برق اضطراری یا به اختصار یو پی اس (UPS)، به معنی برق بدون وقفه است. یو پی اس یک منبع تغذیه الکترونیکی است که هدف آن تامین برق مورد نیاز بار بدون وقفه است. به عبارت دیگر، یو پی اس برق مورد نیاز تجهیزات مصرف کننده را با استفاده از انرژی موجود در باتری به عنوان منبع تغذیه بدون وقفه تامین می کند. سیستم یو پی اس بین برق شهر و تجهیزات مشتری قرار می گیرد که علاوه بر ساماندهی و تثبیت برق شبکه، از ورود نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات حساس مشتری جلوگیری می کند.

همه چیز در مورد یو پی اس

یکی از مهمترین وظایف یو پی اس این است که در صورت قطع برق در شهر، دستگاه یو پی اس بلافاصله و بدون وقفه وارد مدار شده و برق مصرفی لازم را بدون نیاز به ریست یا خاموش شدن تامین می کند. تجهیزات مورد استفاده سیستم یو پی اس وظیفه محافظت از تجهیزات حساس الکتریکی در برابر نوسانات برق را بر عهده دارد و این سیستم از تعمیرات و قطعی های پرهزینه جلوگیری می کند. در واقع، یو پی اس علاوه بر محافظت از تجهیزات الکتریکی حساس، پایداری جریان برق را نیز فراهم می کند که به آنلاین نگه داشتن نرم افزار حساس کمک می کند.

مزایای استفاده از سیستم یو پی اس

استفاده از برق پشتیبان مانند منبع تغذیه بدون وقفه (UPS)، علاوه بر کمک به رفع مشکلات ناشی از قطع برق، محافظت در برابر قطعی برق را نیز فراهم می کند. یو پی اس دارای فیلترهای الکترونیکی است که اختلالات و نوسانات برق شهر را از بین می برد و مصرف کنندگان را در برابر صاعقه و ولتاژ بالا محافظت می کند و همچنین جریان الکتریکی یکنواخت با شکل موج ثابت را برای مصرف کننده ارسال می کند. یو پی اس های مورد استفاده برای مصارف معمولی از نوع ONLINE با باتری های تک سلولی سرب اسید یا نیکل کادمیوم و ظرفیت 500 تا 2000 آمپر می باشد که قیمت تمام شده آن از 500 تا 1 میلیون تومان می باشد. یو پی اس های بزرگتر ظرفیت بیشتر و قدرت خروجی با کیفیت بالاتری دارند. یو پی اس در انواع و اندازه های مختلف موجود است.

انواع مختلفی از یو پی اس وجود دارد که در ظرفیت باتری و مدار مورد استفاده با هم تفاوت دارند.یکی از انواع یو پی اس، مدار یو پی اس آنلاین است که عمدتا در مدار یو پی اس آنلاین استفاده می شود.زیرا می تواند سطح حفاظتی خوبی را ارائه دهد. . . در یک یو پی اس استاندارد و با کیفیت امکان اتصال کوتاه یا تخلیه ناگهانی الکتریکی یا هر نوع خطر الکتریکی دیگر صفر است، بنابراین یو پی اس از سطح ایمنی خوبی برخوردار است. واحد اندازه گیری UPS توان یا حاصل ضرب ولتاژ و جریان خروجی است.

هر چه دستگاه یو پی اس اینورتر قدرتمندتر باشد، یو پی اس قدرتمندتر خواهد بود. به عبارت دیگر می توان از تعداد و توان دستگاه های اضافی پشتیبانی کرد. یو پی اس های مختلف دارای ویژگی هایی مانند آلارم هشدار هنگام بروز خطا یا بارگذاری بیش از حد، نرم افزار کنترل رایانه برای ذخیره داده ها و محافظت از رایانه و غیره هستند.

یو پی اس شرکت مهرآذین بهراد از 4 بخش مهم تشکیل شده است:


نوع و نوع

باتری

مبدل DC به AC (اینورتر)

کلید نارسانا (سوئیچ)

اصل کار UPS در ساختار ساده آن بار معمولاً از ورودی AC تغذیه می کند و در آن زمان شارژر ورودی AC را تصحیح کرده و آن را به جریان DC تبدیل می کند و باتری را سریع شارژ می کند. مخترع بار را فراهم می کند. بدون اینکه با تبدیل مختل شود.ولتاژ DC باتری طبق استانداردهای امروزی AC است.یو پی اس دارای فناوری هایی مانند Passive Standby، Line Interactive، Double Conversion می باشد.

انواع مختلفی از یو پی اس وجود دارد:

طبقه بندی UPS اغلب در سه قسمت انجام می شود.

آفلاین کردن

این نوع یو پی اس در زمان قطع برق و به عنوان منبع جایگزین کار می کند.

برنامه های آنلاین (آنلاین)

در شرایط عادی تامین خروجی در این نوع یو پی اس پس از اصلاح ورودی یعنی پاکسازی ورودی از نویزها و تراز کردن ولتاژ ورودی انجام می شود. تنها در موارد نقص فنی، اضافه بار یا افزایش دما در خارج از محدوده، UPS به حالت بای پس تغییر می کند.

UPS Line Interactive (LINE INTERACTIVE)

در حالت عادی این یو پی اس ورودی از طریق BYPASS به ترانسفورماتور منحرف می شود در این میان ترانسفورماتور به عنوان شارژر عمل می کند و در نهایت خروجی AC از این طریق تامین می شود.

برد و قدرت دستگاه ها

یو پی اس ها ظرفیت های مختلفی دارند که با توجه به میزان توان مصرفی بار محاسبه و طراحی می شوند، معمولا ظرفیت این دستگاه بر حسب واحد ولت آمپر (VA) نشان داده می شود. اندازه های رایج در بازار 600VA، 1KVA، 1.5KVA، 2KVA، 6KVA، 10KVA، 15KVA، 20KVA است.

زمان پشتیبان گیری

زمان تامین برق تجهیزات یو پی اس متناسب با باتری سرب اسید مهر و موم شده متصل است. و واحد باتری در آمپر ساعت اندازه گیری می شود. که رابطه مستقیمی با زمان تامین برق دارد. سه راه برای قرار دادن باتری وجود دارد:

باتری های خارجی در کنار یو پی اس و داخل یک کیس جداگانه قرار می گیرند.

یک باتری در داخل واحد UPS قرار داده شده است.

در بیشتر موارد، یو پی اس ها قادر به شارژ همزمان باتری های داخلی و خارجی هستند.