در یک تعریف ساده، سیستم دیزل ژنراتور وسیله ای برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی است که عمدتا به عنوان منبع جایگزین در شرایط بحرانی و اضطراری استفاده می شود. در این مقاله هر آنچه که باید در مورد سیستم دیزل ژنراتور بدانید را توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

این دستگاه به طور کلی دارای دو بخش اصلی است:

موتور دیزل

ژنراتور (ژنراتور)

در واقع ژنراتور حرکت چرخشی ایجاد شده توسط موتور را به الکتریسیته تبدیل می کند. سوخت مورد استفاده در این فرآیند گازوئیل است.

سیستم ژنراتور چگونه کار می کند؟

انرژی مکانیکی مورد نیاز ژنراتور با انتقال انرژی حاصل از احتراق به میل لنگ تولید می شود. این انرژی مکانیکی توسط یک ژنراتور در فرآیند القای مغناطیسی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

القای مغناطیسی با عبور یک ماده رسانا مانند سیم مسی از میدان مغناطیسی ایجاد می شود و با اتصال این سیم به یک مدار کامل می توان انرژی حاصل را منتقل کرد.

خود دیزل ژنراتور از دو قسمت استاتور و روتور تشکیل شده است که استاتور در خارج از ژنراتور نصب می شود و روتور دارای سیم پیچ هایی به هسته آهنی است و در عین حال به دلیل موتور می چرخد. اتصال به میل لنگ.

همانطور که ولتاژ از سیم پیچ روتور عبور می کند و میدان مغناطیسی ایجاد می کند، از طریق سیم استاتور جریان می یابد و ولتاژ ایجاد می کند.

سیستم دیزل ژنراتور از چه قطعاتی تشکیل شده است؟

موتور دیزل

ژنراتور

تصفیه کننده هوا

فیلتر روغن

فیلتر سوخت

مخزن سوخت

تنظیم کننده ولتاژ اتوماتیک

سیستم خنک کننده

سیستم کنترل (کنترل پنل)

شارژر باطری

سیستم روغن کاری

یک موتور دیزل دارای یک سیلندر ثابت و یک پیستون متحرک است. پیستون توسط گازهای منبسط شده تحت فشار قرار می گیرد و این باعث چرخش میل لنگ می شود و در نهایت انرژی مکانیکی از طریق سیستم ها به انرژی الکتریکی تبدیل می شود.

دینام به عنوان قلب ژنراتور عمل می کند و به عنوان ژنراتور نیز شناخته می شود. واحد قدرت انرژی مکانیکی ارائه شده توسط موتور را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند و از یک قسمت ثابت به نام شفت و یک قسمت متحرک به نام روتور تشکیل می شود که دو عنصر بدن با هم کار می کنند، حرکت بین میدان مغناطیسی و جریان الکتریکی. که باعث تولید برق می شود.

هدف اصلی سیستم تحویل سوخت در موتور خودرو، تهیه و رساندن مخلوط روغن و هوا به موتور خودرو است. اساساً مخلوط سوخت و هوا باید متناسب با سرعت و بار موتور باشد.

موتورهای دیزلی منبع تولید گرما هستند، بنابراین نیاز به سیستم خنک کننده دارند. آنها با چرخاندن یک مایع خنک کننده مبتنی بر آب که بخشی از موتور است خنک می شوند. مایع خنک کننده از طریق لوله ها به رادیاتور منتقل می شود تا گرما را از موتور خارج کند.

کاربرد سیستم های دیزل ژنراتور در معدن

در سراسر جهان، موتورهای دیزلی به طور گسترده ای در عملیات معدن استفاده می شوند. دیزل ژنراتورها 70 درصد نیروی مورد نیاز تجهیزات سنگین مانند لیفتراک، مته و جرثقیل را تامین می کنند. آنها را می توان به راحتی حمل کرد و در مناطق دورافتاده معدن استفاده کرد، بنابراین در معادن گاز، آهن، زغال سنگ و فلزات گرانبها انتخاب خوبی هستند.

استفاده از سیستم های دیزل ژنراتور در تاسیسات ارتباطی

امروزه هر صنعتی به کامپیوترها و مراکز داده نیاز دارد که پیشرفت و توسعه آنها به ارتباطات گسترده بستگی دارد. اکثر صنایع داده های خود را روی سرورها ذخیره می کنند. دسترسی به این داده ها در هر زمان برای جلوگیری از مشکلات تجاری ضروری است. در هنگام قطع برق نمی توان به داده ها دسترسی پیدا کرد و این مشکل می تواند باعث ضرر تجاری و سرمایه و همچنین افزایش احتمال نفوذ هکرها شود. دیزل ژنراتورها پشتیبان گیری مداوم و قوی برق را در زمان قطع برق فراهم می کنند تا صنایع ابن را همیشه آنلاین نگه دارند.