امروزه، پهباد سمپاش، هواپیماهایی با کنترل از راه دور هستند و استفاده از آنها و مسائل مربوط به مقررات، نگرانی فزاینده ای برای عموم و برخی از ارائه دهندگان خدمات، و همچنین سازمان های نظارتی و دولت ها در سراسر کشور است.


از آنجایی که جنبه‌های مختلف ایمنی عمومی، ایمنی هوانوردی، حریم خصوصی، امنیت، تجارت و غیره به الزاماتی که هواپیماهای بدون سرنشین را به طور جداگانه تنظیم می‌کند و جدا از همه مراجع متولی این مسائل آگاه هستند، دست اندرکاران را دچار سردرگمی می‌کند. . لذا با در نظر گرفتن کیفیت این دستگاه ها و تاثیرات مهمی که ممکن است بر هواپیماهای کشور داشته باشد، سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان مرجع انتشار ملزومات مطابق با ارائه آنها برای عموم انتخاب شده است. واضح است که بسیاری از این الزامات توسط مقاماتی غیر از سازمان هواپیمایی کشوری تعیین شده است.

وظیفه هوانوردی غیرنظامی ارائه اطلاعات به مردم است. در این مقاله به نکات و ترفندهای استفاده از پهباد اسپری می پردازیم که باید بدانید.

بخش اول مقاله حاوی نکات و قوانینی برای استفاده از پهپاد سمپاش است که باید طبق قانون اصلاحی ماده بدانید. 5 قانون هوانوردی (مصوب تیرماه 1397) و مقررات مربوط به مدیریت و سازماندهی هواپیماهای غیرنظامی فوق سبک مصوب 4 اردیبهشت 1395 هیئت محترم وزیران و بخشنامه شماره 1395/1395. بر اساس خط مشی اجرایی این آیین نامه و به منظور نظارت بر فعالیت کلیه اپراتورها، کاربران پهپاد و دارندگان پهپادها و عملیات پروازی این نوع تجهیزات پرنده در منطقه غیرنظامی صورت می گیرد.

هدف دیگر معرفی الزامات است.

اهداف دیگر این راهنما عبارتند از:

هدف از تدوین این سند ایجاد وحدت برای تصویب عملیات پروازی ایمن پهپادها و این قبیل وسایل پرنده در کشور است.

این راهنما به گونه ای طراحی شده است که کاربران، مالکان و اپراتورها را قادر می سازد تا به طور مسئولانه و مطابق با مقررات از پهپادها استفاده کنند، از حقوق و تعهدات خود در مورد مسائل مربوط به پهپادها مطلع شوند یا به اسناد مربوطه مراجعه کنند. معرفی

حداکثر وزن برای این دسته 30 کیلوگرم است

حداکثر ارتفاع مجاز پرواز برای این کلاس از پهپادها 120 متر است

مقررات 9060 - مقررات برای هواپیماهای هدایت شونده از راه دور (پهپادها)

اگر پهپاد مجبور باشد روی موانعی با ارتفاع بیش از 120 متر کار کند، این کار مجاز است.

حداکثر ارتفاع بالاتر از ارتفاع مانع 50 متر و حداکثر 170 متر با رضایت مالک/اپراتور مانع مورد بهره برداری می باشد. شرط این است که فرودگاه باید حداقل 5 کیلومتر فاصله داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نکات مهمی که قبل از استفاده از پهپاد کشاورزی باید بدانید!!

نکات و قوانین بدون Fly Zones برای استفاده از اسپری پهپاد

در مورد مناطق پرواز ممنوع، در این مقاله نکات و قوانین استفاده از سمپاش پهباد که حتما باید بدانید، نکات مهمی را ارائه کرده ایم که حتما باید از آنها آگاه باشید. پهپادها مجاز به پرواز در مناطق و مسیرهایی هستند که انتظار نمی رود برای غیر رزمندگان خطری ایجاد کند. این مناطق عاری از مکان های مرتبط با افراد غیر رزمی هستند و تعداد یا شکل حضور غیرنظامیان به گونه ای است که انتظار نمی رود مشکلات در عملکرد عادی پهپاد باعث آسیب به غیر رزمندگان شود. مناطقی مانند فضاهای بالای خطوط انتقال نیرو، لوله های انتقال سیال، جاده های خارج از شهرها و خطوط راه آهن نمونه هایی از مناطقی هستند که می توانند برای عملیات هواپیماهای بدون سرنشین مورد استفاده قرار گیرند.

شرایط کاربران "اوجیران پهپاد" در این دسته به شرح زیر است:


d شرط سنی برای استفاده کننده از این دسته پهپاد حداقل 18 سال است یا اگر جوان تر است باید زیر نظر یک فرد واجد شرایط بالای 18 سال فعالیت کند.

ه- علاوه بر حذف محدودیت های سنی، کاربر باید با کتابچه راهنمای کاربر پهپاد آشنا شده و به طور کامل تسلط داشته باشد.

I. کاربر باید گواهی صلاحیت از یک مرجع تایید شده داشته باشد. از نظر فنی، پهپادهای این دسته باید شرایط زیر را داشته باشند:

Z. یک کتابچه راهنمای کاربر وجود دارد h. سیستم مدیریت از دست دادن ارتباطات i. امکان انتخاب سقف پرواز و بازگشت به خانه در ارتفاع معین. Y. پرواز بدون خلبان

پهپادهای این دسته باید رجیستر شده و دارای علامت ثبت باشند. همراه داشتن کارت شناسایی الکترونیکی الزامی است. داشتن گزینه geo-restriction ضروری است.

نکات و مقررات مجوز پرواز پهپاد برای استفاده از پهپاد اسپری که باید بدانید

مدارک زیر برای ثبت شماره پهپاد مورد نیاز است:

کسب مهارت خلبانی خریدار (شما فقط می توانید این مهارت خلبانی را در دوره های خلبانی ارائه شده توسط Ballwing Group کسب کنید)

فضای موجود

فرم ثبت شماره پلاک مربوطه را پر کنید (نحوه ثبت شماره پلاک هواپیمای بدون سرنشین در مقاله زیر آموزش داده شده است.)

شرکت در دوره کنترل پرواز

ارائه توصیه نامه از یک شرکت مورد اعتماد خریداری شده (مجموعه Balwing در هنگام خرید فقط محصولات این مجموعه را در اختیار مشتریان خود قرار می دهد و از ارائه توصیه نامه برای افرادی که محصولات خود را از سایر شرکت ها خریداری می کنند معاف است. معرفی به مشتریان ارائه می شود. فروشگاه های Ballwing Collections)

ثبت سامانه کامل هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی سازمان هواپیمایی کشوری

شرایط نگهداری و عملیات پهپادها

این نکات را برای حفظ پهپاد خود و طول عمر آن دنبال کنید

تعمیر و نگهداری پهپاد سمپاش

تعمیر و نگهداری باتری

پاشش بدنه پهپاد

تعمیر و نگهداری موتور و پروانه (تیغه)

تعمیر و نگهداری سیستم های اسپرینکلر و نازل

رادیو کنترل و نگهداری آنتن

سیستم های کنترل و ناوبری هواپیما را حفظ کنید

رادار موانع و رادار ارتفاع از آنجایی که در قسمت پایین پهپاد تعبیه شده است باید مراقب باشیم که در هنگام حمل و نقل یا در زمین کشاورزی به رادار با سنگ برخورد نکنیم زیرا باعث آسیب می شود.