از بین انواع عایق های حرارتی موجود در بازار، با اطمینان می توان گفت که عایق الاستومری بهترین و مناسب ترین است. برای ساخت این عایق ها از مواد منعطف و سلول بسته مانند پروپیلن، دی ان و اتیلن استفاده می شود. ترکیب این مواد در نهایت یک ساختار عایق الاستیک را تشکیل می دهد که برای ساخت عایق الاستیک استفاده می شود. عایق الاستومری را می توان بهترین گزینه برای جایگزینی کانال های آهنی قدیمی دانست. علاوه بر این، عایق الاستومری را می توان دوستدار محیط زیست دانست زیرا استفاده از آن به محیط زیست آسیب نمی رساند. در این مقاله به توضیح خواص عایق الاستومری و مزایای آن می پردازیم، با ما همراه باشید.

عایق الاستومری چیست؟

عبارت کانال پیش عایق را برای مواردی به کار می بریم که کانال قبل از اجرا و نصب کاملا عایق بندی شده باشد. در این موارد پس از اجرا دیگر نیازی به عایق کاری دوباره نیست. دلیل این کار مشکلاتی است که عایق کاری بعد از اجرا به دنبال دارد. معمولا در مواردی از قبیل ساختمان های مسکونی که ارتفاع کمتری دارند عایق کاری پس از اجرا با دشواری انجام می گیرد. در چنین مواردی استفاده از عایق الاستومری می تواند کارها را به سادگی و با سرعت بیشتری پیش ببرد. استفاده از این عایق ها به منظور کانال کشی سیستم تهویه مطبوع می تواند به افزایش کارایی آنها کمک بسیاری نماید. همان طور که می دانید هدر رفت انرژی در مسیر تولید هوای گرم و یا سرد تا انتقال آن به داخل ساختمان از معضلات شایع در سیستم های تهویه مطبوع می باشد. استفاده از کانال های پیش عایق با توجه به طراحی مناسبی که دارند تا حد زیادی این مشکل را رفع نموده اند.

کاربرد های عایق الاستومری

امروزه عایق های الاستومری کاربرد بسیاری در صنایع مختلف دارند. به برخی از مهمترین کاربرد این عایق ها در ادامه اشاره می کنیم:

  • سیستم های تهویه مطبوع
  • سیستم های سرمایشی و گرمایشی
  • کانال های هوارسان در برخی از صنایع از جمله تاسیسات ساختمانی و یا صنعتی
  • تاسیسات صنایع گاز، نفت و پتروشیمی
  • استفاده از عایق های الاستومری به دلیل مزایای بسیاری که دارد، امری متداول و اجتناب ناپذیر است. می توان از عایق الاستومری برای عایق سطوح و مقاطعی که کندانس بالایی دارند استفاده نمود.

در مکان ها و مراکز صنعتی و سازمان های مختلف، دستیابی به بهداشت محیط نکته مهمی است که دغدغه فکری کارفرمایان را نیز به خود اختصاص می دهد. استفاده از عایق الاستومری می تواند برای محیط های صنعتی گزینه ایده الی باشد.

ویژگی های عایق الاستومری

از ویژگی های عایق الاستومری می توان به این موضوع اشاره نمود که نوع عایقی که بر روی ورق های کانال پیش عایق قرار می گیرد، که می تواند میزان عایق بودن کانال را تحت تاثیر قرار دهد. پس بهتر است به انتخاب نوع عایق با توجه به کارایی آن دقت بیشتری داشته باشید. در مورد عایق الاستومری نیز باید اشاره کنیم که در مقابل حرارت زیاد، شرایط نامساعد جوی، اشعه ماورای بنفش، گازهای خورنده، گاز ازن، رطوبت، مواد شیمیایی، آلاینده ها و ... از مقاومت بسیار مناسبی برخوردار است. عایق الاستومری در کنار کانال پلی یورتان از جمله پیش عایق های هستند که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برخورداری از خاصیت انعطاف پذیری بالا در عایق های الاستومری، فرم دهی مناسب به کانال را میسر نموده است. علاوه بر این، این نوع از عایق ها از خمش بسیار خوبی نیز برحوردار هستند که برای استفاده در شرایط دشوار می تواند ویژگی بسیار مفیدی باشد. با توجه به ساخت چند لایه عایق های الاستومری، دوام و استحکام کانال نیز افزایش می یابد زیرا کانال از نظر ضخامت در بهترین و استانداردترین حالت ممکن قرار دارد. ساخت و تولید این مدل از عایق ها می تواند به سادگی و با استفاده از ماشین آلات مدرن امروزی انجام بگیرد. البته استفاده از ماشین آلات مدرن تاثیر بسیاری در کارایی، کیفیت و استحکام عایق خواهد داشت.

تعیین هزینه عایق الاستومری

در مورد قیمت عایق الاستومری نمی توان قیمت قطعی اعلام نمود. چرا که در تعیین قیمت این عایق ها عوامل متعددی دخیل هستند. علاوه بر این به دلیل نوسانات موجود در بازار ارز، قیمت مواد اولیه نیز در حال نوسان می باشد. در حالت کلی قیمت این عایق ها در مقایسه باعایق پشم شیشه بیشتر است. البته با در نظر گرفتن مزایا و کاربردهایی که عایق الاستومری نسبت به عایق های پشم شیشه دارند، می توان گران بودن آنها را توجیه کرد. در حالت کلی برای تعیین قیمت این نوع عایق، باید مواردی از قبیل اندازه، ضخامت عایق به کار رفته، نوع عایق مورد استفاده و متراژ توجه کنیم. در حقیقت این عایق ها به دلیل کارایی و کیفیت مطلوبی که دارند، از قیمت عادلانه ای نیز برخوردار هستند. اگر به ویژگی و خصوصیات منحصر به فرد به کار رفته در این عایق ها دقیق شوید، حتما متوجه خواهید شد که قیمت گرانی ندارند.

لایه های به کار رفته در عایق الاستومری

همان طور که اشاره شد برای تولید عایق الاستومری از چند لایه استفاده می گردد که به ترتیب عبارتند از :

  1. لایه داخلی : این لایه از جنس آلومینیوم و با استفاده از سیم فلزی ساخته می شود.
  2. لایه میانی : این لایه می تواند به صورت سفارشی نیز ساخته شود. ضخامت عادی در نظر گرفته شده برای این لایه حدود ۳ میلیمتر است که در حالت سفارشی، می تواند بین ۶ تا ۹ میلیمتر نیز تولید گردد.
  3. لایه بیرونی : این لایه از فویلی با جنس آلومینیوم ساخته می شود که می تواند در مقابل عوامل خارجی از قبیل خوردگی و ضربه مقاومت بالایی از خود نشان دهد.

برای ساخت این لایه ها همواره از لایه داخلی شروع و به لایه خارجی می رسند. به عبارتی در اولین مرحله ساخت، لایه داخلی و سپس لایه میانی تولید می گردد. در مرحله پایانی نیز لایه بیرونی تهیه می گردد. این مقاله بازنشر مقاله ویژگی های عایق الاستومری چیست؟ در سایت الموت تهویه می باشد.