امروزه تجهیزات آزمایشگاهی متعددی ساخته شده است که برخی از آنها در هر آزمایشگاهی ضروری است. به همین دلیل است که ما این مقاله را گردآوری کرده ایم تا شما را با 11 قطعه تجهیزات مورد نیاز هر آزمایشگاه آشنا کنیم. البته علاوه بر این 11 تجهیزات، تجهیزات آزمایشگاهی دیگری نیز وجود دارد که کاربر بسته به نوع فعالیت آزمایشگاهی باید آنها را تهیه کند. به عنوان مثال: برخی از تجهیزات آزمایشگاهی برای آزمایشگاه های میکروبیولوژی طراحی شده است و برخی در آزمایشگاه های ایمونولوژی استفاده می شود. در هر صورت، برای هر آزمایشگاه، 11 قطعه از تجهیزاتی که باید استفاده شوند را فهرست کرده ایم. بنابراین، این مقاله را در رابطه با دستگاه و تجهیزات آزمایشگاهی با دقت بخوانید تا با ابتدایی ترین تجهیزات آزمایشگاهی آشنا شوید و کاربرد آن را درک کنید.


هر آزمایشگاه به 11 قطعه تجهیزات نیاز دارد

لوله های آزمایش

لوله های آزمایش یکی از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه ها هستند. این لوله ها باریک و بلند هستند که یک سر آن باز و انتهای دیگر محدب و بسته است. این لوله ها در اکثر آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و مصارف مختلفی دارند. آنها را می توان در اندازه ها، انواع و مواد مختلف ساخت.

انواع مختلفی از لوله های آزمایشگاهی وجود دارد، از جمله: لوله های شیشه ای، لوله های کشت (نوع پلاستیک شفاف)، لوله های جوش بزرگ (برای جوشاندن مایعات)، لوله های ساده (بدون آنتی ژن، ژل و سرم، مورد استفاده برای طیف سنجی) و لوله های مخروطی (برای سانتریفیوژ.) ، لوله های خلاء (برای جمع آوری خون) و لوله های غیر مخرب (با ژل ، سرم و آنتی ژن).

طبیعتاً علاوه بر لوله آزمایش، از نگهدارنده لوله نیز باید برای ایجاد نظم در منطقه و جلوگیری از هرج و مرج در محیط اطراف استفاده شود.

میکروسکوپ

در میان 11 قطعه دیگر تجهیزاتی که همه آزمایشگاه ها به آن نیاز دارند، یک میکروسکوپ است که برای بررسی موجوداتی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند استفاده می شود.

شما باید میکروسکوپ را بشناسید و حداقل یک بار آن را در مدرسه دیده باشید. اما میکروسکوپ های آزمایشگاهی ساختار متفاوتی دارند و در انواع مختلفی تولید می شوند که ابتدایی ترین آنها میکروسکوپ های نوری و الکترونی است. میکروسکوپ نوری ذرات کوچک و میکروارگانیسم ها را با استفاده از نور و مجموعه ای از عدسی های ذره بین بررسی می کند، اما نوع الکترونیکی از پرتوی الکترون برای ایجاد تصویر بزرگتر استفاده می کند و از نوع نوری قدرتمندتر است.

دماسنج

اکثر مردم می دانند که دماسنج چیست و چه کاربردی دارد. زیرا معمولا در خانه برای اندازه گیری دمای بدن استفاده می شود.

اما دماسنج آزمایشگاهی برای اندازه گیری دمای محلول ها و جامدات و مایعات تخصصی می باشد. این دماسنج ها می توانند ساده یا دیجیتال با درجات دقت متفاوت باشند و دمای مواد را در واحدهای مختلف (سانتیگراد و فارنهایت) اندازه گیری کنند. دماسنج یکی از 11 ابزاری است که هر آزمایشگاهی به آن نیاز دارد، نبود آن در آزمایشگاه باعث اختلال در کار می شود و می توان گفت جزو ابزارهای رایج این منطقه محسوب می شود.

مقیاس آزمایشگاهی

امروزه از نمونه های جامد و مایع زیادی در آزمایشگاه استفاده می شود که قبل از استفاده برای آزمایش باید توزین شوند. به همین دلیل وجود تعادل در هر آزمایشگاهی الزامی است و می توان گفت این دستگاه یکی از 11 دستگاه دیگر مورد نیاز هر آزمایشگاه محسوب می شود. (توزین آزمایشگاهی)

سانتریفیوژ

اگر بخواهیم در بین 11 تجهیزات مورد نیاز برای هر آزمایشگاه ، اصلی را نامگذاری کنیم ، مطمئناً سانتریفیوژ را می گوییم. این محصول مخصوص جداسازی اجزای مختلف مخلوط مایع بر اساس نقطه گریز از مرکز بوده و عمدتاً برای جداسازی اجزای خون و غیره کاربرد دارد. سانتریفیوژها را می توان هم در یخچال و هم به صورت معمولی تولید کرد و اکثر آزمایشگاه ها به این دستگاه های کارآمد نیاز دارند.

دستگاه اتوکلاو

اتوکلاو یکی از 11 ابزار ضروری دیگر برای هر آزمایشگاه است که برای تمیز کردن تجهیزات، ابزار و از بین بردن عوامل میکروبی استفاده می شود.

در نتیجه اتوکلاو به کیفیت تست ها کمک می کند. استفاده از این اتوکلاو علاوه بر آزمایشگاه ها در تمامی داروخانه ها و مراکز درمانی که مسئولیت حفظ سلامت و ایمنی را بر عهده دارد الزامی است.

کاردک

کاردک آزمایشگاهی شبیه کاردک است، اما اندازه آن کوچکتر است و برای انتقال و جمع آوری مقادیر زیادی مواد جامد استفاده می شود. این دستگاه یکی از 11 دستگاه مورد نیاز هر آزمایشگاه است و مقاومت بالایی در برابر حرارت و اسید دارد.

پنسامپل

مسلماً نمونه برداری یکی از ابتدایی ترین تجهیزات آزمایشگاهی است که جزء لاینفک آزمایشگاه هایی مانند تشخیص پزشکی، پزشکی قانونی، شیمی، داروسازی و ... شده است.

امروزه نمونه برداری در تمامی آزمایشگاه های پیشرفته و مدرن مورد استفاده قرار می گیرد و نقش آن در این مکان ها اندازه گیری دقیق حجم نمونه ها می باشد. نمونه را می توان با توجه به نیاز کاربر و نوع نمونه در اندازه ها و الگوهای مختلف طراحی کرد.

پیپت و بورت آزمایشگاهی

هر دوی این دستگاه ها تجهیزات ضروری آزمایشگاهی محسوب می شوند و از ترشحات روی محفظه خود برای اندازه گیری و انتقال مقادیر دقیق مایع استفاده می کنند. این دو دستگاه عملکرد مشابهی دارند. با این تفاوت که بورت استوانه ای دارای سوپاپ می باشد که دقت کار را در هنگام اندازه گیری و انتقال مایعات افزایش داده است.

هود آزمایشگاهی

تمامی آزمایشگاه ها باید مجهز به هود باشند و در این صورت نباید به محدوده آن توجه کرد. این دستگاه نقش فعالی در سلامت کارکنان آزمایشگاه و افزایش سطح ایمنی دارد. زیرا مواد شیمیایی و غیره وجود دارد که باعث آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای افراد می شود. همانطور که ناخالصی ها از طریق هود به بیرون منتقل می شوند. به همین دلیل هود یکی از 11 تجهیزاتی است که هر آزمایشگاهی به آن نیاز دارد. (نام شیمیایی)

تحریک مکانیکی

در آزمایشگاه از این ابزار برای مخلوط کردن و مخلوط کردن مواد مختلف و مواد مختلف استفاده می شود تا نمونه شکل یکسانی داشته باشد. از آنجایی که این دستگاه از فلز استفاده می کند و این عناصر با هم مخلوط می شوند، به آن ماشین مخلوط کن می گویند. متداول ترین قطعات متحرک در آزمایشگاه تجهیزات برودتی، گرمایشی و اختلاط هستند و یکی از 11 تجهیزاتی است که هر آزمایشگاهی به آن نیاز دارد.