روزی روزگاری دنیای برنامه نویسی کامپیوتر مکانی اسرارآمیز و انحصاری بود. تنها تعداد معدودی از افراد برنامه نویس کامپیوتری با مهارت های کدنویسی پیشرفته در نظر گرفته می شدند. امروزه، بسیاری از مشاغل فناوری اطلاعات نیازمند درک کاملی از برترین زبان های برنامه نویسی هستند، و بله، منظور ما بیش از یک زبان است.

اگر برنامه های شما برای پیشرفت شغلی یا تغییر حرفه به طور کامل مستلزم تسلط بر یک زبان برنامه نویسی است، ممکن است تعجب کنید که کدام یک را یاد بگیرید. به هر حال، یادگیری این زبان به زمان و هزینه نیاز دارد، بنابراین شما می خواهید انتخاب درستی داشته باشید

هنگام تصمیم گیری، باید چندین ملاحظات را در نظر داشته باشید، مانند سطح دشواری که مایل به مقابله با آن هستید، دانش زبان برنامه نویسی که قبلاً دارید و با مهارت های کدنویسی موجود شما مطابقت دارد، یا دلایل شما برای یادگیری یک زبان برنامه نویسی برتر.

چه بخواهید یک اپلیکیشن موبایل توسعه دهید، چه برای دانش برنامه نویسی گواهینامه بگیرید یا مهارت های جدید بیاموزید، باید زبان برنامه نویسی مناسب را یاد بگیرید. در زیر با بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال جدید آشنا خواهید شد. در مورد جزئیات هر زبان، پیچیدگی آن و نحوه استفاده از آن توضیح داده می شود.

زبان برنامه نویسی چیست؟

زبان برنامه نویسی راهی برای برنامه نویسان (توسعه دهندگان) برای برقراری ارتباط با رایانه است. زبان‌های برنامه‌نویسی شامل مجموعه‌ای از قوانین هستند که اجازه می‌دهند مقادیر رشته‌ای به روش‌های مختلف تولید کد ماشین یا در مورد زبان‌های برنامه‌نویسی بصری، عناصر گرافیکی تبدیل شوند. به طور کلی، یک برنامه مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هایی است که در یک زبان خاص (C، C++، جاوا، پایتون) برای دستیابی به یک کار خاص نوشته شده‌اند.

بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری در سال 2023 کدامند؟

چه زبان برنامه نویسی و کدنویسی را باید یاد بگیرم؟ جاوا اسکریپت و پایتون، دو زبان محبوب در صنعت استارتاپ، تقاضای زیادی دارند. اکثر استارت آپ ها از فریم ورک های بک اند مبتنی بر پایتون مانند جنگو (پایتون)، فلاسک (پایتون) و نود جی اس (جاوا اسکریپت) استفاده می کنند. همچنین این زبان ها بهترین زبان های برنامه نویسی برای یادگیری برای مبتدیان محسوب می شوند.

در ادامه لیستی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی که در سال 2023 مورد تقاضا خواهند بود را مشاهده می کنید.

1. جاوا اسکریپت

2. پایتون

3. برو

4. جاوا

5. کاتلین

6. PHP

7. سی شارپ

8. سویفت

9. آر

10. یاقوت سرخ

11. C و C++

12. Matlab

13. TypeScript

14. اسکالا

15. SQL

16. HTML

17. CSS

18. NoSQL

19. زنگ

20. پرل

1. جاوا اسکریپت (Javascript)

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا است که یکی از فناوری های اصلی شبکه جهانی وب است. 97.8 درصد از تمام وب سایت ها از این زبان برنامه نویسی سمت کلاینت استفاده می کنند. جاوا اسکریپت در ابتدا فقط برای توسعه مرورگرهای وب مورد استفاده قرار می گرفت، اما اکنون از آنها برای استقرار وب سایت سمت سرور و برنامه های غیر مرورگر وب نیز استفاده می شود.

2. پایتون (Python)

Python یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی امروزی است و یادگیری آن برای مبتدیان به دلیل خوانایی آن آسان است. این یک زبان برنامه نویسی رایگان و منبع باز با ماژول های پشتیبانی گسترده و توسعه جامعه، ادغام آسان با خدمات وب، ساختارهای داده کاربر پسند و برنامه های دسکتاپ مبتنی بر رابط کاربری گرافیکی است. این یک زبان برنامه نویسی محبوب برای یادگیری ماشین و برنامه های یادگیری عمیق است.

3. گو (Go)

Go توسط گوگل در سال 2007 برای API ها و برنامه های کاربردی وب توسعه داده شد. Go اخیراً به دلیل سادگی و همچنین توانایی آن در مدیریت سیستم های چند هسته ای و شبکه ای و پایگاه های کد عظیم به یکی از سریع ترین زبان های برنامه نویسی در حال رشد تبدیل شده است.

4. جاوا (Java)

جاوا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان برنامه نویسی همه منظوره که متعلق به شرکت Oracle است، با ساختار شی گرا خود به استانداردی برای برنامه هایی تبدیل شده است که می توانند بدون توجه به پلتفرم (مانند مک، ویندوز، اندروید، iOS و غیره) به دلیل Write Once استفاده شوند. قابلیت Run Anywhere (WORA). در نتیجه، جاوا به دلیل قابلیت حمل آن در پلتفرم‌ها، از مراکز داده مرکزی گرفته تا گوشی‌های هوشمند شناخته شده است. امروزه بیش از 3 میلیارد دستگاه در حال اجرا برنامه های کاربردی با جاوا هستند.

5. کاتلین (Kotlin)

Kotlin یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است که در ابتدا با نام Project Kotlin توسط JetBrains در سال 2011 توسعه یافته و رونمایی شد. اولین نسخه به طور رسمی در سال 2016 منتشر شد. این زبان با جاوا سازگار است و از زبان های برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می کند.

6. PHP

PHP یک زبان برنامه نویسی منبع باز است که در سال 1990 ایجاد شد. بسیاری از توسعه دهندگان وب یادگیری PHP را ضروری می دانند، زیرا این زبان برای ساخت بیش از 80 درصد وب سایت ها در اینترنت، از جمله سایت های برجسته مانند فیس بوک و یاهو استفاده می شود.

7. سی شارپ (C#)

سی شارپ که توسط مایکروسافت توسعه یافت، در دهه 2000 به دلیل پشتیبانی از مفاهیم برنامه نویسی شی گرا به شهرت رسید. این یکی از پرکاربردترین زبان های برنامه نویسی برای فریم ورک دات نت است. آندرس هیلسبرگ، خالق سی شارپ، می گوید این زبان بیشتر شبیه C++ است تا جاوا.

8. سویفت (Swift)

چند سال پیش، سوئیفت در رتبه بندی ماهانه TIOBE Index زبان های برنامه نویسی محبوب، به 10 برتر تبدیل شد. اپل در سال 2014 سوئیفت را برای برنامه های لینوکس و مک توسعه داد.

9. آر(R)

R یک زبان منبع باز است که در اصل نسخه متفاوتی از زبان S است. بسیاری از کدهایی که توسعه دهندگان برای S می نویسند بدون تغییر روی R اجرا می شود. برنامه های ساخته شده در R برای پردازش آمار، از جمله مدل سازی خطی و غیرخطی، محاسبه، آزمایش، تجسم و تجزیه و تحلیل استفاده می شود. برنامه های کدگذاری شده با استفاده از R می توانند با تعدادی پایگاه داده ارتباط برقرار کنند و داده های ساختاریافته و بدون ساختار را پردازش کنند.

10. روبی (Ruby)

اگر می خواهید با زبانی شروع کنید که برای یادگیری نسبتاً ساده شناخته شده است، Ruby را در نظر بگیرید. این سیستم که در دهه 1990 توسعه یافت، به گونه ای طراحی شد که نحوی انسان پسندتر داشته باشد، در حالی که هنوز از نقطه نظر معماری شی گرا که از نمادهای برنامه نویسی رویه ای و عملکردی پشتیبانی می کند، انعطاف پذیر است. یک چارچوب برنامه وب که در Ruby پیاده سازی شده است Ruby on Rails ("RoR") است. توسعه دهندگان روبی آن را به دلیل زبانی آسان برای نوشتن و همچنین برای زمان نسبتاً کوتاه مورد نیاز برای یادگیری تبلیغ می کنند. این ویژگی ها منجر به ایجاد جامعه بزرگی از توسعه دهندگان Ruby و علاقه روزافزون به این زبان در میان توسعه دهندگان مبتدی شده است. میانگین حقوق یک توسعه دهنده روبی حدود 121000 دلار در سال است.

11. C و C++

C احتمالاً قدیمی ترین و محبوب ترین زبان برنامه نویسی است و ریشه زبان های برنامه نویسی دیگر مانند C#، Java و JavaScript است. C++ یک نسخه پیشرفته از C است. امروزه بسیاری از توسعه دهندگان از یادگیری C خود به خود صرف نظر می کنند، در حالی که دیگران فکر می کنند یادگیری C ابتدا پایه ای ارزشمند برای توسعه C++ فراهم می کند. هر دو زبان به طور گسترده در علوم کامپیوتر و برنامه نویسی استفاده می شوند.

12. متلب (Matlab)

Matlab یک زبان برنامه نویسی اختصاصی است که متعلق به MathWorks است و در ابتدا در اواسط دهه 1980 منتشر شد. این به طور خاص برای استفاده توسط دانشمندان و مهندسان ساخته شده است.

13. تایپ اسکریپت TypeScrip)t)

TypeScript یک تازه وارد در لیست های برتر زبان های برنامه نویسی است، اما در حال پیشرفت است. این در سال 2012 توسط مایکروسافت توسعه یافت و یک نسخه تایپ شده جاوا اسکریپت است که برای پایه های کد بزرگ مناسب است. TypeScript برای ایجاد پروژه‌های مبتنی بر جاوا اسکریپت با تایپ در توسعه سمت کلاینت و سمت سرور استفاده می‌شود که برای کشف خطاها و جلوگیری از مشکلات سیستمیک مفید است.

14. اسکالا (Scala)

اسکالا یک زبان ماشین مجازی جاوا همه منظوره و ایمن است که بهترین زبان های برنامه نویسی oop و کاربردی را در یک زبان خاص با کیفیت ترکیب می کند. اسکالا برای کاهش و حذف اشکالات در برنامه های بزرگ و پیچیده ایده آل است. هم از برنامه نویسی شی گرا و هم از برنامه نویسی کاربردی پشتیبانی می کند.

15. SQL

SQL یک زبان پرس و جوی پایگاه داده استاندارد است. برای دسترسی و دستکاری داده ها در پایگاه های داده استفاده می شود. SQL یک زبان اعلامی است که نتایج مورد نظر را مشخص می کند، اما مراحل دستیابی به آن نتایج را مشخص نمی کند. SQL ابزاری قدرتمند برای دسترسی و دستکاری داده ها است و پرکاربردترین زبان جستجوی پایگاه داده در جهان است.

16. HTML

HTML (HyperText Markup Language) زبان استاندارد برای ایجاد صفحات وب و برنامه های کاربردی است. HTML برای ایجاد صفحات وب استفاده می شود. می توانید از HTML برای افزودن تصاویر، پیوندها و انواع دیگر محتوا به صفحه وب خود استفاده کنید. HTML یک زبان برنامه نویسی ساده است. برای ایجاد یک صفحه وب اولیه نیازی به دانستن چیزهای زیادی در مورد آن ندارید.

17. CSS

CSS (Cascading Style Sheets) یک زبان شیوه نامه است که برای توصیف نحوه ارائه صفحه ای که در یک زبان نشانه گذاری تولید شده است استفاده می شود. یک شیوه نامه، که مجموعه ای از قوانین برای مرورگرهای وب است، می تواند یک HTML یا XML را کنترل کند.

18. NoSQL

پایگاه های داده NoSQL پایگاه های داده غیر رابطه ای هستند که برای ارائه عملکرد و مقیاس پذیری بالا طراحی شده اند. و پایگاه های داده NoSQL اغلب در برنامه های کاربردی داده های بزرگ استفاده می شود، جایی که داده ها در بسیاری از گره ها توزیع می شوند.

19. راست (Rust)

Rust یک زبان برنامه نویسی است که برای ایمن، همزمان و کاربردی طراحی شده است. این یک زبان برنامه نویسی سیستمی است که بسیار سریع اجرا می شود، از خطاهای segfault جلوگیری می کند و ایمنی رشته را تضمین می کند. Rust از نظر حافظه نیز کارآمد است: از حداقل حافظه استفاده می کند و برای سیستم های جاسازی شده ایده آل است.

20. پرل (Perl)

پرل یک زبان برنامه نویسی تفسیر شده، سطح بالا و همه منظوره است. اگرچه Perl به طور رسمی مخفف نیست، اما مخفف های مختلفی وجود دارد، از جمله "عملی استخراج و زبان گزارش". Perl در ابتدا توسط لری وال در سال 1987 به عنوان یک زبان برنامه نویسی همه منظوره یونیکس برای تسهیل پردازش گزارش توسعه یافت. از آن زمان تاکنون، دستخوش تغییرات و بازنگری های زیادی شده است.