در مسیر پیشرفت‌های تکنولوژی، برهه‌های مختلفی را پشت سر گذاشته ایم. ۱G یا نسل اول ارتباطات اولین فناوری بود که به ما اجازه می‌داد با در دست داشتن یک دستگاه کوچک، با هر کجا که بخواهیم ارتباط برقرار کنیم. پس از آن به سراغ نسل دوم این فناوری رفتیم که این امکان را به ما می‌داد علاوه بر تماس، پیام‌های متنی ارسال کنیم.


پس از آن نیاز به دسترسی به اینترنت برای انسان به وجود آمد که این نیاز هم از طریق نسل سوم ارتباطات رفع شد. این روند تا به امروز ادامه یافت و به فناوری ۴G که اکنون در حال استفاده از آن هستیم رسید. اما داستان اینجا خاتمه پیدا نمی‌کند و این نیاز هر روز بیشتر و گسترده‌تر می‌شود تا در نهایت به سمت نسل‌های بعدی ارتباطات حرکت کنیم.


نسل های مختلف اینترنت


تکنولوژی نسل پنجم ویژگی‌ها و امکانات گسترده‌ای را عرضه می‌کند که برای تمامی اقشار یک جامعه سودمند هستند. سرعت بیشتر در بارگیری و بارگذاری اطلاعات، کاهش تاخیر، افزایش تعداد وسایل متصل به اینترنت از جمله مزایای این فناوری هستند که به شکل قابل توجهی روی زندگی روزمره و فعالیت‌های ما تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس اطلاعات منتشر شده اینترنت نسل پنجم این امکان را دارد که سرعت دانلود را تا ۲۰ برابر افزایش دهد، میزان تاخیر در انتقال داده‌ها نیز نسبت به نسل چهارم ۱۰ برابر کاهش پیدا می‌کند.


نسل پنجم ارتباطات، زمینه‌ای برای رسیدن به نوآوری

از نظر رئیس شرکت ورایزن، ۵G تنها یک نوآوری ساده در زمینه تکنولوژی نیست، بلکه می‌تواند نوآوری‌هایی که پیش از این ممکن نبود را ممکن کند. در واقع علاوه بر افزایش سرعت انتقال داده‌ها که باعث صرفه جویی در زمان می‌شود، می‌توان ۵G را ابزاری برای رسیدن به شهر‌های هوشمند دانست.


شهر هوشمند


برای مثال، با تعبیه حسگر‌هایی در مناطق مختلف یک شهر، می‌توان بر بخش گسترده‌ای از شهر نظارت کرد؛ موضوعی که در مسائلی مثل کنترل ترافیک بسیار موثر خواهد بود. اگر داده‌های جمع آوری شده توسط این حسگر‌ها را در اختیار اتومبیل‌هایی که در آینده خودران خواهند بود قرار دهید، آن‌ها می‌توانند بهترین مسیر برای رسیدن به مقصد را انتخاب کنند، بهترین مکان برای پارک کردن اتومبیل را پیدا کنند و حتی تعداد تصادفات را کاهش دهند.


سرعت انتقال داده در این فناوری باعث می‌شود که از آن بتوان در زمینه‌های مختلفی مثل آموزش و پزشکی هم استفاده کرد. انتقال فایل‌های پر حجم پزشکی، امکان جراحی‌های از راه دور و ردیابی وضعیت بیمار تنها بخشی از فواید این فناوری برای کمک به صنعت پزشکی و سلامت است.