امروزه به لطف پیشرفت تکنولوژی، ابزارهایی برای حل مسائل اداری ایجاد و توسعه یافته است. چاپگر جوهر افشان یکی از دستگاه های ذکر شده است که یکی از پرکاربردترین و پرکاربردترین چاپگرها می باشد. در مقاله چاپگر جوهر افشان چیست؟ می خواهیم در مورد این دستگاه آوای فرهنگ آریا به صورت جامع و کامل با شما صحبت کنیم. از تاریخچه ساخت و استفاده از این ابزار گرفته تا بهترین نمونه های موجود در بازار. اگر به خرید چاپگر فکر می کنید و هنوز مطمئن نیستید که کدام چاپگر برای شما بهترین است، این مقاله را از دست ندهید!



تاریخچه چاپ جوهر

تاریخچه چاپ جوهر افشان و اولین استفاده از آن به دهه 1950 برمی گردد. در دهه 1970 چاپگرهایی طراحی و فروخته شدند که می توانستند تصاویر و اسناد مختلف تولید شده توسط کامپیوتر را با وضوح بالا چاپ کنند. برندهای معروفی که امروزه نامشان در عرصه فناوری به چشم می خورد مانند اپسون، اچ پی و کانن از جمله شرکت هایی هستند که نقش مهمی در تکامل و توسعه چاپ جوهرافشان ایفا کردند.


چاپگر جوهر افشان چیست؟

با توجه به ویژگی هایی که ارائه می دهند، این چاپگرها مقرون به صرفه تر از چاپگرهای ماتریس نقطه ای هستند و این دقیقاً همان چالشی است که اپسون، اچ پی و کانن همیشه با آن روبرو بوده اند. برندهای ذکر شده معتقد بودند که اگر مردم توانایی خرید چاپگرهای جوهرافشان را ندارند، بهتر است پرینترهای ماتریس نقطه ای خریداری کنند.

بنابراین توسعه و طراحی چاپگرهای جوهرافشان بیش از ده سال طول کشید. البته هزینه این تجهیزات تنها مشکلی نیست که متخصصان کانن و اچ پی در این سال ها به آن پرداخته اند، بلکه ارتقای کیفیت چاپ و کنترل جریان های ضایعات روی کاغذ نیز یکی از مهم ترین مسائل است. در طول مراحل توسعه این دستگاه ثبت شده است.



تکنولوژی چاپ جوهرافشان

در طول بیست سال گذشته، تحلیلگران ادعا کرده اند که فناوری چاپ دیجیتال دستخوش تغییر مثبت شده است. جالب است بدانید که فناوری چاپ جوهرافشان در این سال ها سالانه ۱۱ درصد در سراسر جهان افزایش یافته است که این امر به توسعه کیفیت و نوع جوهر بستگی دارد. از جمله پیشرفت های صورت گرفته در این فناوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جوهرهای مبتنی بر آب برای استفاده در چاپ گرافیکی با فرمت بزرگ طراحی شده اند.

در این فرآیند جوهرهایی نیز معرفی می شوند که می توان از آنها برای افزایش پایداری و نوشتن بهتر استفاده کرد.

تعداد جوهرهای استفاده شده در این دستگاه نیز بهبود یافته است. بنابراین امروزه چاپ دیجیتال عکس با استفاده از ربات جوهرافشان با پوشش رنگی بهتر نسبت به گذشته انجام می شود.



جوهرهای رنگدانه ای بر پایه حلال نیز برای بهبود کیفیت تصویر معرفی شده اند.

علاوه بر موارد فوق، جوهرهای قابل درمان با اشعه ماوراء بنفش نیز تولید و به بازار عرضه می شود.

قطعات و قطعات برای چاپ جوهر افشان

پرینترها و قطعات جوهرافشان

سر چاپگر جوهرافشان

هد چاپ مهمترین قسمت دستگاه به نام قلب چاپگر جوهرافشان است. هد چاپ مجموعه ای از نازل های متعدد است که قطرات جوهر را روی کاغذ بیرون می زند. توجه داشته باشید که تعداد و اندازه نازل ها بر کیفیت و وضوح تصاویر و متن های چاپ شده تاثیر می گذارد.



سیستم تامین جوهر

سیستم تامین جوهر دستگاه بسته به نوع کارتریج جوهر یا سیستم تامین جوهر پیوسته و دائمی (CISS) ممکن است متفاوت باشد. بسته به برند سازنده و نوع چاپگر جوهر افشان، انواع مختلفی از کارتریج جوهر وجود دارد. اکثر چاپگرهای جوهر افشان دارای چهار کارتریج فوق هستند که هر کدام شامل سه رنگ اصلی قرمز، سبز، آبی و مشکی هستند.

سیستم تامین جوهر پیوسته (CIS) که با نام‌های سیستم تامین جوهر پیوسته (CISS)، سیستم جریان پیوسته (CFS) یا سیستم پر کردن خودکار جوهر (AIRS) نیز شناخته می‌شود، روش دیگری برای رساندن مقادیر زیادی جوهر مایع به سر چاپ است. . . استفاده از این سیستم یکی از بهترین و موثرترین روش ها برای کاهش هزینه های چاپ است.



سیستم متحرک چاپگر جوهر افشان (موتور پله ای)

حرکت سیستم هد در طول صفحه با موتور پله ای انجام می شود. در واقع با استفاده از این موتور هد چاپگر با دقت بهتر و خطای کمتری روی سطح کاغذ چاپ حرکت می کند.



پسندیدن

مجموعه هد توسط یک تسمه به استپر موتور متصل می شود و زمانی که تسمه توسط موتور حرکت می کند، سیستم هد چاپگر نیز حرکت می کند. لازم به ذکر است که این نوع مکانیزم در پرینترهای ماتریس نقطه ای نیز وجود دارد.



بار پایداری

سیستم سر از یک نوار تثبیت کننده برای اطمینان از پایداری سر در حین حرکت استفاده می کند.

Aina برای چاپ جوهر افشان

به طور کلی پرینترهای جوهرافشان را می توان با توجه به نوع کاربری به دو دسته اداری ( خانگی) و صنعتی تقسیم کرد. تفاوت اصلی این دو دسته در فرآیند چاپ است. در مدل های اداری و خانگی، قلم و کاغذ در طول فرآیند چاپ حرکت می کنند. اما در چاپگرهای جوهرافشان صنعتی هد ثابت است و کاغذ حرکت خواهد کرد.

اگر قصد خرید چاپگر برای مصارف خانگی را دارید، پیشنهاد می کنیم چاپگر جوهرافشان را انتخاب کنید. زیرا این دستگاه تصاویر را با کیفیت و وضوح بسیار بالا چاپ می کند و در ترکیب رنگ ها عملکرد بهتری دارد. علاوه بر این، این چاپگر می تواند بر روی انواع کاغذ چاپ کند. چاپگرهای جوهر افشان صنعتی در خطوط تولید صنعتی استفاده می شوند.



صاحب محبوب ترین برند و فناوری چاپ جوهرافشان است

چاپگر جوهر افشان کانن

برند محبوب کانن در سال 1937 شروع به کار کرد. در دوربین ها، دستگاه های کپی و چاپگرهای کامپیوتری، دوربین های دیجیتال و فیلمبرداری، دوربین های تک لنز رفلکس و اسکنرها. این برند یکی از پیشتازان صنعت چاپ است. کانن که دفتر مرکزی آن در توکیو قرار دارد، با راه حل های نوآورانه و روش های کارآمد و نوآورانه به یکی از ابرقدرت های این صنعت تبدیل شده است. فناوری چاپ جوهرافشان توسط یکی از مهندسان کانن به نام ایچیرو اندو ابداع شد که پس از پیاده سازی این فناوری توانست کانن را به برند پیشرو در این زمینه تبدیل کند.



چاپگر جوهر افشان کانن

چاپگر جوهر افشان اپسون

یکی دیگر از بزرگترین شرکت های فعال در زمینه تولید پرینترهای جوهرافشان اپسون است که شهرت زیادی را مدیون چاپگرهایی است که به بازار عرضه کرده است. جالب است بدانید که این شرکت ژاپنی زیرمجموعه سیکو است و در ابتدای فعالیت خود در زمینه ساعت سازی محصولات بی نظیری را عرضه می کرد. اپسون پس از تولید و معرفی اولین چاپگر جوهر افشان رنگی با کیفیت و وضوح بالا در سال 1994 به یکی از بزرگترین و معروف ترین برندهای این دستگاه تبدیل شد.



چاپگر جوهر افشان اچ پی

هیچکس نیست که برند اچ پی را در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نشناسد! اچ پی یکی از قدیمی ترین برندهای فعال در زمینه فناوری است و امروزه به عنوان طراح، سازنده و فروشنده محصولات نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت می کند. پرینترهای جوهر افشان تولید شده توسط اچ پی نیز از نظر کیفیت عملکرد بسیار خوبی دارند و گزینه ای ایده آل برای خرید محسوب می شوند.



چاپگر جوهرافشان hp

چاپگر جوهر افشان تک کاره و چند کاره

چاپگر جوهر افشان یکبار مصرف

همانطور که از نام این ابزار پیداست، فقط برای انجام یک کار طراحی شده است، نوشتن. این نوع چاپگر جوهر افشان عمدتاً برای مصارف خانگی است و فقط برای چاپ متن و تصاویر روی کاغذ قابل استفاده است. چاپگرهای جوهر افشان یکبار مصرف اندازه کوچکی دارند و فضای بسیار کمی را اشغال می کنند.



چاپگر جوهر افشان چند منظوره

برخلاف مثال قبلی، یک چاپگر جوهر افشان چند منظوره دارای ویژگی های بسیاری است و قابلیت چاپ، کپی، اسکن و فکس را دارد. به طور کلی این نوع چاپگر دارای کاربری صنعتی و اداری است و برای محیط های بزرگ با نیاز چاپ بالا قابل استفاده است. لازم به ذکر است که کیفیت چاپ چاپگر چندکاره بسیار بالا می باشد. از ویژگی های مثبت این دستگاه می توان به داشتن پورت کارت حافظه و چاپ بی سیم اشاره کرد.



پرینترهای جوهرافشان رنگی و سیاه و سفید

چاپگر جوهر افشان رنگی

همانطور که از نام آن پیداست، کاربران می توانند با کمک این نوع چاپگر، فایل های متنی و گرافیکی را به صورت رنگی چاپ کنند. چاپگرهای جوهر به طور کلی در چهار رنگ موجود هستند و قیمت بیشتری نسبت به مدل های سیاه و سفید دارند.



چاپگر سیاه و سفید جوهر افشان

چاپگرهای سیاه و سفید جوهرافشان به کاربران اجازه می دهند اسناد متنی و تصاویر را به رنگ سیاه چاپ کنند. از آنجایی که تنها رنگ چاپ در این نوع چاپگر سیاه است، از کارتریج استفاده می شود. چاپگرهای جوهر افشان سیاه و سفید در مقایسه با مدل های رنگی قیمت کمتری دارند.



انواع کارتریج و مخزن جوهر برای پرینترهای جوهرافشان

کارتریج و مخزن جوهر دو روش تامین جوهر به دستگاه های چاپ جوهرافشان برای چاپ تصاویر و اسناد روی کاغذ هستند که هر کدام در انواع مختلفی در بازار موجود می باشند.



انواع کارتریج

کارتریج های جوهر افشان در دو دسته تونر و پیگمنت در بازار موجود می باشند که این دسته به نوع جوهر موجود در آنها بستگی دارد. کارتریج پیگمنت حاوی رنگدانه و کارتریج تونر حاوی مایع رنگی است. لازم به ذکر است که 95 درصد از اجزای اصلی کارتریج تونر را آب تشکیل می دهد در حالی که جوهر پیگمنت پودر فشرده مخلوط با آب داخل کارتریج است.



نوع مخزن

کارتریج‌های جوهر، که به عنوان کارتریج تونر نیز شناخته می‌شوند، بخشی از یک چاپگر جوهر افشان هستند که می‌توان آن‌ها را در انواع مختلفی از نظر ساختاری مشابه خریداری کرد. کارتریج دارای سر چاپگر داخلی نیست و توسط یک لوله باریک به سر چاپگر متصل می شود. لازم به ذکر است که به کارتریج ها کارتریج دائمی یا شارژی نیز می گویند.



انواع مخزن جوهر برای چاپگرهای جوهر افشان

حرف پایانی

در این مقاله آوا فرهنگ آریا با چاپگرهای جوهرافشان و مکانیک آنها آشنا می شویم. پرینترهای جوهرافشان از بهترین و محبوب ترین مدل های چاپگر موجود در بازار هستند. قابل استفاده در انواع منازل و صنایع. یکی از بهترین و معتبرترین برندهای چاپگر جوهرافشان Canon است که از نظر کیفیت و قدرت امتیاز بالایی کسب می کند. برای خرید پرینتر جوهرافشان کانن می توانید به سایت آوای فرهنگ آریا مراجعه کنید.

لینک منبع https://avafarhang.com/