ناامیدی، افسردگی، عصبانیت یا استرس می شوند. این باعث می شود که انگیزه کاهش وزن را از دست بدهند و بدون اینکه متوجه باشند وزن اضافه کنند.

متأسفانه، بسیاری از زنان دارای اضافه وزن برای کاهش وزن به رژیم غذایی خود بازمی‌گردند یا سعی می‌کنند برای جبران وزن اضافی روزها غذا نخورند. این مشکل بیشتر به سلامت آنها آسیب می رساند.

اگر مردان بدون نگرانی سعی می کنند وزن اضافی خود را بدون تغییر رژیم غذایی، ثبت نام در باشگاه یا پیاده روی کاهش دهند.

چگونه یک زن می تواند با قرص لاغری وزن کم کند؟


یک سوال که خانم ها دارند این است که چگونه خانم ها می توانند سریع و خوب وزن کم کنند؟ یک عامل مهم در کمک به کاهش وزن زنان، فعالیت بدنی است.

پیاده روی برای مدتی با سرعت ثابت می تواند به زنان کمک کند تا متابولیسم خود را بهبود بخشند و توده عضلانی خود را حفظ کنند.

بنابراین چربی سوزی بدون آسیب رساندن به بافت ماهیچه ای اتفاق می افتد. در نهایت خانم هایی که از فعالیت بدنی و تغذیه مناسب بهره مند شده اند می توانند در کمترین زمان ممکن به اندام مطلوب و ایده آل دست یابند.

همانطور که گفته شد، زنان در هنگام استرس و عصبانیت تمایل بیشتری به خوردن غذاهای شیرین دارند. بنابراین، کنترل استرس و عصبانیت نیز می تواند به تسریع روند کاهش وزن آنها کمک کند.

به همین دلیل، اگر می خواهید سریع وزن کم کنید، بهتر است راه های مناسبی برای مقابله با استرس و عصبانیت خود بیابید تا در مواقع نیاز بتوانید آنها را با غذاهای شیرین جایگزین کنید.

چگونه برای مردان و زنان وزن کم کنیم؟

شاید جالب باشد بدانید که مردان در مورد کاهش وزن مزایای بیشتری نسبت به زنان دارند. زیرا وقتی مردان وزن کم می کنند، ابتدا چربی های عمیق شکمی یا احشایی را از دست می دهند.

این چربی ها ارتباط تنگاتنگی با بروز بیماری های قلبی عروقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های زمینه ای دارند. اگر زنان ابتدا وزن خود را کاهش دهند، از ناحیه باسن و ران ها وزن کم می کنند.

این چربی زیر پوست است و با بیماری های ناشی از اضافه وزن همراه نیست. از سوی دیگر، مطالعات کاهش وزن در زنان نشان داده است افرادی که از رژیم های غذایی نامنظم برای کاهش وزن استفاده می کنند، کاهش کلسترول خوب خون را نیز تجربه می کنند. این کلسترول در حفظ سلامت قلب بسیار مفید است.

همچنین زمانی که خانم ها می خواهند وزن کم کنند، علاوه بر چربی سوزی، عضلات نیز ضعیف شده و تراکم استخوان کاهش می یابد.

همین مشکل همان چیزی است که باعث پوکی استخوان در زنان - به ویژه در سنین بالا - می شود. این باعث می شود پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان باشد. البته دلیل دقیق کاهش وزن مردان سریعتر از زنان ناشناخته است. اما به طور طبیعی، مردان می توانند سریعتر از زنان وزن کم کنند و در عین حال بافت عضلانی را حفظ کنند.

دلیل اصلی تفاوت لاغری زن و مرد

WebMD می‌گوید که عوامل متعددی می‌توانند بر کاهش وزن تأثیر بگذارند، از جمله ژنتیک، هورمون‌ها، ترکیب بدن و تفاوت‌های سبک زندگی بین مردان و زنان. در زیر به برخی از دلایل مهمی که ممکن است باعث کاهش وزن بین مردان و زنان شود اشاره شده است:

متابولیسم:

به طور متوسط، میزان متابولیسم مردان بیشتر از زنان است. میزان متابولیسم پایه تعداد کالری هایی است که بدن شما برای حفظ عملکردهای اولیه در حالت استراحت نیاز دارد. این بدان معناست که مردان به طور طبیعی کالری بیشتری در هنگام استراحت می سوزانند که می تواند منجر به کاهش وزن سریعتر شود.

ماهیچه ها:

مردان نسبت به وزن کل بدن درصد بیشتری از توده عضلانی نسبت به زنان دارند. آنها بافت عضلانی بیشتری نسبت به بافت چربی دارند. بنابراین افرادی که توده عضلانی بیشتری دارند متابولیسم سریع تری دارند. این مشکل به راحتی می تواند منجر به کاهش وزن و حفظ وزن شود.

تفاوت در هورمون ها:

هورمون ها نقش مهمی در کنترل وزن دارند. به عنوان مثال، در طول قاعدگی، بدن زن تغییرات هورمونی را تجربه می کند که می تواند بر احتباس مایعات و اشتها تأثیر بگذارد. هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون می توانند بر نحوه ذخیره و سوزاندن چربی در بدن تأثیر بگذارند.

توزیع چربی:

مردان و زنان به طور کلی الگوهای توزیع چربی متفاوتی دارند. مردان چربی احشایی بیشتری دارند (چربی اطراف اندام های داخلی) و زنان چربی زیر جلدی بیشتری دارند (چربی زیر پوست). چربی احشایی اغلب با ورزش و تغییرات رژیم غذایی آسان‌تر سوزانده می‌شود، که می‌تواند یک مزیت کاهش وزن برای مردان باشد.

اشتها و رفتار غذایی:

هورمون ها همچنین می توانند بر اشتها و عادات غذایی تأثیر بگذارند. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که زنان ممکن است به هورمون‌های گرسنگی حساس‌تر باشند، که می‌تواند باعث تفاوت در الگوی غذا خوردن و دریافت کالری شود.

پاسخ به آموزش:

به دلیل تفاوت در توده بدن و هورمون ها، مردان و زنان ممکن است به ورزش واکنش متفاوتی نشان دهند. مردان می توانند سریعتر رشد کنند و از طریق ورزش کالری بیشتری بسوزانند که می تواند منجر به کاهش وزن شود.