شهر ساری یکی از بزرگ‌ترین شهرهای استان مازندران و یکی از زیباترین شهرهای شمالی کشورمان شناخته می‌شود. این شهر با قدمت 6 هزار ساله خود، دارای مناظر زیبایی از طبیعت بوده و توسط دریا‌ی خزر و جنگل‌های زیبای هیرکانی و رشته‌کوه‌های البرز، احاطه شده‌ و دارای آب‌وهوایی بسیار معتدل و دلپذیر است. جاهای دیدنی ساری به دو دسته جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تقسیم می‌شود که هرکدام از آن‌ها دارای ویژگی خاص خود بوده و نظر شما را جلب می‌کند. اگر قصد سفر به ساری و بازدید از جاذبه‌های دیدنی آن را دارید، بهتر است پیش از سفر با این جاذبه‌ها آشنا شوید. بنابراین تا پایان مقاله، ما را همراهی کنید.

چشمه های باداب سورت

یکی از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی ساری که به عنوان دومین اثر طبیعی کشور و دومین چشمه آب شور جهان به ثبت رسیده، چشمه‌های باداب سورت است. این چشمه‌های زیبا و فوق‌العاده که در روستای ارست، در بخش چهاردانگه ساری قرار دارند، از دو چشمه با آب‌های کاملا متفاوت با حجم و رنگ و بو و املاح معدنی متفاوت تشکیل شده‌اند. جالب است بدانید آب این چشمه به دلیل وجود املاح و مواد معدنی غنی، بسیار پرخاصیت است. خاصیت درمانی آب این استخر برای بیماری‌هایی همچون بیماری‌های پوستی، روماتیسم، کمردرد، سردرد و میگرن و در پا بسیار موثر و مفید است. این چشمه به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ای بسیار سرسبز و کوهستانی با چشم‌اندازهای زیبا و منحصربه‌فرد، سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

میدان ساعت ساری

میدان ساعت یا برج سفید یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی ساری و به نوعی، نماد این شهر شناخته می‌شود. قدمت این میدان به دوران پهلوی اول در سال 1309 شمسی می‌رسد و با طراحی بهترین معماران ایرانی و اروپایی در مرکز شهر احداث شد. جالب است بدانید پیش از انقلاب اسلامی، این برج به میدان شاه نیز شهرت داشت و پس از انقلاب، به میدان ساعت تغییر یافت. همچنین تا چند سال پیش رأس هر ساعت صدای ناقوس مانندی در خیابان‌ها، از این برج شنیده می‌شد؛ اما به درخواست مردم این صدا قطع شد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به ساری، بازدید از این برج تاریخی و زیبا را به هیچ عنوان از دست ندهید.

خانه کلبادی

خانه کلبادی، یکی از بناهای تاریخی ساری، واقع در محله آب انبار نو این شهر بوده که متعلق به دوران قاجار است. این عمارت باشکوه در دو طبقه و با مساحت 1500 متر مربع احداث شده و دارای معماری بسیار چشمگیری است که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این خانه به دست سردار جلیل ساخته شد و سپس به فرزند و نوه‌اش رسید. خانه کلبادی یکی از بهترین نمونه‌های معماری قاجاری بوده و دارای تزئیناتی از چوب و گچ بوده است. این خانه دارای دو بخش اندرونی و بیرونی بوده و شامل اتاق‌های نشیمن، حمام، اتاق پذیرایی و حیاط می‌شود. قابل ذکر است در سال 1388، پس انجام عملیات مرمت و بازساری این عمارت، خانه کلبادی به موزه مردم شناسی و باستان‌شناسی تبدیل شد.

دریاچه چورت

یکی از زیباترین و بکرترین جاهای دیدنی ساری، دریاچه چورت است که آن را با دریاچه میانشه نیز می‌شناسند. این دریاچه در 10 کیلومتری روستای چورت در دل جنگلی زیبا و سرسبز واقع شده و ارتفاع آن از سطح زمین حدود 1034 متر است. جالب است بدانید این دریاچه در سال 1318 شمسی بر اثر رانش زمین و زمین لرزه و در پی آن بسته شدن مسیر آبچشمه به وجود آمده است و امروزه به یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری ساری تبدیل شده‌است. مساحت دریاچه حدود 2.5 هکتار بوده و عمق آن بین 4 تا 20 متر است. دریاچه چورت به دلیل چشم‌انداز بسیار بکر و زیبای خود، سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند.

کلام آخر

شهر ساری، شهری با تاریخ و فرهنگ غنی و جاذبه‌های گردشگری بی‌نظیر خود، جزو معروف‌ترین شهرهای شمالی ایران شناخته می‌شود و سالانه گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. این جاذبه‌ها هر کدام زیبایی و جذابیت خاصی دارند و هر گردشگر را به وجد می‌آورند. جاهای دیدنی ساری تمامی ندارد. اگر عازم سفر به این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌کنیم چند روزی را در آن اقامت کنید تا بتوانید از تمامی جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید. از اینکه تا انتهای مقاله نگاه گرمتان را به ما سپردید، بی‌نهایت سپاسگزاریم.