رزین چیست و از کجا می توان تهیه کرد؟ اگر شما هم جزو کسانی هستید که با این متریال کار می کنید، باید این سوال را از خود بپرسید که رزین را از کجا بخریم؟ تجار مواد شیمیایی در تهران می توانند در خرید انواع این مواد به شما کمک کنند. برای تهیه مواد شیمیایی مورد نظر با کارشناسان فروش سیماب رزین تماس بگیرید.

رزین چیست؟

«رزین» اصطلاحی است که معمولاً برای توصیف ترکیبی استفاده می‌شود که مایع است و سپس طی فرآیندی به سطحی جامد و سخت تبدیل می‌شود، بنابراین پوست درخت را نیز می‌توان نوعی از این ماده دانست. هر دو نوع طبیعی و مصنوعی این مواد دارای خواص زیر هستند

طبیعی: طبیعی از درختان می آید. این ترکیب یک ماده آلی است که در تولید لاک الکلی، شیشه مواد غذایی و ... استفاده می شود.

مصنوعی یا مصنوعی: در سال های اخیر انواع مصنوعی مورد استفاده در جواهرسازی، صنایع دستی و سایر صنایع به تقلید از رزین های گیاهی تولید شده است که این ترکیبات چسبناک بوده و قابلیت سخت شدن دائمی را دارند. این مواد ترکیبات معدنی هستند.

برخی از انواع مصنوعی عبارتند از:

رزین اپوکسی: برای تولید زیور آلات کوچک، جواهرات و صنعت ریخته گری، کف، تخته موج سواری.

پلی اورتان: برای تولید ابزار و تجهیزات کوچک

پلی استر: برای ساخت وسایل پلاستیکی بزرگ مانند مبلمان، جواهرات و غیره استفاده می شود.

اکریلیک: برای تولید محصولاتی مانند پلکسی گلاس

سیلیکون: برای تولید لاستیک سیلیکونی انعطاف پذیر

در اینجا نگاهی دقیق تر به 12 نوع مختلف داریم:

انواع رزین ها و کاربرد آنها:

رزین ها اساساً مواد چسبناکی هستند که در طی فرآیند پخت به پلیمرهای جامد تبدیل می شوند. فرآیند پخت اغلب با اشعه ماوراء بنفش یا با سخت کننده ها انجام می شود. این مواد در طبیعت وجود دارند، اما امروزه به دلیل افزایش تقاضا و جمعیت، اغلب به صورت مصنوعی ساخته می شوند.

برخی از انواع مصنوعی خواصی مشابه انواع طبیعی دارند، اما بسیاری از آنها خواص متفاوتی دارند. در ادامه با برخی از آنها آشنا خواهید شد:

پلی استر

این ماده از واکنش یک اسید دوتایی و یک الکل چند هیدرولیکی تشکیل می شود. بسیار الاستیک است و مقاومت بسیار خوبی در برابر حرارت، مواد شیمیایی و شعله دارد.مواد آن ارزان است و در ساخت تجهیزات اسکی، میله های ماهیگیری، قطعات هواپیما و کشتی، پوشش ها، وسایل تزئینی و بطری ها استفاده می شود.

انواع موجود: کشمش 146

KA-100L

KE-100F

KS-2100

K-803 L

138A



فنولیک

نوع فنولی آن گرمازا بوده و در برابر نفوذ رطوبت، حرارت، ضربه، حرارت و خوردگی شیمیایی مقاومت بالایی دارد. برای ساخت لمینت، ابزار الکتریکی، چسب، سیمان، ریخته گری و غیره استفاده می شود.

آلکید:

این یک ترکیب ترموپلاستیک است که از حرارت دادن اسید پلی هیدریک با اسید دوتایی تشکیل می شود. این مواد دارای خواص الکتریکی و حرارتی عالی و همچنین مقاومت شیمیایی مناسبی هستند، ارزان هستند و برای عایق های الکتریکی، ابزار الکترونیکی، پرکننده های بتن و رنگ استفاده می شوند.

انواع موجود: ALkyMOK 115

زیر کدهای 115 bw60

210W55

310X60

و…

استفاده از پلاستیک

پلی کربنات

این ترکیب گرمانرم از واکنش بیسفنول A با فسژن به دست می آید. دارای ضریب شکست بالا، پایداری الکتریکی و حرارتی بالا و مقاومت در برابر فیلتراسیون است.

کلاه ایمنی، لنز، ابزار برقی، فیلم عکاسی و عایق ها از این مواد ساخته می شوند

پلی مدیوم

حاوی مونومرهای آمیدی است. وزن سبکی دارند و به راحتی شکل می گیرند. آنها در الیاف، چرخ دنده، بخیه، لاستیک، نوار ساعت، بسته بندی و بطری استفاده می شوند.

پلی اورتان

آنها از اجزای پلی ال و ایزوسیانات تشکیل شده اند. در ترکیب با سایر رزین ها دارای خاصیت ارتجاعی و چسبندگی بالایی هستند و در چسب ها، الیاف، الاستومرها و ساخت پوشاک، مبلمان و ... کاربرد دارند.

انواع پلاستیک

سیلیکون

این مواد قبلاً از واکنش سیلیکات سدیم و کلروسیلان های مختلف ساخته می شدند. با این حال، آنها در حال حاضر با استفاده از مواد کمتر واکنش پذیر مانند تترااتوکسی سیلان و پلی اتیل سیلیکات تولید می شوند. دارای پایداری حرارتی و پایداری اکسیداسیون عالی است و انعطاف پذیر و ضد آب است.

رزین های سیلیکونی به دلیل ساختار زنجیره ای سه بعدی خود، لایه های سختی را تشکیل می دهند و برای ساخت سطوح لاستیکی و ضد آب استفاده می شوند.

مدل موجود: RESMOK P60X

اپوکسی

این ماده دارای گروه های اپوکسی بوده و به پلی اپوکسید نیز معروف است. دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی عالی و خاصیت چسبندگی قوی هستند و برای ساخت چسب، کفپوش، پرایمر و پوشش های سطحی استفاده می شوند.

پلی اتیلن

با بیش از 100 میلیون تن تولید در سال، رایج ترین نوع رزین هستند. آنها در برابر مواد شیمیایی و بخار یا رطوبت مقاوم هستند و انعطاف پذیری بالایی دارند و برای ساخت بسته بندی، ظروف، کابل های زره ​​پوش، روکش ها، اسباب بازی ها، قالب ها، روکش ها و لوله ها استفاده می شوند.

اکریلیک

این مواد ترموپلاستیک هستند. از اسید اکریلیک، متاکریلیک اسید یا سایر ترکیبات مرتبط تشکیل شده است. اکریلیک در برابر ضربه و UV مقاوم است. برای پانل های ساختاری و تزئینی، چسب ها، الاستومرها، پوشاک، کاشی های شفاف و غیره استفاده می شود.

از کجا می توانم لاستیک بخرم؟

پلی استایرن

هیدروکربن های آروماتیک کم هزینه هستند و تولید آنها آسان است. این مواد در برابر اسیدها، قلیاها و نمک ها بسیار مقاوم هستند.

رزین های پلی استایرن نیز شفافیت و انعطاف پذیری عالی دارند. آنها در عایق، لوله، فوم، برج خنک کننده، لاستیک، ابزار خودرو و داشبورد استفاده می شوند.

پلی پروپیلن

این ترموپلاستیک و فاقد BPA است. چگالی کم و مقاومت حرارتی خوبی دارد. آنها توانایی ضد عفونی کردن را دارند، بنابراین اغلب برای ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می شوند. رزین های پلی پروپیلن نیز مقاومت شیمیایی خوبی دارند و در ساخت اسباب بازی ها، قطعات الکترونیکی، لوله ها، الیاف و پوشش ها استفاده می شوند.

تعادل چیست؟

از آنجایی که این مواد انواع مختلفی دارند، نیازهای آنها را نمی توان به یک صنعت اختصاص داد.

صنعت ساخت و ساز

پوشش های کف

آثار هنری و جواهرات

رنگ Masana'Antar Kera

صنایع خودروسازی و کشتی سازی

آ…

آنها فقط نمونه ای از کاربرد آن هستند

چگونه این مواد قوی و محکم می شوند؟

اساساً باقیمانده ترموست با یک عامل پخت (کاتالیزور پلیمریزاسیون) در دمای اتاق مخلوط می شود. بسته به محصول مورد استفاده و زمان پخت محیط، برای اقلام کوچک از 5 دقیقه تا 3 روز متغیر است.

مخلوط کردن دو قسمت هاردنر و رزین معمولا در قالب سیلیکونی آماده انجام می شود. اختلاط این دو قسمت باعث واکنش گرمازا می شود. رزین در مدت زمان کوتاهی (تا 110 درجه) گرمای شدید ساطع می کند، بنابراین استفاده از فرم صحیح هنگام اختلاط بسیار مهم است. پس از اتمام فرآیند پخت، مواد تمام شده از قالب خارج شده و برای پانسمان و پرداخت آماده می شود.

خرید مواد اولیه برای ساخت رزین

در تولید رزین از مواد مختلفی مانند حلال ها (بوتیل گلیکول، بوتانول نرمال، بیسفنول A و ...) و مواد اضافی (آدیپیک اسید، اکریلیک اسید و ...) استفاده می شود که می توانید این مواد را با بهترین قیمت و کیفیت از ما تهیه کنید. . آنها را از مغازه های شیمیایی تهران تهیه کنید.