عرشه فولادی سازه‌ای است که از ورق‌های فولادی موج‌دار تشکیل شده است که برای تشکیل سقف و کف ساختمان استفاده می‌شود. سقف عرشه فولادی نوعی سقف مرکب است که با استفاده از ورق های فولادی گالوانیزه موجدار و بتن مسلح ساخته می شود. این سقف به دلیل کاربرد ساده، سرعت اجرا بالا، هزینه نسبتا کم و حفاظ مناسب، کاربرد فراوانی در ساخت سازه های مختلف دارد. در این مقاله به معرفی اجزا، انواع، مراحل کاربرد، ملاحظات، جزئیات کاربرد، مزایا و معایب سقف های عرشه فولادی می پردازیم.

سقف عرشه فولادی چیست؟

"فولاد" سازه فلزی است که برای تشکیل سقف یا کف ساختمان استفاده می شود. فولاد ضد زنگ نام های مختلفی دارد. این سیستم با نام های «کف فولادی»، «سبدی تابه ای» و «کف کیو» نیز شناخته می شود. کفپوش های فلزی و فلزی مناسب ترین اصطلاح برای اشاره به این نوع سیستم ها هستند.

ویژگی های منحصر به فرد عرشه فولادی مانند نسبت مقاومت به وزن کم، هزینه کم و سهولت اجرا باعث استفاده گسترده از آن در ساخت عرشه فولادی برای سقف و کف کامپوزیت سازه های مختلف شده است.

سقف فلزی چیست؟

سقف عرشه فولادی ترکیبی از ورق های گالوانیزه (فولاد) است که برای اجرای سقف و کف سازه فولادی استفاده می شود.

این سقف معمولاً روی یک تیر آهنی قرار می گیرد و سکوی دائمی برای استفاده از مصالح مختلف روی سقف مانند بتن ساده یا سبک، عایق و عناصر عایق رطوبتی فراهم می کند. سقف عرشه فولادی دارای ساختاری ساده و قسمت های مختلفی است که در قسمت بعدی به معرفی آن ها می پردازیم.

سقف ورق فولادی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

سقف عرشه فولادی از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است: ورق گالوانیزه ذوزنقه ای (شیاردار)، طناب (برشی)، آرماتور (پشت) و بتن. روشنایی و روشنایی جانبی از دیگر اجزای این نوع سقف محسوب می شود. در ادامه هر یک از این اجزا را معرفی می کنیم.

نقش ورق فولادی در سقف عرشه فولادی چیست؟

ورق فولادی را می توان جزء اصلی نرده عرشه فولادی در نظر گرفت. تمامی لاستیک های فولادی از ورق فلزی با هسته و روکش فلزی ساخته شده اند. کیفیت مواد تشکیل دهنده هسته و پوشش صفحه عرشه فولادی از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب این مواد باید به گونه ای باشد که شرایط محیطی آسیبی به آنها وارد نکند. سطح مقطع ورق سقف عرشه فولادی ذوزنقه ای و موجدار است. این ساختار دارای مزایای زیادی است که در قسمت بعدی به توضیح آنها خواهیم پرداخت.

هسته ورق سقف عرشه فولادی از چه موادی ساخته شده است؟

هسته های عرشه فولادی معمولاً با استفاده از فولاد ملایم ساخته می شوند. این فولاد دارای مقاومت تسلیم 210-250 مگاپاسکال است که آن را به یکی از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی تبدیل می کند. فولاد ملایم شکل پذیری بالایی دارد. این ویژگی به شما امکان می دهد کتاب هایی با اندازه ها و اشکال مختلف ایجاد کنید.

روکش ورق فولادی از چه ماده ای ساخته شده است؟

ورق مورد استفاده برای ساخت سقف فولادی به ورق گالوانیزه معروف است. پوشش مورد استفاده برای ساخت ورق های عرشه فولادی روی است. در فرآیند گالوانیزه یا آبکاری، لایه ای از فلز روی به ضخامت 0.8 تا 2.1 میلی متر بر روی هر دو سطح ورق فولادی ریخته می شود. سپس برش ذوزنقه ای و مواج ورق گالوانیزه با استفاده از تجهیزات مخصوص و به روش نورد سرد انجام می شود.

استانداردهای مختلفی برای گالوانیزه کردن با استفاده از فلز روی وجود دارد که معمولاً با حرف G و وزن روی استفاده می شود. به عنوان مثال، استاندارد G60 به معنای استفاده از 0.6 اونس (17 گرم) فلز روی برای پوشش 1 فوت مربع (900 سانتی متر مربع) از سطح ورق است. رایج ترین استاندارد برای ورق سقف فولادی گالوانیزه استاندارد G60 است. استاندارد G90 همچنین برای تولید لباس های مخصوص محیط های خورنده استفاده می شود.

توجه داشته باشید. هنگام طراحی سقف عرشه فولادی، ضخامت هسته ورق فلزی به عنوان مبنای محاسبات استفاده می شود. به عبارت دیگر ضخامت پوشش گالوانیزه (لایه روی) جزء ضخامت سقف محسوب نمی شود.

سطح مقطع ورق سقف عرشه فولادی چقدر است؟

برای درک بهتر کاربرد و عملکرد عرشه های فولادی باید با مفاهیم اولیه در شکل و ساختار این سازه آشنا شویم. سطح مقطع سقف فولادی به طور کلی ذوزنقه ای است. در این مرحله عناصر مختلفی وجود دارد. تصویر زیر عباراتی را نشان می دهد که برای اشاره به قسمت های مختلف یک عرشه فولادی استفاده می شود.

اجزای اصلی سطح مقطع ورق عرشه فولادی را می توان به عمق، فلنج بالایی، فلنج پایینی، دندانه پایین، دندانه بالایی و لبه تقسیم کرد.

عمق: فاصله عمودی از لبه بالایی ورق (سقف) تا لبه پایین (کف).

بال فوقانی: اجزای افقی سطح بالایی برگ (بخش پیش بینی)

دندان بالا: لبه بال بالایی صفحه

شاخه پایین: عناصر افقی در سطح پایین ورق (قسمت حذف شده)

دندان های پایین: لبه بال پایینی صندلی.

حاشیه: انتهای ورق در دو طرف

سبک چیست و چه نقشی در سقف عرشه فولادی دارد؟

گل میخ یا "مفصل برشی گل میخ" ابزاری است که برای اتصال ورقه ای از آهن راه راه به انتهای درخت استفاده می شود. این اتصال معمولاً با عبور از صفحه به تیر جوش می شود. استفاده از ناودانی را می توان یکی از نقاط قوت سقف فلزی دانست. تیرهای فولادی انرژی مصرف شده در سقف فلزی را بین تیر و دال بتنی توزیع می کنند.

اتصال طناب به نوار فولادی و بال های تیرهای سازه ای با دستگاه "جوش دانشجویی" انجام می شود. جوشکاری این اتصالات به روش قوس الکتریکی انجام می شود. این فرآیند یکپارچگی مواد مورد استفاده در سقف عرشه فولادی را تضمین می کند. بعلاوه استفاده از طناب از لغزش مصالح (به ویژه بتن) بر روی یکدیگر جلوگیری می کند.