عوارض تعویض مفصل ران چیست؟ مانند هر جراحی دیگری، جراحی تعویض مفصل ران هم عوارض و هم فواید دارد، اما اکثر افرادی که تحت عمل جراحی تعویض مفصل ران قرار می‌گیرند، عوارض جدی را تجربه نمی‌کنند. ممکن است عوارض نادری وجود داشته باشد که نیاز به جراحی مجدد تعویض مفصل ران داشته باشد. در این مقاله می خواهیم به عوارض این عمل و درمان آنها بپردازیم.


عوارض و خطرات جراحی تعویض مفصل ران چیست؟

عوارض پروتز هیپ نادر است. برخی از شایع ترین علائمی که ممکن است رخ دهد عبارتند از سفتی، درد، تورم و تغییر در طول ساق پا.

سایر عوارض عبارتند از:

برداشتن پروتزها

این مشکل در درصدی از بیماران تعویض مفصل ران رخ می دهد. این مشکل می تواند باعث درد و احساس بی ثباتی در مفصل شود.

انقباض ممکن است با جدا شدن تدریجی استخوان از پروتز یا نازک شدن استخوان اطراف ایمپلنت رخ دهد.

این ممکن است در هر زمانی اتفاق بیفتد، اما معمولاً 10 تا 15 سال پس از اولین جراحی رخ می دهد، در این زمان ممکن است نیاز به جراحی دیگری (عمل مجدد) باشد.

دررفتگی مفصل ران

گاهی اوقات یک مفصل مصنوعی جدید ممکن است از جای خود جدا شده و از حفره خود بیفتد. این بیماری حدود 2 درصد از بیماران را تحت تاثیر قرار می دهد و بیشتر در زمانی که لگن شما در حال بهبودی است رخ می دهد. اگر به لگن خود آسیب وارد کنید، ممکن است برای ترمیم آن به جراحی دیگری نیاز داشته باشید

تغییر طول پا

پای عمل شده ممکن است کوتاهتر یا بلندتر از پای دیگر باشد. در این مورد، پاراگراف ها گاهی لازم است. البته احتمال این حالت با دقت جراح به حداقل می رسد.

عفونت

اگر باکتری در حین یا بعد از جراحی وارد بافت های نرم اطراف لگن شود، ممکن است عفونت ایجاد شود. علائم احتمالی عبارتند از:

دمای بالا (تب) بالای 38 درجه سانتیگراد

تکان دهنده و فوق العاده

قرمزی و تورم در محل جراحی

ترشح از محل جراحی

درد لگنی که ممکن است حتی در هنگام استراحت نیز ادامه یابد.

اگر فکر می کنید عفونت دارید، فوراً به دکتر مهرداد منصوری مراجعه کنید.


لخته شدن خون

تا چند هفته پس از جراحی، خطر لخته شدن خون افزایش می یابد. این می تواند در پا (ترومبوز ورید عمقی) یا در ریه ها (آمبولی ریه) رخ دهد.

ترومبوز ورید عمقی می تواند باعث درد، قرمزی و تورم در پاها شود. اگر به موقع درمان نشود، می تواند منجر به آمبولی ریه شود. آمبولی ریه می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر مشکل تنفس دارید یا ضربان قلب شما خیلی سریع است، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

برای کاهش خطر لخته شدن خون باید در روز جراحی از رختخواب خارج شوید و با کمک دیگران راه بروید و در هنگام استراحت مچ پا و انگشتان پا را حرکت دهید. جراح همچنین ممکن است داروهای رقیق کننده خون را برای کاهش خطر لخته شدن خون در قلب یا ریه ها تجویز کند.

خونریزی بعد از جراحی

خونریزی از محل برش بعد از تعویض مفصل لگن طبیعی است. گاهی اوقات می تواند دائمی باشد، معمولاً در نتیجه رقیق شدن خون.


در بیشتر موارد این عارضه در عرض چند روز برطرف می شود. گاهی اوقات ممکن است داروهایی برای جلوگیری از خونریزی تجویز شود.

نیرو

مقداری تورم پس از هر درمانی طبیعی است. با این حال، در برخی موارد ممکن است بیش از حد انتظار طول بکشد. حدود 6 درصد از بیماران از التهاب مزمن رنج می برند که می تواند تا 18 ماه طول بکشد. این اغلب نتیجه گردش خون ضعیف است.

تورم همچنین می تواند نشانه ترومبوز ورید عمقی یا عفونت باشد. مهم است که علائم خود را با جراح خود در میان بگذارید و در صورت نگرانی فوراً به پزشک خود مراجعه کنید.

آسیب عضلانی

کمتر از 1٪ از بیماران در طول جراحی آسیب عصبی و عروق خونی را تجربه می کنند. آسیب عمومی عصبی نیز می تواند رخ دهد و باعث درد عصبی شود که می تواند دائمی باشد.

چندین رگ خونی مهم در اطراف مفصل ران وجود دارد. اگر در حین جراحی آسیب ببینند، می تواند باعث خونریزی شدید شود که می تواند باعث تورم قابل توجهی پس از جراحی شود و احتمالاً نیاز به تزریق خون داشته باشد.

مفاصل سفت.

عارضه دیگر سفتی مفصل است. این زمانی اتفاق می‌افتد که بافت‌های نرم اطراف تعویض مفصل ران به دلیل جای زخم سفت می‌شوند و تحرک مفصل را کاهش می‌دهند. احتمال این عارضه تحت تأثیر شدت آرتریت و پیچیدگی عمل جراحی شما قرار خواهد گرفت.

اگر در معرض خطر هستید، ممکن است از دارو یا پرتودرمانی برای جلوگیری از سفتی مفاصل استفاده شود.

ترک

خطر شکستگی در حین عمل شما کم است. اگر تعویض مفصل ران با سیمان در مقابل تعویض مفصل ران بدون سیمان انجام شود، خطر کمتر است. خطر شکستگی نیز می تواند تحت تأثیر تجربه پزشک شما باشد.

آسیب عضلانی

عضلات شما ممکن است در حین یا بعد از تعویض مفصل آسیب ببینند. گاهی اوقات به دلیل ضعف عضلانی از قبل وجود دارد. علائم شامل درد است. شامل ضعف و سرفه است. سایر بافت‌های نرم، از جمله تاندون‌ها و رباط‌ها نیز ممکن است در طی جراحی آسیب ببینند.

پول

تعویض مفصل ران می تواند خسته کننده باشد و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد. چند لحظه پیش. ساییدگی و پارگی تحت تأثیر سطح فعالیت و سطح استقامت ایمپلنت شما قرار می گیرد.

درد مداوم

درد مزمن می تواند نوروژنیک، ناشی از آسیب عصبی یا نتیجه تعویض نامناسب مفصل ران باشد. در موارد نادر، ممکن است پس از جراحی درد بیشتری نسبت به قبل تجربه کنید.