پروستات غده ای گردویی شکل است که بین مثانه و آلت تناسلی و درست در مقابل مقعد قرار دارد. مجرای ادرار از غده پروستات عبور می کند و به ادرار اجازه می دهد تا از مثانه به آلت تناسلی و از بدن خارج شود. غده پروستات مایعی تولید می کند که اسپرم را تغذیه و ذخیره می کند. در زمان انزال، یعنی زمانی که اسپرم آزاد می شود، غده پروستات این مایع را به داخل مجرای ادرار می فرستد و در نتیجه همراه با اسپرم خارج می شود. در این مقاله می خواهیم از رژیم غفاری به شما بگوییم علائم پروستات چیست، سرطان پروستات چیست، انواع معاینه پروستات و علائم خطرناک پروستات چیست. پس تا پایان این مقاله با فوق تخصص اورولوژی همراه باشید. علائم سرطان پروستات چیست؟


بیماری های پروستات می توانند به طرق مختلف ظاهر شوند. بیماری پروستات، بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات از این بیماری ها هستند که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

التهاب پروستات یا التهاب پروستات: التهاب غده پروستات که گاهی به دلیل عفونت رخ می دهد. این بیماری معمولا با آنتی بیوتیک درمان می شود.

غده پروستات: به این بیماری «هیپرتروفی خوش خیم پروستات» می گویند (افزایش اندازه اندام نیز) که به اختصار BPH نامیده می شود. بزرگ شدن پروستات همه مردان بالای 50 سال را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم دستگاه ادراری با افزایش سن افزایش می یابد. برای درمان هیپرتروفی پروستات می توان از داروها یا جراحی استفاده کرد.

سرطان پروستات: در کنار سرطان پوست، شایع ترین نوع سرطان در مردان است، اما خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات برای مردان یک در چهل و یک است. سرطان پروستات را می توان با جراحی، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی درمان کرد، اما برخی از مردان ترجیح می دهند درمان را به تاخیر بیندازند.

تست پروستات

معاینه رکتوم دیجیتال یا DRE: این آزمایش با ورود به رکتوم و لمس پروستات انجام می شود. آزمایشگاه دیجیتال رکتوم معمولاً می تواند بزرگ شدن پروستات، تومور یا توده، یا سرطان پروستات یا پروستاتیت را تشخیص دهد.

آنتی ژن اختصاصی پروستات یا PSA: پروستات پروتئینی به نام PSA می سازد که می تواند در آزمایش خون اندازه گیری شود. هر چه PSA بالاتر باشد، خطر ابتلا به سرطان پروستات بیشتر است. با این حال، بزرگ شدن پروستات می تواند باعث افزایش PSA شود. توصیه هایی در مورد اینکه آیا یک مرد باید غربالگری شود و در چه سنی متفاوت است. بنابراین با پزشک خود در مورد اینکه آیا باید آزمایش شوید و خطرات و مزایای احتمالی آزمایش صحبت کنید.

سونوگرافی پروستات یا سونوگرافی ترانس رکتال: یک پروب اولتراسوند در رکتوم قرار داده می شود و به نزدیک پروستات فرستاده می شود. سونوگرافی اغلب همراه با بیوپسی برای آزمایش سرطان پروستات انجام می شود.

بیوپسی پروستات: یک سوزن به پروستات وارد می شود تا تکه ای از بافت برای آزمایش سرطان پروستات برداشته شود. این آزمایش اغلب از طریق رکتوم انجام می شود.

سرطان پروستات

سرطان پروستات شایع ترین نوع سرطان در مردان است. اکثر انواع سرطان پروستات به کندی پیشرفت می کنند و به غده پروستات محدود می شوند که آسیب جدی نمی بیند. برخی از انواع سرطان پروستات به کندی پیشرفت می کنند و نیاز به حداقل یا بدون درمان دارند، در حالی که انواع دیگر سرطان پروستات تهاجمی هستند و می توانند به سرعت پخش شوند. اگر سرطان پروستات زود تشخیص داده شود، یعنی زمانی که هنوز در غده پروستات است. شانس بیشتری برای درمان موفقیت آمیز دارند.

علائم خطرناک پروستات

سرطان پروستات در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد، اما علائم خطرناکی که در مرحله پیشرفته ایجاد می شود به شرح زیر است:

مشکل در دفع ادرار

کاهش فشار ادرار

وجود خون در ادرار

وجود خون در مایع منی

درد استخوان

بدون وزن لاغر شوید

عدم نعوظ مناسب

علل سرطان پروستات

علت سرطان پروستات ناشناخته است. اما مانند سایر سرطان ها، تغییرات در DNA سلول ها باعث می شود که آنها سریعتر از سلول های طبیعی رشد کنند و در نتیجه یک توده تشکیل دهند. این توده می تواند متاستاز دهد و به بافت اطراف آسیب برساند. برخی از عوامل خطر سرطان پروستات در زیر ذکر شده است:

افزایش سن: خطر ابتلا به سرطان پروستات با افزایش سن افزایش می یابد و شیوع آن پس از 50 سالگی افزایش می یابد.

نژاد: به دلایل ناشناخته، مردان سیاه پوست بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند و در مردان سیاه پوست، سرطان پروستات تهاجمی تر و پیشرفته تر است.

سابقه خانوادگی. اگر یکی از خویشاوندان خونی، مانند والدین، خواهر و برادر یا فرزند، مبتلا به سرطان پروستات تشخیص داده شده باشد. خطر عفونت شما افزایش می یابد. همچنین، اگر ژن هایی در خانواده شما وجود داشته باشد که احتمال سرطان سینه را افزایش می دهد. اگر چند نفر در خانواده شما سرطان سینه داشته باشند، احتمال ابتلا به سرطان پروستات افزایش می یابد.

چاقی: مردان چاق بیشتر از مردان با وزن طبیعی در معرض خطر ابتلا به سرطان پروستات هستند. با این حال، مطالعات نتایج متفاوتی دارند. در افراد چاق، سرطان اغلب تهاجمی است و پس از اولین درمان عود می کند و به همین دلیل است که چاقی را دشمن پروستات می نامند.

پیشگیری از سرطان پروستات

با روش های زیر می توانید خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش داده و از آن پیشگیری کنید.

رژیم لاغری و رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات و میوه ها: مصرف انواع میوه ها و سبزیجات و غلات کامل می تواند ویتامین های ضروری بدن را تامین کند و سلامت کلی شما را افزایش دهد و به پیشگیری از سرطان پروستات کمک کند.

خوردن غذاهای سالم به جای وسایل پزشکی: هیچ یک از مطالعات انجام شده از مزایای دستگاه های پزشکی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات حمایت نمی کند. اما خوردن غذاهای سالم برای افزودن مواد مغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن می تواند برای حفظ سلامتی شما مفید باشد.

بیشتر روزهای هفته ورزش کنید: ورزش در بیشتر روزهای هفته نه تنها سلامت شما را بهبود می بخشد، بلکه به حفظ تعادل نیز کمک می کند. اگر تازه شروع به ورزش کرده اید، با تمرینات سبک و آهسته شروع کنید و سپس روزهای تمرین خود را افزایش دهید.

وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید: همانطور که قبلاً گفتیم، چاقی و اضافه وزن یکی از عوامل خطر و دشمنان پروستات هستند. بنابراین، اگر وزن مناسبی دارید، وزن خود را در همان حد نگه دارید و اگر وزن شما بیش از حد نرمال است، با رژیم غذایی اولیه وزن خود را کاهش دهید. برای حفظ وزن یا کاهش وزن می توانید از رژیم های غذایی اولیه بهاره غفاری استفاده کنید که نه تنها تناسب اندام شما را حفظ می کند و سلامت شما را بهبود می بخشد، بلکه می توانید از ورزش متناسب با رژیم غذایی و سبک زندگی خود نیز استفاده کنید. برای اطلاعات بیشتر روی رژیم غفاری کلیک کنید و برای دریافت رژیم غذایی خود روی رژیم آنلاین من کلیک کنید.