شرکت یک عمل حقوقی است که نیاز به همکاری دو یا چندین شخص دارد. بنابراین تشکیل شرکت به اراده آزاد شرکا، مبتنی می باشد.

یک شرکت تجاری زمانی به رسمیت شناخته می شود که از نظر قانونی، به ثبت رسیده باشد. قاعده ای به نام قاعده الزامی بودن ثبت شرکت ها در قانون وجود دارد که مطابق آن، دولت می تواند رسیدگی های لازم را از نحوه تشکیل شرکت ها انجام دهد. همچنین از ایجاد شرکت هایی که برخلاف قوانین هستند، پیشگیری می کند.

در ادامه مقاله به مزایای ثبت شرکت های تجاری، پرداخت خواهیم کرد.

هدف از ثبت شرکت چیست؟

●اصلی ترین هدف ثبت شرکت این است که بتوان بر روی آن، نظارت کامل انجام داد. زیرا شرکت ها از عوامل موثر بر اقتصاد کشور هستند و عدم نظارت بر روی آنها، ممکن است منجر به آسیب های جبران ناپذیری همچون پولشویی شود.

●دلیل دیگر ثبت شرکت این است که بدون آن، شرکت نمی تواند دارای شخصیت حقوقی شده و فعالیت آن، غیرقانونی محسوب می شود. بنابراین فعالیت های تجاری و کسب سود برای تمامی شرکا و اعضاء شرکت، غیر ممکن خواهد شد.

●همچنین شرکت ها پس از ثبت شدن، از انواع امتیازات مختلف برخوردار خواهند شد که برای اعضاء و شرکا، بسیار سودآور می باشد.

مزیت های ثبت شرکت های تجاری:

با ثبت شرکت های تجاری، شرکت یک شخصیت حقوقی پیدا کرده و نتایج ذیل حاصل می شود:

●با ثبت شرکت، تمامی قراردادهای بین شرکا، رسمی شده و هیچ یک از آن ها نمی توانند به ایرادات وارده به اسناد غیر رسمی، استناد کنند.

●شرکت می تواند معاملات و روابط مالی و اقتصادی خود را شروع کند.

●هنگام انحلال یا ورشکستگی شرکت، به وضع مالی آن مطابق مقررات خاصی رسیدگی می شود.

●فعالیت های شرکت به صورت قانونی انجام می شوند: تمامی فعالیت های شرکت، حالت رسمی پیدا کرده و قانون بر نحوه اجرای آن نظارت دارد. در نتیجه تعداد افراد و شرکت هایی که تمایل به همکاری دارند، افزایش پیدا می کند.

●زمانی که شرکت به ثبت رسید، تمامی شرکا و اعضا در سود و زیان آن شریک هستند.

●تمامی اعضاء شرکت دارای حقوق قانونی بوده و هنگام بروز مشکل، از حمایت قانون برخوردار خواهند شد.

●با ثبت شرکت، میتوان در مناقصات و مزایدات شرکت نمود.

●امکان دریافت وام و اعتبارات، فراهم می شود. زیرا برخی از اعتبارات به اشخاص داده نمی شود و فقط شرکت ها می توانند آن ها را دریافت کنند.

●با ثبت شرکت میتوان با سایر کشورها، مبادلات و ارتباطات تجاری برقرار نمود و می توان به واردات و صادرات در عرصه بین الملل پرداخت.

نتیجه گیری

بنابراین تمامی شرکت های تجاری زمانی به رسمیت شناخته شده و دارای شخصیت حقوقی مستقل خواهند شد، که به ثبت رسیده باشند. با به ثبت رسیدن شرکت تجاری، شرکت دارای اموال و دارایی مستقلی از دارایی شرکا شده و همانند شخصی مستقل، به فعالیت های تجاری می پردازد.

همچنین از انواع امتیازات برخوردار شده و می تواند فعالیت های تجاری خود را گسترش دهد. و با سایر کشورها، ارتباطات و معاملات تجاری برقرار کند.

منبع :

گسترش نیوز